Færgerute(r)
og operatør:
København
- Rønne -
Ystad A/S Dampskibsselskabet
på Bornholm
af 1866, Rønne.
Hjemsted: Rønne
Kaldesignal:
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
88,10
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
16,20
m |
Dybgang: |
4,20
m |
Bruttotonnage: |
2.301
rt |
Nettotonnage: |
1.043
rt |
TDW: |
687
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Godskapacitet: |
m |
Bil
kapacitet: |
ca.
120
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
|
pl. |
Køjepladser: |
52 pl. |
Passagerpladser
ialt: |
1.200 pl. |
Forhistorie:
Leveret
som M/F KALLE den 29. November
1962 til Juelsminde
Kalundborg Linien
A/S, Juelsminde.
29-11-1962:
Indsat for JKL på
ruten Juelsminde
- Kalundborg.
|
|
Konstruktionsværft:
Adler
Werft, Bremen, BRD
(#26)
Byggeår: |
1962 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
31-07-1962 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
22-08-1971 |
Indsat: |
22-08-1971 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
1978 |
Ophugget: |
2002 |
Levetid: |
40 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
4 x
M.A.N.
4SA
9-Cyl. |
5.240
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
16,50
knob |
Max.
passagerer: |
1.200 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Kalle: |
1962-1971 |
Ghawdex: |
1978-2000 |
Virgem
De Fatima: |
2000-2002 |
: |
- |
Historie:
1971:
Solgt til A/S Dampskibssel-
skabet på
Bornholm af 1866,
Rønne. Omdøbt
til ROTNA. Indsat
på ruten København
- Rønne -
Ystad.. 1973:
Solgt til Ministeriet
for offentlige arbejder
– De Danske Statsbaner,
København.
1975: Overgået
til Statsvirksomheden
Bornholmstrafikken,
Rønne.
12-1978: Solgt til
Sea Malta Ltd.,
Valletta. Omdøbt
til GHAWDEX. Indsat
på ruten mellem
hovedøen
Malta og naboøen
Gozo. Havde, i en
årrække,
også flere
ugentlige turer
til havne på
Sicilien. Fra 1995
blev færgen
nedgraderet til
at fun- gere som
godsfærge.
Sejlede heref- ter
hovedsalig på
ruten Valletta -
Mgarr, men benyttedes
dog i spids- belastningsperioder,
om eftermid- dagen,
på ruten Mgarr
- Cirkewwa.
2000: Udrangeret
og solgt til det
maltesiske selskab
E. Zammit &
Sons. Videresolgt
til et selskab i
Sâo Tomé,
Vestafrika. Omdøbt
til VIRGEM DE FATIMA.
Stadig oplagt i
Valletta med videre
salg for øje.
2002: Solgt til
skrotning i Aliagia,
Tyrkiet.
|