Bornholmstrafikken    

    

 

foto: © Ubekendt fotograf ©

        HSC Villum Clausen

Færgerute(r) og operatør:
Rønne - Ystad
Bornholmstrafikken A/S, Rønne
Hjemsted: Rønne

Kaldesignal: OYVY2 - 92.1625.0

Hoveddata: 

Længde over alt:

86,60 m

Length p p:

73,90 m

Bredde:

24,40 m

Dybgang:

3,20 m

Bruttoregistertons:

6.402 t

Nettoregistertons:

1.921 t

Dwt:

485 t


Lastekapacitet: 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Lastkapacitet:

? m

Bil kapacitet:

10 busser og 118 biler eller 186 biler


Passagerpladser m.m.:

Cafeteria:

pl.

Hall lounge:

pl.

Dækspladser:

pl.

Passagerpladser ialt:

1.037 pl.

 

Konstruktionsværft:
Austral Ships, Freemantle, Aus (#96)

Byggeår:

01-2000

Køl lagt:

-

Søsat:

10-1999

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

13-04-2000

Indsat:

14-05-2000

Ombygningsår:

-

Sidste tur:

-

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x General Electric LM2500 Gasturbiner

36.000 kW

Max. hastighed:

49½ knob

Servicefart:

41 knob

Max. passagerer:

1.037


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Villum Clausen:

2000 -

:

-

Historie:
11-1999: Færdiggjort og leveret til Austal Ships, Nassau, Bahamas.
01-
2000: Afgik fra Fremantle med kurs mod Rønne.
08-03-
2000: Ankomst til Öresunds- varvet, Landskrona for justeringer.
Leveret som HSC VILLUM CLAUSEN den 13. april 2000 til Bornholmstraffiken A/S, Rønne.
05-
2000: Solgt til Nordea. Udchartret som "bare-boatcharter" til Born- holmstraffiken A/S, Rønne.
15-04-
2000: Indsat på ruten Ystad - Rønne.
05-01 - 09-02-
2005: Værftsbesøg.
01-03 - 03-03-
2005: Værftsbesøg for udskiftning af turbiner.
11-04-
2005: Færgen fik maskinpro- blemer og aftenturen aflystes.
26-04 -28-04-2005: Værftsbesøg for udskiftning af turbine.
28-09-
2005: Taget ud af trafik pga. justering af turbiner.
23-11-
2005: taget ud af trafik pga. motorproblemer.
24-11-
2005: Ankomst til Öresunds- varvet, Landskrona for reparation.
25-11-
2005: Atter i trafik.
26-11-
2005: Kollideret med kajen i Rønne.
30-11-
2005: Ankomst til Öresunds- varvet, Landskrona for reparation.
15-12-
2005: Atter i trafik.
27-03-
2006: Kollideret med færgen GRYF i Ystad havn.
12-
2006: Værftsbesøg i Fredericia.
14-12-
2006: Under sejladsen fra Fredericia mod Rønne, kolliderede færgen med den nordre bølgebryder i indsejlingen til Rønne. Denne ramtes med så stor kraft at den sank! (gjort af beton). Kollisionen var så kraftig, at 3 besætningsmedlemmer måtte en tur på sygehuset. Færgen kunne dog alligevel sættes i trafik igen 15. december.
12-
2006: Efter provisoriske reparationer blev færgen indsat i trafik, under forudsætning af lavere bølgehøjde end 2 meter. Atter ude af trafik i dagene mellem jul og nytår.
04-02-
2007: Afgik fra Rønne mod Göteborg.
05-02-
2007: Ankomst til Cityvarvet i Göteborg for reparation (Beregnet til at tage 2 uger). Visse dele hertil var nyfremstillede og i Australien og fløjet til Göteborg.

search this site the web

search engine by freefind