Bustype BL1b - nr. 3019 - 3026
Leyland/DAB LIDRT 1/2 SP: Oprindelig ejer: A/S Forenede Rutebiler & Herlev Ruterne A/S Bus nr. (ingen) 8 stk. Overtaget af HT: 01-10-1974 HT-nummer: 3019 - 3026 Afhændet af HT: 1976 - 1977 Til: Primært ophugning Bustype: Midtmotor bybus. Konstruktionssted: Leyland, England (DAB Silkeborg, Danmark). Mål og vægt:
1.098/250/??? cm
Akselafstand:
549 cm
Bagoverhæng:
329 cm
Frontoverhæng:
220 cm
Vendediameter:
??? m
Egenvægt:
??? kg
Nyttelast:
Totalvægt:
Chassis data:
Motortype:
vandkølet R6H dieselmotor
Fabrikat:
Leyland O.680
Motorvolumen:
11,1 liter
B/S:
??/?? mm
Ydelse:
155 HK/ 2.000 O/min.
Gearkassetype:
halvautomatisk
Wilson Pneumocyclic 4+1
Bagtøj:
???
Affjedring:
"air over leaf" hydrauliske støddæmpere på hver aksel
Bremsesystem:
Selvjusterende 2-kreds trykluft
Hjælpebremse:
-
Håndbremse:
manuel med trykluftservo
Dæk:
???R??
Topfart:
?? km/t
Brændstofforbrug:
?? km/liter
Tankkapacitet:
??? liter
:
Karrosseridata: DAB, Silkeborg, Danmark
Modelbetegnelse:
Serie 1 type 3
Byggeår:
1965
Leveret antal:
8
Dørplacering:
1-2-2
Siddepladser:
26
Ståpladser:
65
Ialt:
91
Solgt/udrangeret:
1976 - 1977
Andre ejere af bustypen:
Københavns Sporveje:
299 stk.
Birkerød Bus Compagni:
3 stk.
Nærumbanen:
1 stk.
K. Strandgaard, Brabrand:
J.E. Abildskou, Aarhus:
4 stk.
Kolding Bybusser:
2 stk.
Køge Bybusser:
Historie: A/S Forenede Rutebiler & Herlev Ruterne A/S anskaffede busserne samtidig med Københavns Sporvejes lignende busser. Til forskel fra disse var der her tale om busser med en enket fordør og 2 dobbelte bagdøre - praktisk ved afsætning af mange passagerer ved S-togsstationerne.
© Kai Wendelboe Mosgaard 2008-15.