Bustype BL2e - nr. 2001 - 2027
Leyland/DAB LIDRT 12/3: Oprindelig ejer: NESA, Hellerup Bus nr. 1 - 27 = 27 stk. Overtaget af HT: 01-10-1974 HT-nummer: 2001 - 2027 Afhændet af HT: 1981 - 1986 Til: Primært ophugning Bustype: Midtmotor bybus. Konstruktionssted: Leyland, England (DAB Silkeborg, Danmark). Mål og vægt:
Mål (l/b/h):
1.195/250/300 cm
Akselafstand:
575 cm
Bagoverhæng:
345 cm
Frontoverhæng:
275 cm
Vendediameter:
??? m
Egenvægt:
??? kg
Nyttelast:
Totalvægt:
Chassis data:
Motortype:
vandkølet R6H dieselmotor
Fabrikat:
Leyland O.680
Motorvolumen:
11,1 liter
B/S:
127/146 mm
Ydelse:
176 HK/ 2.000 O/min.
Gearkassetype:
fuldautomatisk
ZF hydromedia 2HP45 2+1
Bagtøj:
???
Affjedring:
"air over leaf" hydrauliske støddæmpere på hver aksel
Bremsesystem:
Selvjusterende 2-kreds trykluft
Hjælpebremse:
-
Håndbremse:
trykluftbetjent fjederbremse
Dæk:
???R??
Topfart:
?? km/t
Brændstofforbrug:
?? km/liter
Tankkapacitet:
??? liter
:
Karrosseridata: DAB, Silkeborg, Danmark
Modelbetegnelse:
Serie 2 type 1
Byggeår:
1971 - 1973
Leveret antal:
27
Dørplacering:
2-2-0
Siddepladser:
42
Ståpladser:
39
Ialt:
81
Solgt/udrangeret:
1981 -1986
Andre ejere af bustypen:
A/S Forenede Rutebiler:
?? stk.
Herlev Ruterne A/S:
Birkerød Bus Compagni:
K. Strandgaard, Brabrand:
J.E. Abildskou, Aarhus:
Aarhus Sporveje:
Historie: Da NESA skulle erstatte sine Leyland-trolleybusser fra 1953, faldt valget på busser af samme fabrikat - Leyland/DAB Serie II. NESA-busserne blev dog ikke nær så sejlivede, som føromtalte ex KS/AB Serie II-ere. Det skyldtes nok primært ZF-gearet, som fra de årgange ikke var helt så velfungerende, som konkurrentens!.
© Kai Wendelboe Mosgaard 2008-15.