Færgerute(r)
og operatør:
Grenå
- Varberg Stena
Line Scandinavia
AB, Göteborg,
Sverige Hjemsted:
Göteborg
Kaldesignal:
SGQU - 83.1795.4
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
135,47
m |
Length
p p: |
-
m |
Bredde: |
24,60
m |
Dybgang: |
5,64
m |
Bruttotonnage: |
19.504
t |
Nettotonnage: |
5.928
t |
TDW: |
2.813
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
1.235
m |
Bil
kapacitet: |
330
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
Køjepladser: |
148 pl. |
Passagerpladser
ialt: |
956 pl. |
Forhistorie:
Leveret
som M/F NIELS
KLIM den 21. april
1986 til De danske
Statsbaner, Århus.
01-06-1986:
Indsat på
kattegatruten Århus
- Kalundborg.
1990: Solgt til
Stena Line, Sverige
med levering i 1991.
05-1991: Overtaget
af Stena Line, Sverige.
Omdøbt: "Stena
Nautica".
Oplagt i Århus,
senere Svendborg.
03-1992: Udchartret
til B&I Line,
Irland. Omdøbt
til "Isle
Of Innisfree".
Indsat på
ruterne Pembroke
- Rosslare og Dublin
- Holyhead.
1995: Udchartret
til Lion Ferry,
Sverige for et års
sejlads. 10-05-1995:
Indsat på
ruten Grenå
- Halmstad. Omdøbt:
"Lion
King".
30-04-1996: Omdøbt
til "Lion
King II".
|
|
Konstruktionsværft:
Nakskov
Skibsværft
A/S, DK (#234)
Byggeår: |
1986 |
Køl
lagt: |
11-1984 |
Søsat: |
29-05-1985 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
04-1986 |
Indsat: |
08-12-1997 |
Ombygningsår: |
2001 |
Sidste
tur: |
- |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
B&W
8L45GB
diesel |
12.500
kW |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
17½
knob |
Max.
passagerer: |
956 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Niels
Klim: |
1986-1991 |
Stena
Nautica: |
1991-1992 |
Isle
of Innisfree: |
1992-1995 |
Lion
King
(II): |
1995-1996 |
Stena
Nautica: |
1996
- |
: |
- |
Historie:
06-05-1996:
Sidste tur på
ruten Grenå
- Halmstad. Derefter
oplagt i Landskrona.
Atter omdøbt
til "Stena
Nautica".
Registreret under
Bermuda flag.
24-06 - 17-09-1996:
Udchartret til Cia.
Transmediterranea
, Spanien. Indsat
på ruten Algiciras
- Tanger. 18-09-1996:
Oplagt i Dunkerque.
12-01 - 19-01-1997:
Indsat på
ruten Karlskrona
- Gdynia. 21-01-1997:
Oplagt i Dunkerque.
1997: Udchartret
i efteråret
til Nato som transportskib.
08-12-1997: Indsat
for Stena Line på
ruten Grenå
- Halmstad. Navn
uændret.
01-02-1999: Rutefart
ændret til
Grenå - Varberg.
I vintermånederne
ned- klasset til
100 passagerer.
17-12-2001: Sidste
tur på ruten.
Her- efter ombygget
på værft
i Lands- krona.
Nederste passagerdæk
ind- draget til
trailerdæk,
således, at
færgen nu
fik plads til ca.
60 last- vognstog
á18 m. på
to dæk. Antal
passagerer efter
ombygning: 663.
BT: 19.504.
NT: 6.180.
Ny længde
efter påbygning
af "ducktail":
135,47 m. 04-03-2002:
Atter indsat på
ruten Grenå
– Varberg. 16-02-2004:
Kollision med det
polske fragtskib
"Joanna"
ca. 10 sømil
vest for Varberg.
Store skader på
skroget. 114 ombordværende
blev evakueret kort
efter. Slæbt
ind til Varberg
for besigtigelse
af skadernes omfang.
26-02-2004: Efter
nødtørftig
repara- tion bugseret
til Cityværftet,
Gøteborg.
05-03-2004: Bugseret
fra Gøteborg
til Remontowa Værft,
Gdynia, Polen for
reparation.
21-06-2004: Ankomst
fra Remontowa til
Varberg. 24-06-2004:
Genindsat på
ruten Varberg -
Grenå. 2004. Registrerad för Stena Nautica Line Ltd,
Hamilton, Bermuda. (Fortfarande under Svensk flagg). 06-12-2004: Registreret for Stena Bermuda Line, Ltd.,
Hamilton, Bermuda. (Stadig under Svensk flag). 10-12-2004: Overtaget af Stena Rederi Ab,
Göteborg, Sverige.
|