Færgerute(r)
og operatør:
Hirtshals
- Kristianssand
Hirtshals - Larvik
Color Line A/S,
Oslo, Norge
Hjemsted: Kristianssand
Kaldesignal:
JXUQ - 73.5831.5.
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
130,21
m |
Length
p p: |
- m |
Bredde: |
20,05
m |
Dybgang: |
4,95
m |
Bruttotonnage: |
12.336
t |
Nettotonnage: |
4.851
t |
TDW: |
1.219
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
272
m |
Bil
kapacitet: |
370
stk.
|
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
|
pl. |
Antal
kahytter: |
139 stk. |
køjepladser
ialt: |
335 pl. |
Passagerpladser
ialt: |
1.622 pl. |

Forhistorie:
07-05-1973:
Kontraheret.
Leveret som BORGEN 23. juni
1975 til Fred. Olsen
& Co, Kristiansand,
Norge. Driften varetoges
af A/S KDS, Kristiansand,
Norge. 25-06-1975:
Døbt i Kristiansand.
Gudmor: Wenche Myhre.
26-06-1975: Indsat
på ruten Hirtshals
- Kristiansand.
02-10-1975 - 27-05-1976:
Indsat for Fred.
Olsen/Bergen Line
på ruten Kristiansand
- Stavanger - Newcastle.
28-05-1976: Atter
indsat på
ruten Kristiansand
- Hirtshals.
1981: Registreret
for P/R Borgen,
Kristiansand, Norge.
04-01-1982: Ankomst
Aalborgs Værft
A/S, Aalborg, for
en større
ombygning. Skibet
forlænges,
forhøjes
og udrustes med
sidesponsons. Nye
dimensioner: 129,78
x 20,05 x 5,01 m.
Brt/ Nrt/ Dwt: 7,570/
4,285/ 1,824. 410
biler 24-04-1982:
Ombygning afsluttet
og skibet tilbageleveres.
25-04-1982: Atter
indsat på
ruten Kristiansand
- Hirtshals.
25-03-1987: En planlagt
udflagning af færgen
til Panama opgivet
på grund af
massive protester.
01-1989: Afgik mod
Thew Marine Ltd,
Southampton, England
for ombygning af
restauranter.
03-1990: Skibet
udførte tre
rundture Bergen
- Stavanger - Hirtshals
under BOLERO's værftsbesøg.
|

|
Konstruktionsværft:
Aalborg
Værft A/S,
Danmark.
(#206)
Byggeår: |
1975 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
17-12-1974 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
23-06-1975 |
Indsat: |
26-06-1975 |
Ombygningsår: |
1982/1992 |
Sidste
tur: |
12-05-2005 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
4 x
Stork-Werkspoor
6TM410 6-Cyl. diesel
|
11.768
kW. |
Max.
hastighed: |
21
knob |
Servicefart: |
19
knob |
Max.
passagerer:
(afhængig
af sæson
og farvand) |
1622/
1325/
1238/
150/
900 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Borgen: |
1975-1991 |
Skagen: |
1991-2005 |
Fedra: |
2005 |
Scherazad: |
2005
- |
: |
- |
Historie: 15-12-1990:
Registreret for
Color Line A/S,
Oslo. 01-1991:
Omdøbt til
SKAGEN.
01-1992: Ombygget
ved Cityverken,
Göteborg med
aktersponson. Brt/
Nrt/ Dwt: 12,333/
5,300/ 2,520.
02-1992: Atter indsat
på ruten Kristiansand
- Hirtshals.
31-05-1996: Ophør
af jernbanegodsvognsoverførslen.
28-01-1997: Indsat
på ruterne
Hirtshals - Moss
og Kristiansand
- Hirtshals.
05-04-1999: Indsat
mellem Hirtshals
og Kristiansand/
Larvik/ Moss.
01-2001: Efter værftsbesøg
i Frederikshavn,
omklasset til ren
lastfærge.
22-08-2001: Indsat
på ruten Larvik
- Frederikshavn
som trailerfærge.
Markedsførts
som "Color
Line Transporter".
03-03-2003 - 12-04-2003:
Indsat på
ruten Larvik - Frederikshavn
under Peter Wessel's
ombygning. 06-01-2004
- 21-01-2004: Atter
indsat på
ruten Hirtshals
- Kristiansand.
03-2004: Oplagt
i Sandefjord.
18-06-2004 - 18-08-2004:
Indsat på
ruten Kristiansand
- Hirtshals som
fragtfærge.
08-2004: Oplagt
i Sandefjord.
04-2005: Solgt til
Bouda Marine Co
SA (El Salam Shipping,
Egypten), Panama.
05-2005: Overtaget
af de nye ejere.
Opdøbt til
FEDRA.
19-05-2005: Afgik
fra Sandefjord.
31-10-2005:
Solgt til Arab Bridge
Maritime Co, Jordan.
Omdøbt til
SHERAZAD.
|