Bustype BB1a nr. 2063 - 2064

 

Büssing Präfekt 13D:
Oprindelig ejer: NESA
Bus nr. 63 - 64
Overtaget af HT: 10-1974

HT-nummer: 2063 - 2064
Afhændet af HT: 1976
Til: Ophugning

Bustype:

Hækmotor bybus
.

Konstruktionssted:

Salzgitter, Vesttyskland
.

Mål og vægt:

Mål (l/b/h):

1.132/245/203 cm

Akselafstand:

540 cm

Bagoverhæng:

304 cm

Frontoverhæng:

289 cm

Vendediameter:

??? m

Egenvægt:

8.010 kg

Nyttelast:

??? kg

Totalvægt:

??? kg


Chassis data:
 

Motortype:

vandkølet R6H dieselmotor

Fabrikat:

Büssing U7-150

Motorvolumen:

7,420 liter

B/S:

??/?? mm

Ydelse:

150 HK/ 2.400 O/min.

Gearkassetype:

fuldautom.

Fabrikat:

ZF Hydromedia 2HM40 2+1

Bagtøj:

Enkelt navreduktion

Affjedring:

fuld luftaffj. - 2 hydr. stød- dæmpere på hver aksel

Bremsesystem:

Selvjusterende 2-kreds trykluft

Hjælpebremse:

motorbremse

Håndbremse:

manuel

Dæk:

???R??

Topfart:

80 km/t

Brændstofforbrug:

?? km/liter

Tankkapacitet:

??? liter

:

-  

Karrosseridata:
Nordisk Karrosseriefabrik, Svendborg, Danmark

Byggeår:

1966

Leveret antal:

2

Siddepladser:

36

Ståpladser:

51

Ialt:

87

Solgt/udrangeret:

1976

Andre ejere af bustypen: 

:

-

:

-


Historie:

NESA havde i 1963, i forbindelse med afskaffelsen af de gule trolleybusser på linie 23 og 24, anskaffet et antal Büssing Senator-busser. Som supplement til disse anskaffedes i 1966 yderligere 2 vogne. Disse blev, til forskel fra forgængerne samlet i Danmark. Präfekt-modellen adskilte sig dog ikke meget fra Senator-modellen. De var dog som noget nyt udrustet med dobbelte fordøre.

 

 


 

 

 

© Kai Wendelboe Mosgaard 2008-15.