Færgerute(r)
og operatør:
Tuborg
Havn - Malmö
Scandinavian
Ferry Lines Ab (SFL),
Malmø
Hjemsted: Malmö
Kaldesignal:
- 71.0960.9
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
86,04
m |
Length
p p: |
- m |
Bredde: |
16,33
m |
Dybgang: |
4,19
m |
Bruttotonnage: |
2.957
t |
Nettotonnage: |
1.535
t |
Dwt: |
980
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
- m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
- m |
Bil
kapacitet: |
95
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
Passagerpladser ialt: |
800 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Jos.
L. Meyer Werft,
Papenburg, Ems,
BRD (#564)
Byggeår: |
1971 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
18-05-1971 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
06-07-1971 |
Indsat: |
10-07-1971 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
13-09-1981 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
4 x
Ruston-Paxman
6 ARM |
4.120
kW |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
14½
knob |
Max.
passagerer: |
800 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
- m |
Agterportens
bredde: |
- m |
Andre
navne/ejere:
Svea
Scarlett: |
1971-1982 |
Eckerö: |
1982-1991 |
Eck: |
1991-1992 |
St.
Ola: |
1992
- |
: |
- |
Historie:
Leveret som M/F SVEA
SCARLETT
den 6. juli 1971 til Stockholms
Rederi Ab Svea, Stockholm
(Skandinavisk Linjetrafik,
Landskrona)
10-07-1971: Indsat
for Skandinavisk
Linjetrafik på
Øresundsruten
Lands- krona – Tuborg
havn. 30-09-1980:
Ruten Landskrona
- Tuborg Havn nedlagt.
01-10-1980:
Solgt til DS Øresund,
København.
21-11-1980
- 13-09-1981 Indsat
på en ny rute Malmö
- Tuborg Havn; men
den blev dog ingen
succes. 13-09-1981:
Ruten Malmö
- Tuborg Havn nedlagt.
10-1981: Prøveture
på ruten Helsing-
borg - Helsingør;
men resultaterne
var ikke opmuntrende,
så færgen
sattes til salg.
26-01-1982:
Solgt til Rederi
Ab Eckerö,
Eckerö, Finland.
Mariehamn. Omdøbt
til ECKERÖ.
02-1982: Ombygget
ved Schichau Unterweser
AG, Bremerhaven,
BRD. Ett nyt kahytsdæk
tilføjedes
agter bag skorstenen
for besætningen.
Samtidig lukkedes
agteren med en rampe.
Efter ombygning:
Brt. 4833/ Nrt.
1535/ Dwt. 711,
950 passagerer,
180 biler. 23-05-1982:
Indsat på
ruten Eckerö
- Grisslehamn.
10-1989: Planlagt
udchartret til Festonia
O/Y, Helsingfors,
Finland for trafik
mellem Helsingfors
og Tallinn; men
rederiet fik økonomiske
problemer. 29-04-1990
- 04-06-1990: Udchartret
til GT Link A/S,
Gedser. Indsat på
ruten Gedser - Travemünde.
10-1990 - 1991
Udchartret til Festonia
O/Y, Helsingfors,
Finland. Indsat
på ruten Helsingfors
- Tallinn. 03-1991:
Solgt til P&O
Scottish Ferries,
Aberdeen, Skotland,
Overtaget ved Kotka
Værft. Omdøbt
til ECK.
20-03-1992: Omdøbt
til ST
OLA. Indsat
på ruten Stromness
- Scrabster.
09-2002: solgt til
Saaremaa Laevakompanii,
Estland. 30-09-2002:
Afsluttet trafik
for P&O Scottish
Ferries. 10-2002:
Ankomst til Tallinn
for værftsbesøg.
12-2002: Indsat
på ruten Virtsu
- Kuivastu.
12-01-2003 - 26-02-2003:
Udchartret til Færøernes
Landsstyrelse, Thorshavn.
09-2004 - 10-2004:
Udchartret til Landflutningar
Samskip Ltd. Island.
Indsat på
ruten Västmannaöarna
- Thorlakshöfn.
09-06-2005: Prøvetur
mellem Sillamäe
- Kotka.
2005: I løbet af afteråret indsat på ruterne Virtsu - Kuivastu, alternativt Rohuküla - Heltermaa.
30-09 - 26-10-2007: Udchartret til Færøernes Landsstyrelse, Thorshavn.
|