Bustype BB1a nr. 2063 - 2064
Büssing Präfekt 13D: Oprindelig ejer: NESA Bus nr. 63 - 64 Overtaget af HT: 10-1974 HT-nummer: 2063 - 2064 Afhændet af HT: 1976 Til: Ophugning Bustype: Hækmotor bybus. Konstruktionssted: Salzgitter, Vesttyskland. Mål og vægt:
Mål (l/b/h):
1.132/245/203 cm
Akselafstand:
540 cm
Bagoverhæng:
304 cm
Frontoverhæng:
289 cm
Vendediameter:
??? m
Egenvægt:
8.010 kg
Nyttelast:
??? kg
Totalvægt:
Chassis data:
Motortype:
vandkølet R6H dieselmotor
Fabrikat:
Büssing U7-150
Motorvolumen:
7,420 liter
B/S:
??/?? mm
Ydelse:
150 HK/ 2.400 O/min.
Gearkassetype:
fuldautom.
ZF Hydromedia 2HM40 2+1
Bagtøj:
Enkelt navreduktion
Affjedring:
fuld luftaffj. - 2 hydr. stød- dæmpere på hver aksel
Bremsesystem:
Selvjusterende 2-kreds trykluft
Hjælpebremse:
motorbremse
Håndbremse:
manuel
Dæk:
???R??
Topfart:
80 km/t
Brændstofforbrug:
?? km/liter
Tankkapacitet:
??? liter
:
-
Karrosseridata: Nordisk Karrosseriefabrik, Svendborg, Danmark
Byggeår:
1966
Leveret antal:
2
Siddepladser:
36
Ståpladser:
51
Ialt:
87
Solgt/udrangeret:
1976
Andre ejere af bustypen:
Historie: NESA havde i 1963, i forbindelse med afskaffelsen af de gule trolleybusser på linie 23 og 24, anskaffet et antal Büssing Senator-busser. Som supplement til disse anskaffedes i 1966 yderligere 2 vogne. Disse blev, til forskel fra forgængerne samlet i Danmark. Präfekt-modellen adskilte sig dog ikke meget fra Senator-modellen. De var dog som noget nyt udrustet med dobbelte fordøre.
© Kai Wendelboe Mosgaard 2008-15.