Bornholmstrafikken    

    

 

foto: Nyhavn - Kai W. Mosgaard ©

        M/F Rotna

Færgerute(r) og operatør:
København - Rønne - Ystad
A/S Dampskibsselskabet på Bornholm af 1866, Rønne.
Hjemsted: Rønne

Kaldesignal:

Hoveddata: 

Længde over alt:

88,10 m

Length p p:

m

Bredde:

16,20 m

Dybgang:

4,20 m

Bruttotonnage:

2.301 rt

Nettotonnage:

1.043 rt

TDW:

687 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Godskapacitet:

m

Bil kapacitet:

ca. 120 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Hall lounge:

pl.

Dækspladser:

pl.

 

pl.

Køjepladser:

52 pl.

Passagerpladser ialt:

1.200 pl.

 

Forhistorie:
Leveret som M/F KALLE den 29. November 1962 til Juelsminde Kalundborg Linien A/S, Juelsminde.
29-11-
1962: Indsat for JKL på ruten Juelsminde - Kalundborg.

Konstruktionsværft:
Adler Werft, Bremen, BRD (#26)

Byggeår:

1962

Køl lagt:

-

Søsat:

31-07-1962

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

22-08-1971

Indsat:

22-08-1971

Ombygningsår:

-

Sidste tur:

1978

Ophugget:

2002

Levetid:

40 år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 4 x M.A.N. 4SA 9-Cyl.

5.240 HK

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

16,50 knob

Max. passagerer:

1.200


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Kalle:

1962-1971

Ghawdex:

1978-2000

Virgem De Fatima:

2000-2002

:

-


Historie:
1971: Solgt til A/S Dampskibssel- skabet på Bornholm af 1866, Rønne. Omdøbt til ROTNA. Indsat på ruten København - Rønne - Ystad..
1973: Solgt til Ministeriet for offentlige arbejder – De Danske Statsbaner, København.
1975: Overgået til Statsvirksomheden Bornholmstrafikken, Rønne.
12-1978: Solgt til Sea Malta Ltd., Valletta. Omdøbt til
GHAWDEX. Indsat på ruten mellem hovedøen Malta og naboøen Gozo. Havde, i en årrække, også flere ugentlige turer til havne på Sicilien. Fra 1995 blev færgen nedgraderet til at fun- gere som godsfærge. Sejlede heref- ter hovedsalig på ruten Valletta - Mgarr, men benyttedes dog i spids- belastningsperioder, om eftermid- dagen, på ruten Mgarr - Cirkewwa.
2000: Udrangeret og solgt til det maltesiske selskab E. Zammit & Sons.
 Videresolgt til et selskab i Sâo Tomé, Vestafrika. Omdøbt til
VIRGEM DE FATIMA. Stadig oplagt i Valletta med videre salg for øje.
2002: Solgt til skrotning i Aliagia, Tyrkiet.

search this site the web

search engine by freefind