Færgerute(r)
og operatør:
Assens
- Aarøsund
A/S Lillebæltsoverfarten,
Assens Hjemsted:
Assens
Kaldesignal:
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
27,30
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
8,00
m |
Dybgang: |
2,00
m |
Bruttotonnage: |
100
rt |
Nettotonnage: |
42
rt |
TDW: |
-
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Sporantal: |
1 |
Sporlængde: |
ca.
26 m |
Lastkapacitet: |
3-4
godsvg. |
Bil
kapacitet: |
8
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Passagersalon: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
|
pl. |
Passagerpladser
ialt: |
200 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Schmidt-Tüchsen
& Hegge, Laboe,
D (#???)
Byggeår: |
1921 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
- |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
1921 |
Indsat: |
1921 |
Ombygningsår: |
1923 |
Sidste
tur: |
1963 |
Ophugget: |
1975 |
Sidste
tur: |
54 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
2-Cyl.
glødehovedmsk. |
200
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
8
knob |
Max.
passagerer: |
200 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Sønderjylland: |
1921-1963 |
Aarøsund: |
1963-1965 |
Ærøklint: |
1965 |
Eidern: |
1965-1975 |
Historie:
Leveret som M/F SØNDERJYLLAND
i 1921 til A/S Lillebæltsoverfarten,
Assens 1921:
Indsat på
overfarten Assens
- Aarøsund.
1923: Færgen
ombygget med et
gennemgående
jernbanespor (1.000
mm) til overførsel
af roevogne fra
Haderslev Amts Jernbaner
til Assens Sukkerfabrik. 05-10-1923
Indsat som jernbanefærge
fpå overfarten
Assens - Aarøsund.
22-10-1942:
Færgen minesprænges;
men kom i drift
igen fra 01-10-1943.
1950: Overførslen
af roevogne fra
Sønderjylland
ophørt.
1963: Solgt til
D/S Ærø
og anvendt på
ruterne Søby
- Mommark, Søby
- Fåborg og
Fåborg - Avernakø
- Lyø.
1965: Solgt til
Ålands Landskabs-
styrelse og omdøbt
til "Eidern".
Indsat på
ruten Kökar
- Sottunga - Svinö.
1973: Ombygget til
flydende supermarked.
1975: Solgt til
ophugning.
|