Bustype BL2f - nr. 3067 - 3080
Leyland/DAB LIDRT 12/2*: Oprindelig ejer: A/S Forenede Rutebiler & Herlev-Ruterne A/S Bus nr. (ingen) = 14 stk. Overtaget af HT: 01-10-1974 HT-nummer: 3067 - 3080 Afhændet af HT: 1984 - 1986 Til: Primært ophugning Bustype: Midtmotor bybus. Konstruktionssted: Leyland, England (DAB Silkeborg, Danmark). Mål og vægt:
1.139/250/300 cm
Akselafstand:
575 cm
Bagoverhæng:
345 cm
Frontoverhæng:
224 cm
Vendediameter:
??? m
Egenvægt:
??? kg
Nyttelast:
Totalvægt:
Chassis data:
Motortype:
vandkølet R6H dieselmotor
Fabrikat:
Leyland EO.680*
Motorvolumen:
11,1 liter
B/S:
127/146 mm
Ydelse:
176 HK/ 2.000 O/min.
Gearkassetype:
halvautomatisk
Wilson Pneumocyclic 5+1
Bagtøj:
???
Affjedring:
"air over leaf" hydrauliske støddæmpere på hver aksel
Bremsesystem:
Selvjusterende 2-kreds trykluft
Hjælpebremse:
-
Håndbremse:
trykluftbetjent fjederbremse
Dæk:
???R??
Topfart:
?? km/t
Brændstofforbrug:
?? km/liter
Tankkapacitet:
??? liter
* (3074-3080):
LIDRT 6857/2
** (3075):
v. ombytning E0.690-motor
Karrosseridata: DAB, Silkeborg, Danmark
Modelbetegnelse:
Serie 2 type 3
Byggeår:
1972 - 1972
Leveret antal:
14
Dørplacering:
1-2-2
Siddepladser:
32
Ståpladser:
47
Ialt:
79
Solgt/udrangeret:
1984 - 1986
Andre ejere af bustypen:
Københavns Sporveje:
?? stk.
Amagerbanen:
Birkerød Bus Compagni:
K. Strandgaard, Brabrand:
J.E. Abildskou, Aarhus:
Aarhus Sporveje:
:
Historie: Leyland/DAB Serie II med Wilson Pneumocyclic-gear regnes idag af "kendere" som "1970-erbussen". Efterhånden som det halvautomatiske gear blev en sjældenhed, lykkedes det da også at få taget livet af de sidste røde! Et eksemplar af racen erdog heldigvis - på foranledning af det nu for længst hedengangne HT Do. Gladsaxe - blevet bevaret. Først på HT-museet og siden af Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Flere af busserne fik påsat barnevogns-symboler kort tid efter, at HT var begyndt at tillade barnevognsmedtagning, da disse bussers bagperroner var store nok hertil.
© Kai Wendelboe Mosgaard 2008-15.