Bustype BL4b - nr. 754 - 797, 712

 

Leyland/DAB LS 575-680/5:
Oprindelig ejer: Hovedstadsområdets Trafikselskab
Bus nr.  754 - 797, 712* = 45 stk.

Afhændet af HT: 1986 - 1994

Til: - Primært ophugning.

Bustype:

Midtmotor bybus
.

Konstruktionssted:

Leyland, England (DAB Silkeborg, Danmark).


Mål og vægt: 

Mål (l/b/h):

1.200/250/317 cm

Akselafstand:

575 cm

Bagoverhæng:

363 cm

Frontoverhæng:

262 cm

Vendediameter:

??? m

Egenvægt:

??? kg

Nyttelast:

??? kg

Totalvægt:

??? kg


Chassis data:
 

Motortype:

vandkølet R6H dieselmotor

Fabrikat:

Leyland EO.680

Motorvolumen:

11,1 liter

B/S:

127/146 mm

Ydelse:

176 HK/ 2.000 O/min.

Gearkassetype:

fuldautomatisk

Fabrikat:

Voith D851 3+1

Bagtøj:

???

Affjedring:

"air over leaf" hydrauliske støddæmpere på hver aksel

Bremsesystem:

Selvjusterende 2-kreds trykluft

Hjælpebremse:

-

Håndbremse:

trykluftbetjent fjederbremse

Dæk:

???R??

Topfart:

?? km/t

Brændstofforbrug:

?? km/liter

Tankkapacitet:

??? liter

:

-  

Karrosseridata:
DAB, Silkeborg, Danmark

Modelbetegnelse:

Serie 4 type 1

Byggeår:

1977

Leveret antal:

45

Dørplacering:

2-2-0

Siddepladser:

47

Ståpladser:

39

Ialt:

86

Solgt/udrangeret:

1986 - 1994

Andre ejere af bustypen: 

Aarhus Sporveje:

?? stk.

Esbjerg Bybusser:

?? stk.

Birkerød Bus Compagni:

?? stk.

De blå Rutebiler, Tåstrup:

?? stk.

Randers Byomnibusser:

?? stk.

Pan Bus, Viborg:

?? stk.


Historie:

Den foregående busserie var stort set vellykket; Men nu var der tale om en virkelig vellykket model: den nye mere skrånende forrude var en klar forbedring. Årene 1988-89 betød en næsten total udryddelse af modellen - primært som følge af store indskrænkninger i driften. Bus 766 blev alderspræsident. Den holdt ud I hele 17 år - lige til 1. April 1994, hvor dens "barndomshjem" HT Do. Gladsaxe lukkede.

* - nyleveret bus til erstatning for prototypen fra 1975.

 


 

 

 

© Kai Wendelboe Mosgaard 2008-15.