Bustype BL4b - nr. 754 - 797, 712
Leyland/DAB LS 575-680/5: Oprindelig ejer: Hovedstadsområdets Trafikselskab Bus nr. 754 - 797, 712* = 45 stk. Afhændet af HT: 1986 - 1994 Til: - Primært ophugning. Bustype: Midtmotor bybus. Konstruktionssted: Leyland, England (DAB Silkeborg, Danmark). Mål og vægt:
1.200/250/317 cm
Akselafstand:
575 cm
Bagoverhæng:
363 cm
Frontoverhæng:
262 cm
Vendediameter:
??? m
Egenvægt:
??? kg
Nyttelast:
Totalvægt:
Chassis data:
Motortype:
vandkølet R6H dieselmotor
Fabrikat:
Leyland EO.680
Motorvolumen:
11,1 liter
B/S:
127/146 mm
Ydelse:
176 HK/ 2.000 O/min.
Gearkassetype:
fuldautomatisk
Voith D851 3+1
Bagtøj:
???
Affjedring:
"air over leaf" hydrauliske støddæmpere på hver aksel
Bremsesystem:
Selvjusterende 2-kreds trykluft
Hjælpebremse:
-
Håndbremse:
trykluftbetjent fjederbremse
Dæk:
???R??
Topfart:
?? km/t
Brændstofforbrug:
?? km/liter
Tankkapacitet:
??? liter
:
Karrosseridata: DAB, Silkeborg, Danmark
Modelbetegnelse:
Serie 4 type 1
Byggeår:
1977
Leveret antal:
45
Dørplacering:
2-2-0
Siddepladser:
47
Ståpladser:
39
Ialt:
86
Solgt/udrangeret:
1986 - 1994
Andre ejere af bustypen:
Aarhus Sporveje:
?? stk.
Esbjerg Bybusser:
Birkerød Bus Compagni:
De blå Rutebiler, Tåstrup:
Randers Byomnibusser:
Pan Bus, Viborg:
Historie: Den foregående busserie var stort set vellykket; Men nu var der tale om en virkelig vellykket model: den nye mere skrånende forrude var en klar forbedring. Årene 1988-89 betød en næsten total udryddelse af modellen - primært som følge af store indskrænkninger i driften. Bus 766 blev alderspræsident. Den holdt ud I hele 17 år - lige til 1. April 1994, hvor dens "barndomshjem" HT Do. Gladsaxe lukkede.
* - nyleveret bus til erstatning for prototypen fra 1975.
© Kai Wendelboe Mosgaard 2008-15.