Bustype BL1a - nr. 960 - 999, 1 - 210, 212 - 260
Leyland/DAB LIDRT 1/2 SP: Oprindelig ejer: Københavns Sporveje Bus nr. 960 - 999, 1 - 210, 212 - 260 = 299 stk. Overtaget af HT: 01-10-1974 HT-nummer: 960 - 999, 1 - 210, 212 - 260 Afhændet af HT: 1976 - 1980 Til: Primært ophugning Bustype: Midtmotor bybus. Konstruktionssted: Leyland, England (DAB Silkeborg, Danmark). Mål og vægt:
1.141/250/304 cm
Akselafstand:
??? cm
Bagoverhæng:
Frontoverhæng:
Vendediameter:
??? m
Egenvægt:
??? kg
Nyttelast:
Totalvægt:
Chassis data:
Motortype:
vandkølet R6H dieselmotor
Fabrikat:
Leyland O.680
Motorvolumen:
11,1 liter
B/S:
??/?? mm
Ydelse:
155 HK/ 2.000 O/min.
Gearkassetype:
halvautomatisk
Wilson Pneumocyclic 4+1
Bagtøj:
???
Affjedring:
"air over leaf" hydrauliske støddæmpere på hver aksel
Bremsesystem:
Selvjusterende 2-kreds trykluft
Hjælpebremse:
-
Håndbremse:
manuel med trykluftservo
Dæk:
???R??
Topfart:
?? km/t
Brændstofforbrug:
?? km/liter
Tankkapacitet:
??? liter
:
Karrosseridata: DAB, Silkeborg, Danmark
Modelbetegnelse:
Serie 1 type 1
Byggeår:
1964 - 1967
Leveret antal:
299
Dørplacering:
2-2-0
Siddepladser:
36*
Ståpladser:
55*
Ialt:
91*
1 + 2:
(43/35) 78
Solgt/udrangeret:
1976 - 1980
Andre ejere af bustypen:
A/S Forenede Rutebiler:
17 stk.
Herlev Ruterne A/S:
10 stk.
Birkerød Bus Compagni:
3 stk.
Nærumbanen:
1 stk.
K. Strandgaard, Brabrand:
J.E. Abildskou, Aarhus:
4 stk.
Kolding Bybusser:
2 stk.
Køge Bybusser:
Historie: Københavns Sporveje anskaffede busserne til erstatning af en stor del afsporvognene i København. To af busserne 176 og 185 var forsøgsvis udrustede med automatgear, Voith DIWA 501 hhv. ZF Hydromedia 2HP45.
© Kai Wendelboe Mosgaard 2008-15.