Bustype BL2d - nr. 301 - 510, 2040 - 2054
Leyland/DAB LIDRT 12/4: Oprindelig ejer: Københavns Sporveje & Amagerbanen, Kastrup Bus nr. 301 - 510, 1040 - 1054 = 225 stk. Overtaget af HT: 01-10-1974 HT-nummer: 301 - 510, 1040 - 1054 Afhændet af HT: 1979 - 1989 Til: Primært ophugning Bustype: Midtmotor bybus. Konstruktionssted: Leyland, England (DAB Silkeborg, Danmark). Mål og vægt:
1.195/250/300 cm
Akselafstand:
575 cm
Bagoverhæng:
345 cm
Frontoverhæng:
275 cm
Vendediameter:
??? m
Egenvægt:
??? kg
Nyttelast:
Totalvægt:
Chassis data:
Motortype:
vandkølet R6H dieselmotor
Fabrikat:
Leyland O.680
Motorvolumen:
11,1 liter
B/S:
127/146 mm
Ydelse:
155 HK/ 2.000 O/min.
Gearkassetype:
fuldautomatisk
Voith Diwabus 501* 2+1
Bagtøj:
???
Affjedring:
"air over leaf" hydrauliske støddæmpere på hver aksel
Bremsesystem:
Selvjusterende 2-kreds trykluft
Hjælpebremse:
-
Håndbremse:
trykluftbetjent fjederbremse
Dæk:
???R??
Topfart:
?? km/t
Brændstofforbrug:
?? km/liter
Tankkapacitet:
??? liter
*:
Renoverede busser fik Voith 506-gear
Karrosseridata: DAB, Silkeborg, Danmark
Modelbetegnelse:
Serie 2 type 1
Byggeår:
1968 - 1970
Leveret antal:
225
Dørplacering:
2-2-0
Siddepladser:
45
Ståpladser:
46
Ialt:
91
Solgt/udrangeret:
1979 -1989
Andre ejere af bustypen:
A/S Forenede Rutebiler:
?? stk.
Herlev Ruterne A/S:
Birkerød Bus Compagni:
K. Strandgaard, Brabrand:
J.E. Abildskou, Aarhus:
Aarhus Sporveje:
:
Historie: Københavns Sporveje & Amagerbanen, Kastrup anskaffede Leyland/DAB Serie 2 busserne, der - I modsætning til forgængeren, Serie I - blev en enorm succes. De tyggede bare der-uda'! Det gik nok ikke så hurtigt, som vi siden er blevet forvent med; men de kørte - godt! Selv i HT-regi fik enkelte eksemplarer lov til at leve næsten 20 år! Bus 500 - leveret i oktober 1970 - kørte sin sidste tur på linie 182 25.05.1989 - 19 år og 7 måneder senere. Busserne er alle leveret med 2-cifrede linienummer- kassetter, passende til linienumrene i det gamle KS-område. I forbindelse med at flere af busserne efter endt renovering midt i 1980-erne blev sendt ud i det "3-cifrede" område, løstes problemet med det manglende ciffer ved, at man i stedet monterede forhåndenværende enkeltbånds eller 3-cifrede linienummerkassetter beregnet til montering bagpå busserne.
© Kai Wendelboe Mosgaard 2008-15.