Stena Line    

    

 

foto: Göteborg. © Kai W. Mosgaard ©

        M/F Stena Danica

Færgerute(r) og operatør:
Göteborg - Frederikshavn.
Rederi Stena Ab, Göteborg.
Hjemsted: Göteborg

Kaldesignal: 73.2166.1

Hoveddata: 

Længde over alt:

124,85 m

Length p p:

m

Bredde:

21,87 m

Dybgang:

5,26 m

Bruttoregistertons:

6.333 t

Nettoregistertons:

3.246 t

TDW:

2.134 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

4,30 m

Frihøjde hængedæk:

- m

Max. akseltryk:

t

Lastmeter:

m

Lastkapacitet:

?? lastbiltog

Bil kapacitet:

425 stk.


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Hall lounge:

pl.

Dækspladser:

pl.

 

pl.

Antal kahytter:

?? stk.

køjepladser ialt:

105 pl.

Passagerpladser ialt:

1.800 pl.

 

Konstruktionsværft:
Brodogradiliste Jozo Lozovina Mosor, Trogir, YU (#163)

Byggeår:

1974

Køl lagt:

-

Søsat:

17-06-1973

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

02-06-1974

Indsat:

28-06-1974

Ombygningsår:

1977

Sidste tur:

1983

Ophugget:

2005

Levetid:

31 år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x Lindholmen/Pielstick 18PC2-2V-400 diesel

12.310 kW

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

22 knob

Max. passagerer:

1.800


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Stena Nordica:

1974

Stena Danica:

1974-1981

Stena Nordica:

1981-1984

Stena Nautica:

1984-1987

Versailles:

1987-1992

Stena Londoner:

1992-1996

Seafrance Monet:

1996-2000

Volvan de Tacande:

2000-2005

:

-


Historie:
Leveret som M/F STENA NORDICA den 2. juni 1974 til Stena Ab, Göteborg.
02-06-
1974: Omdøbt til STENA DANICA.
28-06-
1974: Indsat på ruten Göteborg - Frederikshavn.
01-
1977 - 04-1977: Ombygget ved Wilton Fijenoord, Rotterdam , hvorved færgen forhøjedes med 2,3 meter. På denne måde fik man skabt plads til lastbiler på to dæk. Sidesponsons monteredes på siden så der ikke blev problemer med stabiliteten. Efter ombygning: 124,85 x 23,37 x 5,48, Brt/6.538 Nrt/3.178 Dwt/2.362, 1.678 pass., 114 køjer, 450 biler.
12-
1981: Atter omdøbt til STENA NORDICA.
04-
1983: Udchartret til Regie voor Maritiem Transport, Oostende, Belgien (RTM).
02-05-
1983: Ankom til værftet i Antwerpen for tilpasning til den nye trafik. Blandt andet flyttedes sideporterne på øvre bildæk fra bagbord til styrbord.
10-06-
1983: Overført til Nautica (Belgien) N.V. Oostende, Belgien.
16-06-
1983: Indsat på ruten Oostende - Dover.
08-
1983: Færgen fik motorhavari og måtte tages ud af trafik for reparation i nogle uger.
03-
1984: Omdøbt til STENA NAUTICA.
14-05-
1986: Afsluttet charter, overført til Stena Cargo Line Ltd., Nassau, Bahamas. Oplagt i Göteborg.
20-11-
1986: Prøveanløb i Newhaven og Dieppe.
19-04-
1987: Udchartret til SNCF, Dieppe, Frankrig. Omdøbt til VERSAILLES. Samtidig overført til det franske skibsregister. Indsat på ruten Newhaven - Dieppe.
1988: Solgt til Overseas Equipment Ltd., Dieppe, Frankrig.
01-05-
1992: Udchartret til Sealink Stena Line Ltd., Ashford, England. Ombygget ved A.&P. Appledore, Southampton, England.
15-05-
1992: Omdøbt til STENA LONDONER. Registreret i Bahamas, Hjemmehavn: Nassau.
22-05-
1992: Indsat på ruten Newhaven - Dieppe.
03-03-
1996: Sidste dag i trafik på ruten Newhaven - Dieppe.
05-03-
1996: Indsat på ruten Fishguard - Rosslare.
04-02-
1996 - 09-04-1996: Indsat på ruten Holyhead - Dun Laoghaire.
10-04-
1996: Afsluttet charter. Atter registreret i det franske skibsregister.
06-
1996: Omdøbt til SEAFRANCE MONET. Registreret for G.I.E. Versabil, Calais, Frankrike. Ombygget i Dunkerque.
03-07-
1996: Indsat på ruten Calais - Dover.
24-04-
1997: Oplagt i Dunkerque som reservefærge.
06-12-
1997 - 07-12-1997: Indsat på ruten Calais - Dover. Derefter atter oplagt i Dunkerque.
05-
1998: Oplagt i Le Havre.
29-03-
2000: Kolliderede med bølgebryderen i Calais. Det blæste meget, da ulykken skete og ene stabilisators vinge beskadigedes.
18-05-
2000: Solgt til Naviera Armas S.A., Las Palmas de Gran Canaria, Spanien i havereret tilstand.
24-05-
2000: Bugseredes fra Dunkerque til Vigo, Spanien for reparation.
30-05-
2000: Ankomst til Vigo.
11-09-
2000: Omdøbt til VOLCAN DE TACANDE
09-2000: Indsat på ruten Los Cristianos - San Sebastian de la Gomera - La Estaca.
30-01-
2005: Under overfart mellem Los Cristians og San Sebastián de La Gomera fik færgen lettere "grundkending"; men begyndte dog at få vand i  maskinrummet. Færgen måtte bugseres til Ports of The Palms.
05-
2005: Solgt til ophugning i Tyrkiet.
11-09-2005: Ankomst til Aliaga, Tyrkiet for ophugning.

search this site the web

search engine by freefind