Bustype Bustype BL2g - nr. 7002, 7009, 7020
Leyland/DAB LIDRT 12/2: Oprindelig ejer: De gule Busser, Glostrup Bus nr. 2002, 2009, 2020 = 3 stk. Overtaget af HT: 01-04-1980 HT-nummer: 7002, 7009, 7020 Afhændet af HT: 1985 - 1987 Til: Primært ophugning Bustype: Midtmotor bybus. Konstruktionssted: Leyland, England (DAB Silkeborg, Danmark). Mål og vægt:
Mål (l/b/h):
1.139/250/300 cm
Akselafstand:
575 cm
Bagoverhæng:
345 cm
Frontoverhæng:
224 cm
Vendediameter:
??? m
Egenvægt:
??? kg
Nyttelast:
Totalvægt:
Chassis data:
Motortype:
vandkølet R6H dieselmotor
Fabrikat:
Leyland EO.680
Motorvolumen:
11,1 liter
B/S:
127/146 mm
Ydelse:
176 HK/ 2.000 O/min.
Gearkassetype:
halvautomatisk
Wilson GB39 Pneumocyclic 4+1
Bagtøj:
???
Affjedring:
"air over leaf" hydrauliske støddæmpere på hver aksel
Bremsesystem:
Selvjusterende 2-kreds trykluft
Hjælpebremse:
-
Håndbremse:
trykluftbetjent fjederbremse
Dæk:
???R??
Topfart:
?? km/t
Brændstofforbrug:
?? km/liter
Tankkapacitet:
??? liter
:
Karrosseridata: DAB, Silkeborg, Danmark
Modelbetegnelse:
Serie 2 type 2
Byggeår:
1973 - 1975
Leveret antal:
3
Dørplacering:
1-0-2
Siddepladser:
30
Ståpladser:
43
Ialt:
73
Solgt/udrangeret:
1985 - 1987
Andre ejere af bustypen:
Københavns Sporveje:
?? stk.
Amagerbanen:
Forenede Rutebiler:
Herlev Ruterne:
Birkerød Bus Compagni:
K. Strandgaard, Brabrand:
J.E. Abildskou, Aarhus:
Aarhus Sporveje:
Esbjerg Bybusser:
Historie: De gule Busser i Glostrup havde i mange år tætte forbindelser til Randers Byomnibusser. Selvom disse Serie II-ere aldrig har kørt i Randers, er de dog leveret med Randers-specifikationer - bl.a. uden sænket bagperron! I Randers steg man jo ind ad bagdøren, og det gav bedre oversigtsforhold for chaufføren!.
© Kai Wendelboe Mosgaard 2008-15.