Færgerute(r)
og operatør:
Frederikshavn
- Oslo Stena
Line Scandinavia
AB, Göteborg,
Sverige Hjemsted:
Stockholm
Kaldesignal:
SLVH - 79.1154.5
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
166,10
m |
Length
p p: |
-
m |
Bredde: |
29,04
m |
Dybgang: |
6,72
m |
Bruttotonnage: |
33.750
t |
Nettotonnage: |
17.528
t |
TDW: |
3.898
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
1.050
m |
Bil
kapacitet: |
450
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
|
pl. |
Kahytter: |
647
stk. |
Køjepladser: |
1.666 pl. |
Passagerpladser
ialt: |
2.000 pl. |

Forhistorie:
Leveret
som M/F
SILVIA REGINA den 10. juni
1981 til Suomen
Yrtysrahoitus Oy, Helsingfors,
Finland. Leaset
til Oy Svea Line,
Mariehamn, Finland.
(Hjemmehavn: Helsingfors) 12-06-1981:
Indsat i Silja Lines
trafik på
ruten Stockholm
- Helsingfors.
01-1982:
Forskibet ombygget.
1984:
Hjemmehavn: Mariehamn.
07-01-1987:
Solgt til Johnsson
Line Ab (Oy Silja
Line Ab), Stockholm
for 189.862.839
FIM.
04-1988:
Solgt til Stena
Ab, Stockholm. Tilbagechartret
af Johnsson Line
Ab, Stockholm.
30-05-1991:
Sidste afgang på
ruten Helsingfors
- Stockholm.
31-05-1991:
Afgik fra Stockholm
mod Bremerhaven.
02-06-1991:
Overtaget af Stena
Line. Ankomst til
Schichau Seebeckswerft
AG, Bremerhaven
for ombygning.
06-1991:
Omdøbt til
STENA
BRITANNI-CA på
værftet i
Bremerhaven.
19-06-1991:
Udchartret til Stena
Line B.V. Hoek Van
Holland, Holland.
Indsat på
ruten Hoek van Holland
- Harwich.
03-03-1994:
Sidste dag på
ruten Hoek van Holland
- Harwich.
03-03-1994:
Afgik fra Hoek Van
Holland mod Frederikshavn.

|

|
Konstruktionsværft:
Oy
Wärtsilä
AB, Turku, FIN (#1252)
Byggeår: |
1981 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
21-10-1980 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
10-06-1981 |
Indsat: |
05-03-1994 |
Ombygningsår: |
1995 |
Sidste
tur: |
- |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
4 x
Pielstick
12PC2
12-Cyl.
diesel |
22.948
kW |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
22
knob |
Max.
passagerer: |
2.000 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Silvia
Regina: |
1981-1991 |
Stena
Britannica: |
1991-1994 |
Stena Saga: |
1994 - |
: |
- |
Historie:
03-1994:
Overført
til Stena Rederi
Ab, Stockholm.
05-03-1994:
Omdøbt til
STENA
SAGA.
05-03-1994:
Indsat på
ruterne Oslo - Fredrikshavn
og (i vinterperioden)
Oslo - Frederikshavn
- Göteborg.
08-09-1995:
Under overfart fra
Frederikshavn mod
Oslo fik færgen
teknisk "blackout"
i Drøbaksundet
og maskineriet standsede.
Man fik hurtigt
smidt ankrerne;
men færgen
drev alligevel mod
land. I sidste øjeblik
fik man gang I maskineriet;
men da havde ankerkæderne
viklet sig ind I
hinanden. Efter
ca. 2 timer var
man atter på
vej mod Oslo.
21-12-1999:
Under et værftsophold
på Cityvarvet,
Göteborg udbrød
der brand; men den
slukkedes hurtigt.
04-02-2000:
Ombygget ved Cityvarvet,
Göteborg med
bl.a. agtersponsons.
08-2000:
Overførte
udelukkende trailere/lastbiltog
på turen Göteborg
- Frederikshavn.
12 - 13-05-2001:
Udchartret for week-
enden til ugebladet
"Se & Hør"
som flydende hotel
i.f.m. "Melodi
Grand Prix"
i København.
15-12-2002 -
17-01-2003: Ombygget
ved Cityvarvet,
Göteborg.
06 - 08-06-2003:
Udchartret til Det
norska fodboldforbund
for en tur til København.
14-06-2005:
Efter afgang fra
Frederikshavn mod
Oslo, opstod der
røgudvikling
i et af generator-
rummene og færgen
returnerede til
Frederikshavn.
22-06-2005:
Atter i trafik.
19-12-2005 -
28-01-2006: Ombygget
ved Cityvarvet,
Göteborg.
|