Stena Line    

    

 

foto: Frederikshavn. © Kai W. Mosgaard ©

        M/F Stena Jutlandica

Færgerute(r) og operatør:
Göteborg - Frederikshavn.
Rederi Stena Ab, Göteborg.
Hjemsted: Göteborg

Kaldesignal: 72.1866.8.

Hoveddata: 

Længde over alt:

124,85 m

Length p p:

- m

Bredde:

21,87 m

Dybgang:

5,26 m

Bruttotonnage:

6.333 rt

Nettotonnage:

3.246 rt

TDW:

2.100 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

4,30 m

Frihøjde hængedæk:

- m

Max. akseltryk:

t

Lastmeter:

m

Lastkapacitet:

?? lastbiltog

Bil kapacitet:

250 stk.


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

460 pl.

Pub:

 90 pl.

Cafeteria:

385 pl.

Barsalon m. Casino:

293 pl.

 

pl.

Antal kahytter:

?? stk.

køjepladser ialt:

105 pl.

Passagerpladser ialt:

1.800 pl.

 

M/F EUROFERRYS ATLANTICA 15-02-2006. © Foto Krispen Atkinson.

 

Konstruktionsværft:
Brodogradiliste Jozo Lozovina Mosor, Trogir, YU (#162)

Byggeår:

1973

Køl lagt:

-

Søsat:

29-05-1972

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

24-05-1973

Indsat:

09-06-1973

Ombygningsår:

1976

Sidste tur:

1982

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x Lindholmen/Pielstick 18PC2-2V-400 diesel

12.310 kW

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

22 knob

Max. passagerer:

1.800


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Stena Jutlandica:

1973-1982

Jutlandica:

1982-1983

Bluenose:

1983-1998

Hull 309:

1998-1999

Euroferrys Atlantica:

1999 -

:

-


Historie:
Leveret som M/F STENA JUTLANTICA den 24. maj 1973 til Stena Ab, Göteborg.
09-06-
1973: Indsat på ruten Göteborg - Frederikshavn.
14-04-
1976: Færgen gik på grund.
16-04-1976: Færgen kom atter fri af grunden.
1976: Ombygget ved Wilton Fijenoord, Rotterdam , hvorved færgen forhøjedes med 2,3 meter. På denne måde fik man skabt plads til lastbiler på to dæk. Sidesponsons monteredes på siden så der ikke blev problemer med stabiliteten. Efter ombygning: 124,85 x 23,37 x 5,48, Brt/6.524 Nrt/3.285 Dwt/2.362, 1.678 pass., 114 køjer, 350 biler.
01-
1977: Atter indsat på ruten Göteborg - Frederikshavn.
06-07-
1982: Færgen ankom til North Sydney fra Göteborg. Omdøbt til JUTLANDICA. Overført til Bahama flag, med Nassau ny hjemmehavn. Udchartret til CN Marine, Montreal, Canada. 
08-07-
1982: Indsat på ruten North Sydney - Port Aux Basques.
12-
1982: Ankomst til Halifax Industries Shipyard, Halifax, Canada for opfriskning.
03-05-
1983: Solgt til CN Marine, Nassau, Bahamas. Omdøbt til BLUENOSE
05-
1983: Indsat på ruten Yarmouth - Bar Harbour.
1987: Registreret for Marine Atlantic Inc. Nassau, Bahamas.
18-06-
1996: Færgen fik maskinhaveri i nærheden af Bar Harbour.
13-01-
1997: Sidste dag i trafik for Marine Atlantic Inc.
15-01-
1997: Oplagt i Shelbourne.
01-04-
1997: Overtaget af Bay Ferries, Canada.
04-04-
1997: Indsat på ruten Yarmouth - Bar Harbour.
08-12-
1997: Sidste dag i trafik, Derefter oplagt i Shelbourne.
08-
1998: Omdøbt til HULL 309.
03-
1999: Solgt til Europa Ferrys S.A., Las Palmas de Gran Canaria, Spanien.
17-03-
1999: Forlod Shelbourne, Canada mod Cadiz, Spanien.
26-03-
1999: Ankomt til Algeciras.
06-
1999: Omdøbt til EUROFERRYS ATLANTICA.
07-
1999: Indsat på ruten Algeciras - Tanger.
06-
2005: Overført til Panama-flag.

search this site the web

search engine by freefind