Bustype BL1d - nr. 5044
Leyland/DAB LIDRT 1/2 SP: Oprindelig ejer: Jyngby-Nærum Jernbane (LNJ) Bus nr. 44 = 1 stk. Overtaget af HT: 01-10-1974 HT-nummer: 5044 Afhændet af HT: 1979 Til: HFHJ, Frederiksværk Bustype: Midtmotor bybus. Konstruktionssted: Leyland, England (DAB Silkeborg, Danmark). Mål og vægt:
Mål (l/b/h):
1.098/250/??? cm
Akselafstand:
549 cm
Bagoverhæng:
329 cm
Frontoverhæng:
220 cm
Vendediameter:
??? m
Egenvægt:
??? kg
Nyttelast:
Totalvægt:
Chassis data:
Motortype:
vandkølet R6H dieselmotor
Fabrikat:
Leyland O.680
Motorvolumen:
11,1 liter
B/S:
??/?? mm
Ydelse:
155 HK/ 2.000 O/min.
Gearkassetype:
halvautomatisk
Wilson Pneumocyclic 4+1
Bagtøj:
???
Affjedring:
"air over leaf" hydrauliske støddæmpere på hver aksel
Bremsesystem:
Selvjusterende 2-kreds trykluft
Hjælpebremse:
-
Håndbremse:
manuel med trykluftservo
Dæk:
???R??
Topfart:
?? km/t
Brændstofforbrug:
?? km/liter
Tankkapacitet:
??? liter
:
Karrosseridata: DAB, Silkeborg, Danmark
Modelbetegnelse:
Serie 1 type 2
Byggeår:
1966
Leveret antal:
1
Dørplacering:
1-0-2
Siddepladser:
36
Ståpladser:
42
Ialt:
79
Solgt/udrangeret:
1979
Andre ejere af bustypen:
Københavns Sporveje:
299 stk.
A/S Forenede Rutebiler:
17 stk.
Herlev Ruterne A/S:
10 stk.
Birkerød Bus Compagni:
3 stk.
K. Strandgaard, Brabrand:
1 stk.
J.E. Abildskou, Aarhus:
4 stk.
Kolding Bybusser:
2 stk.
Køge Bybusser:
Historie: Jyngby-Nærum Jernbane (LNJ) anskaffede bussen i en serie sammen med Kolding Omnibusselskab, Abildskous Rutebiler og Strandgårds Rutebiler i Århus. LNJ's bus overlevede de andre som shuttlebus mellem Hundested station og Grenåfærgen.
© Kai Wendelboe Mosgaard 2008-15.