Bustype BL2a - nr. 211, 261 - 300, 2035 - 2039
Leyland/DAB LIDRT 12/4: Oprindelig ejer: Københavns Sporveje & Amagerbanen, Kastrup Bus nr. 211*, 261 - 300, 1035 - 1039 = 46 stk. Overtaget af HT: 01-10-1974 HT-nummer: 211, 261 - 300, 2035 - 2039 Afhændet af HT: 1980 - 1989 Til: Primært ophugning Bustype: Midtmotor bybus. Konstruktionssted: Leyland, England (DAB Silkeborg, Danmark). Mål og vægt:
1.195/250/300 cm
Akselafstand:
575 cm
Bagoverhæng:
345 cm
Frontoverhæng:
275 cm
Vendediameter:
??? m
Egenvægt:
??? kg
Nyttelast:
Totalvægt:
Chassis data:
Motortype:
vandkølet R6H dieselmotor
Fabrikat:
Leyland O.680
Motorvolumen:
11,1 liter
B/S:
127/146 mm
Ydelse:
155 HK/ 2.000 O/min.
Gearkassetype:
fuldautomatisk
Voith Diwabus 501 2+1
Bagtøj:
???
Affjedring:
"air over leaf" hydrauliske støddæmpere på hver aksel
Bremsesystem:
Selvjusterende 2-kreds trykluft
Hjælpebremse:
-
Håndbremse:
trykluftbetjent fjederbremse
Dæk:
???R??
Topfart:
?? km/t
Brændstofforbrug:
?? km/liter
Tankkapacitet:
??? liter
:*
211 = prototype
Karrosseridata: DAB, Silkeborg, Danmark
Modelbetegnelse:
Serie 2 type 1
Byggeår:
1966 - 1967
Leveret antal:
46
Dørplacering:
2-2-0
Siddepladser:
45
Ståpladser:
Ialt:
91
Solgt/udrangeret:
1980 -1989
Andre ejere af bustypen:
A/S Forenede Rutebiler:
?? stk.
Herlev Ruterne A/S:
Birkerød Bus Compagni:
K. Strandgaard, Brabrand:
J.E. Abildskou, Aarhus:
Aarhus Sporveje:
:
Historie: Københavns Sporveje & Amagerbanen, Kastrup, anskaffede busserne som opfølgning på Serie 1. Udformningen blev mere "moderne" i et mere kantet design. Ingeniør Peter Buchwald fik af HT stille bus 211 til rådighed for sine forsøg med trykaccumulator-hybriddrift. At bussen fik så lang levetid, skyldtes at den i mange år opbevaredes i den gamle remise i Græsted. Konstruktøren af hybridsystemet havde visse planer med den. Da han desværre døde i en meget ung alder, faldt det hele mere eller mindre til Jorden, og bussen ophuggedes i 1989.
© Kai Wendelboe Mosgaard 2008-15.