Bustype Bustype BL2c - nr. 5045 - 5053
Leyland/DAB LIDRT 12/2: Oprindelig ejer: Lyngby-Nærum Jernbane (LNJ) Bus nr. 45 - 53 = 9 stk. Overtaget af HT: 01-10-1974 HT-nummer: 5045 - 5053 Afhændet af HT: 1980 - 1984 Til: Primært ophugning Bustype: Midtmotor bybus. Konstruktionssted: Leyland, England (DAB Silkeborg, Danmark). Mål og vægt:
1.144/250/320 cm
Akselafstand:
575 cm
Bagoverhæng:
345 cm
Frontoverhæng:
226 cm
Vendediameter:
??? m
Egenvægt:
??? kg
Nyttelast:
Totalvægt:
Chassis data:
Motortype:
vandkølet R6H dieselmotor
Fabrikat:
Leyland O.680
Motorvolumen:
11,1 liter
B/S:
127/146 mm
Ydelse:
155 HK*/ 2.000 O/min.
Gearkassetype:
halvautomatisk
Wilson Pneumocyclic 4+1
Bagtøj:
???
Affjedring:
"air over leaf" hydrauliske støddæmpere på hver aksel
Bremsesystem:
Selvjusterende 2-kreds trykluft
Hjælpebremse:
-
Håndbremse:
trykluftbetjent fjederbremse
Dæk:
???R??
Topfart:
?? km/t
Brændstofforbrug:
?? km/liter
Tankkapacitet:
??? liter
* 5051 - 5053:
176 HK
:
Karrosseridata: DAB, Silkeborg, Danmark
Modelbetegnelse:
Serie 2 type 2
Byggeår:
1967 - 1973
Leveret antal:
9
Dørplacering:
1-0-2
Siddepladser:
36
Ståpladser:
40
Ialt:
76*
5045 - 5046:
(36/45) 81
Solgt/udrangeret:
1980 -1984
Andre ejere af bustypen:
Københavns Sporveje:
?? stk.
Amagerbanen:
Forenede Rutebiler:
Herlev Ruterne:
Birkerød Bus Compagni:
K. Strandgaard, Brabrand:
J.E. Abildskou, Aarhus:
Aarhus Sporveje:
Esbjerg Bybusser:
Historie: Lyngby-Nærum Jernbane (LNJ) anskaffede busserne fordi man var meget tilfredse med sin Leyland/DAB Serie 1-bus. Det forekom derfor helt naturligt at fortsætte med Serie II. Flere af busserne fik påsat barnevogns-symboler kort tid efter, at HT var begyndt at tillade barnevogns-medtagning, da disse bussers bagperroner var store nok hertil. De var altså de første barnevogns-HT-busser, de de blev indkøbt før KS fik sine første Volvo B59-ere med midterperron..
© Kai Wendelboe Mosgaard 2008-15.