Bilfærger

Tilbage
Busser
Jernbaner
Færger
Sporvogne
last- & personbiler
Tekniske emner iøvrigt
Links

  


powered by
FreeFind

 

 

 

 

M/F Travemünde Link


Færgerute(r) og operatør:
Gedser - Travemünde
GT-Link, Nassau, Bahamas
Hjemsted: Nassau

Kaldesignal: C6DX3 - 74.0026.1

Hoveddata: 

Længde over alt:

133,46 m

Length p p:

m

Bredde:

20,27 m

Dybgang:

5,80 m

Bruttotonnage:

4.263 rt

Nettotonnage:

1.291 rt

TDW:

3.949 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Lastkapacitet:

58 lastbiltog/ 1.000 m

Bil kapacitet:

400 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Lounge:

pl.

Hall lounge:

pl.

 

pl.

 

pl.

Køjepladser ialt:

52



 

Forhistorie:
20-12-
1974: Søsat som "European Express".
04-06-1975: Leveret til Townsend Car Ferries Ltd., Dover, England, med "
European Gateway".  
09-06-1975: Indsat i Townsend Thoresen trafik på ruten Felixstove - Europort (Rotterdam).
17-03-1980: Indsat på ruten Cairnryan - Larne.
09-1980: Forlænget med 15,7 m. ved Werft Amsterdamsche Droogdok Mij., Amsterdam., Holland.
1980: Atter indsat på ruten Cairnryan - Larne.
11-1980: Indsat på ruten Felixstove - Europort.
19-12-1982: Kollideret med "Speedlink Vanguard". Skibet tog hurtigt vand ind og sank efter nogen tid med styr- bord side nedad. Havde 35 passage- rer og 35 besætningsmedlemmer med ombord. 6 personer omkom.
26-02-1983: Bjærget af det hollandske selskab Wijsmuller BV. Bugseret ind til Felixstove.
03-05-1983: Solgt til Clorinda Naviga- tion Co, Limassol, Cypern som lod færgen bugsere til Alliance Naviga- tion S.A. værft i Perama, Grækenland for genopbygning.
08-1984: Omdøbt til "
Flavia". Indsat for Anco Ferries på ruten Ancona - Igou- menitsa - Patras.
1987: Rederiet erklæret konkurs. Færgen oplagt.

Konstruktionsværft:
Schichau-Unterweser, Bremen, BRD (#2256)

Byggeår:

1975

Køl lagt:

-

Søsat:

20-12-1974

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

04-06-1975

Indsat:

27-11-1988

Ombygningsår:

1983

Sidste tur:

30-12-1999


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x Stork-Werkspoor 9TM410 RR diesel

8.385 kW

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

18½ knob

Max. passagerer:

1.100


Ramper/Porte:
 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

European Express:

1974-1975

European Gateway:

1975-1984

Flavia:

1984-1988

Trawemünde Link:

1988-1992

Rostock Link:

1992-1999

Kalundborg Link:

1999-2000

Penelope A:

2000-2005

Penelope:

2005 -


Historie:
06-
1988: Solgt til GT-Link, Nassau, Ba- hamas (Rederi Sea Link Ab, Nacka). Omdøbt til "Trawemünde Link I".
06-1988: Ankomst til Nakskov Skibs- værft for ombygning.
27-11-1988: Omdøbt til "
Trawemünde Link". Indsat på ruten Gedser - Trawe- münde.
23-12-1990: Sidste tur på ruten. Op- lagt fra 05-01-1991 i Nakskov.
1992: Solgt til R-L Shipping Ltd, Doug- las, Isle Of Man. (R-L shipping = Rostock Link).  
1992: Indsat for Europa Linien A/S
06-02-1992: Omdøbt til "Rostock Link". Indsat på ruten Gedser - Rostock.
08 - 11-02-1993: Indsat som fragtfær- ge på ruten Gedser - Travemünde.
12-02-1993: Atter indsat på ruten Gedser - Rostock.
16-02-1996: Grundstødt på en sand- banke ud for Gedser med 874 pas- sagerer ombord.
17-02-1996: Med hjælp fra bugser- både, lykkedes det at få færgen fri af grunden. Slæbt til  Kværner War- now-Werft, Rostock for reparation.  
02-03-1996: Atter indsat på ruten Gedser - Rostock.
01-06-1996: Europa-Linien overtaget af DSB Rederi A/S. Udchartret til DSB Rederi A/S.
01-01-1997: DSB Rederi A/S ændret til Scandlines A/S.
26-03-1998: Sidste tur på ruten. Derefter oplagt i Nakskov.
05-1998: Indsat for Scandlines Baltic A/S (Amber Line) som fragtfærge på ruten Aarhus - Liepaja.
1999: Ombygget ved Bladt Industries, Aalborg.
1999: Udchartret til Mols Linien A/S.
14-06-1999: Indsat på ruten Århus - Kalundborg. Markedsført under navnet "Kalundborg Link".
30-12-1999: Sidste tur på ruten.
2000: Solgt til Agoudimos Lines, Pi- ræus, Grækenland. (Registeret for Okeanos Naf. Trading SA, Nassau, Bahamas).
02-01-2000: Oplagt i Nakskov.
12-01-2000: Overtaget af de nye ejere. Omdøbt til "Penelope A".
01-03-2000: Indsat for Agoudimos Lines på ruten Igoumenitsa - Brindisi.
07-2005: Omdøbt til
PENELOPE. (Over- ført til græsk flag).
07 - 15-09-2005: Indsat på indenrigs- ruter i Det græske Øhav.

 

 

Andre interessante færgesites:-

 

bullet

.Dansk Jernbane-Klub.dk

bullet

.Danske færger

bullet

.Fartygsinfo

bullet

.Ferry-site.dk

bullet

.Forlaget Nautilus.dk

bullet

.Færgehistorisk Selskab

bullet

.Færgeklubben

bullet

.Færgejournalen.dk

bullet

.Ferryguide

bullet

.Fotoflite.com

  

Tilbage til forsiden | Jernbaner | Busser | Færger | Sporvogne | Last- & personbiler | Tekniske ting | Links

© Kai W. Mosgaard 2003.