Færgerute(r)
og operatør:
Göteborg
- Frederikshavn.
Rederi
Stena Ab, Göteborg.
Hjemsted: Göteborg
Kaldesignal:
73.2166.1
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
124,85
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
21,87
m |
Dybgang: |
5,26
m |
Bruttoregistertons: |
6.333
t |
Nettoregistertons: |
3.246
t |
TDW: |
2.134
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
4,30
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Max.
akseltryk: |
t |
Lastmeter: |
m |
Lastkapacitet: |
??
lastbiltog |
Bil
kapacitet: |
425
stk.
|
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
|
pl. |
Antal
kahytter: |
?? stk. |
køjepladser
ialt: |
105
pl. |
Passagerpladser ialt: |
1.800 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Brodogradiliste
Jozo Lozovina Mosor,
Trogir, YU (#163)
Byggeår: |
1974 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
17-06-1973 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
02-06-1974 |
Indsat: |
28-06-1974 |
Ombygningsår: |
1977 |
Sidste
tur: |
1983 |
Ophugget: |
2005 |
Levetid: |
31 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
Lindholmen/Pielstick
18PC2-2V-400
diesel |
12.310
kW |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
22
knob |
Max.
passagerer: |
1.800 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Stena
Nordica: |
1974 |
Stena
Danica: |
1974-1981 |
Stena
Nordica: |
1981-1984 |
Stena
Nautica: |
1984-1987 |
Versailles: |
1987-1992 |
Stena
Londoner: |
1992-1996 |
Seafrance
Monet: |
1996-2000 |
Volvan
de Tacande: |
2000-2005 |
: |
- |
Historie:
Leveret
som M/F STENA
NORDICA den 2. juni
1974 til Stena Ab,
Göteborg.
02-06-1974:
Omdøbt til
STENA
DANICA.
28-06-1974:
Indsat på
ruten Göteborg
- Frederikshavn.
01-1977 -
04-1977: Ombygget
ved Wilton Fijenoord,
Rotterdam , hvorved
færgen forhøjedes
med 2,3 meter. På
denne måde
fik man skabt plads
til lastbiler på
to dæk. Sidesponsons
monteredes på
siden så der
ikke blev problemer
med stabiliteten.
Efter ombygning:
124,85 x 23,37 x
5,48, Brt/6.538
Nrt/3.178 Dwt/2.362,
1.678 pass., 114
køjer, 450
biler.
12-1981:
Atter omdøbt
til STENA
NORDICA.
04-1983:
Udchartret til Regie
voor Maritiem Transport,
Oostende, Belgien
(RTM).
02-05-1983:
Ankom til værftet
i Antwerpen for
tilpasning til den
nye trafik. Blandt
andet flyttedes
sideporterne på
øvre bildæk
fra bagbord til
styrbord.
10-06-1983:
Overført
til Nautica (Belgien)
N.V. Oostende, Belgien.
16-06-1983:
Indsat på
ruten Oostende -
Dover.
08-1983:
Færgen fik
motorhavari og måtte
tages ud af trafik
for reparation i
nogle uger.
03-1984:
Omdøbt til
STENA
NAUTICA.
14-05-1986:
Afsluttet charter,
overført
til Stena Cargo
Line Ltd., Nassau,
Bahamas. Oplagt
i Göteborg.
20-11-1986:
Prøveanløb
i Newhaven og Dieppe.
19-04-1987:
Udchartret til SNCF,
Dieppe, Frankrig.
Omdøbt til
VERSAILLES. Samtidig
overført
til det franske
skibsregister. Indsat
på ruten Newhaven
- Dieppe.
1988:
Solgt til Overseas
Equipment Ltd.,
Dieppe, Frankrig.
01-05-1992:
Udchartret til Sealink
Stena Line Ltd.,
Ashford, England.
Ombygget ved A.&P.
Appledore, Southampton,
England.
15-05-1992:
Omdøbt til
STENA
LONDONER. Registreret
i Bahamas, Hjemmehavn:
Nassau.
22-05-1992:
Indsat på
ruten Newhaven -
Dieppe.
03-03-1996:
Sidste dag i trafik
på ruten Newhaven
- Dieppe.
05-03-1996:
Indsat på
ruten Fishguard
- Rosslare.
04-02-1996 -
09-04-1996: Indsat
på ruten Holyhead
- Dun Laoghaire.
10-04-1996:
Afsluttet charter.
Atter registreret
i det franske skibsregister.
06-1996:
Omdøbt til
SEAFRANCE
MONET. Registreret
for G.I.E. Versabil,
Calais, Frankrike.
Ombygget i Dunkerque.
03-07-1996:
Indsat på
ruten Calais - Dover.
24-04-1997:
Oplagt i Dunkerque
som reservefærge.
06-12-1997 -
07-12-1997: Indsat
på ruten Calais
- Dover. Derefter
atter oplagt i Dunkerque.
05-1998:
Oplagt i Le Havre.
29-03-2000:
Kolliderede med
bølgebryderen
i Calais. Det blæste
meget, da ulykken
skete og ene stabilisators
vinge beskadigedes.
18-05-2000:
Solgt til Naviera
Armas S.A., Las
Palmas de Gran Canaria,
Spanien i havereret
tilstand.
24-05-2000:
Bugseredes fra Dunkerque
til Vigo, Spanien
for reparation.
30-05-2000:
Ankomst til Vigo.
11-09-2000:
Omdøbt til
VOLCAN
DE TACANDE. 09-2000:
Indsat på
ruten Los Cristianos
- San Sebastian
de la Gomera - La
Estaca.
30-01-2005:
Under overfart mellem
Los Cristians og
San Sebastián
de La Gomera fik
færgen lettere
"grundkending";
men begyndte dog
at få vand
i maskinrummet.
Færgen måtte
bugseres til Ports
of The Palms.
05-2005:
Solgt til ophugning
i Tyrkiet. 11-09-2005:
Ankomst til Aliaga,
Tyrkiet for ophugning.
|