Bustype BL3a - nr. 606 - 611, 3081 - 3086

 

Leyland/DAB LIDRT 6857/2:
Oprindelig ejer: A/S Forenede Rutebiler & Herlev-Ruterne A/S
(ingen) = 12 stk.
Overtaget af HT: 01-10-1974

HT-nummer: 3081 - 3086, 606 - 611
Afhændet af HT: 1986 - 1987
Til: Primært ophugning

Bustype:

Midtmotor bybus
.

Konstruktionssted:

Leyland, England (DAB Silkeborg, Danmark).


Mål og vægt: 

Mål (l/b/h):

1.200/250/??? cm

Akselafstand:

575 cm

Bagoverhæng:

373 cm

Frontoverhæng:

252 cm

Vendediameter:

??? m

Egenvægt:

??? kg

Nyttelast:

??? kg

Totalvægt:

??? kg


Chassis data:
 

Motortype:

vandkølet R6H dieselmotor

Fabrikat:

Leyland EO.680

Motorvolumen:

11,1 liter

B/S:

127/146 mm

Ydelse:

176 HK/ 2.000 O/min.

Gearkassetype:

halvautomatisk

Fabrikat:

Wilson Pneumocyclic 4+1

Bagtøj:

???

Affjedring:

"air over leaf" hydrauliske støddæmpere på hver aksel

Bremsesystem:

Selvjusterende 2-kreds trykluft

Hjælpebremse:

-

Håndbremse:

trykluftbetjent fjederbremse

Dæk:

???R??

Topfart:

?? km/t

Brændstofforbrug:

?? km/liter

Tankkapacitet:

??? liter

:

-  

Karrosseridata:
DAB, Silkeborg, Danmark

Modelbetegnelse:

Serie 3 type 2

Byggeår:

1973 - 1974

Leveret antal:

12

Dørplacering:

2-0-2

Siddepladser:

41

Ståpladser:

38

Ialt:

79

Solgt/udrangeret:

1986 - 1987

Andre ejere af bustypen: 

Aarhus Sporveje:

?? stk.

Esbjerg Bybusser:

?? stk.

Birkerød Bus Compagni:

?? stk.

De blå Rutebiler, Tåstrup:

?? stk.

Randers Byomnibusser:

?? stk.

Pan Bus, Viborg:

?? stk.


Historie:

"Ligkisterne" - som de uvist af hvilken grund kaldtes i Gladsaxe - var vel i princippet udmærkede busser; men særlig elskede blev de vist kun af de få! Den meget stejle forrude gjorde dem upopulære om aftenen og i usigtbart vejr - spejlene blev også ustandselig tilsølede uanset hvad man fandt på at gøre ved det. Flere af busserne fik påsat barnevogns-symboler kort tid efter, at HT var begyndt at tillade barnevogns-medtagning, da disse bussers bagperroner var store nok hertil
.

 

 


 

 

 

© Kai Wendelboe Mosgaard 2008-15.