Færgerute(r)
og operatør:
Sassnitz
- Trelleborg
Deutsche
Reichsbahn, Direktion
Greifswald, Fährschiffamt
Sassnitz, Sassnitz,
DDR
Hjemsted: Sassnitz
Kaldesignal:
7527887.
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
158,35
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
21.60
m |
Dybgang: |
6,55
m |
Bruttoregistertons: |
6.111
t |
Nettoregistertons: |
1.680
t |
TDW: |
3.210
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
5 |
Sporlængde: |
606
m |
antal
jernbaneenheder: |
±
49 gsv. |
Bil
kapacitet: |
74
stk.
|
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
|
pl. |
Antal
kahytter: |
?? stk. |
køjepladser: |
36 pl. |
Passagerpladser ialt |
36 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Bergens
Mekaniske Verksted
A/S, Bergen, N (#779)
Byggeår: |
1977 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
07-03-1977 |
Prøveture: |
- |
Leveret
til
ejer: |
07-1977 |
Indsat: |
25-07-1977 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
07-08-1998 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
MAN
8L46/54
+ 2
x MAN
6L46/54
diesel.
|
12.760
kW |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
20½
knob |
Max.
passagerer: |
36 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Rostock: |
1977-1999 |
Star
Wind: |
1999-2005 |
Virona: |
2005
- |
: |
- |
Historie:
Leveret
(Bestilt
som ARKONA) som M/F
ROSTOCK i juli
1977 til Deutsche
Reichsbahn, Direktion
Greifswald, Fährschiffamt
Sassnitz, Sassnitz,
DDR. 13-07-1977:
Ankomst Sassnitz
fra Norge. 25-07-1977:
Indsat på
ruten Trelleborg
- Sassnitz.
19-11-1982: Færgen
gik på grund
i hårdt vejr
på vej ind
til Trelleborg.
1991: Overført
til Deutschen Fährgesellschaft
Ostsee, Rostock,
Tyskland. 01-01-1993:
Registreret for
Deutsche Fährschiffsreederei
Ostsee, Rostock.
Hjemmehavn: Sassnitz.
01-03-1993:
opmbygget til at
overføre
flere passagerer
og biler ved Neptun
værftet, Rostock.
Efter ombygning:
400 pass. 06-1994:
Indsat på
ruten Trelleborg
- Rostock. 22-11-1997
- 17-12-1997: Indsat
i stedet for MECKLENBURG-VORPOMMERN,
som skulle på
værft.
11-07-1998 - 29-08-1998:
et antal ture Sassnitz
- Rønne.
07-08-1998: Sidste
dag i trafik på
ruten mellem Rostock
og Trelleborg.
09-1998: oplagt
i Sassnitz.
1998: Overført
til Scandlines Deutschland
GmbH, Warnemünde,
Tyskland. 02-1999:
Solgt til Seawind
Line, Stockholm.
(Oy Silja Line Ab).
Omdøbt til
STAR
WIND.
05-1999: Indsat
på ruten Stockholm
- Åbo.
05-2002: Under dokning
i Tallinn maledes
skroget sort og
færgen fik
en almen opfriskning.
09-09-2002: Færgen
fik brand i maskinrummet
ud for Långnäs.
Branden, der skyldtes
et sprunget olierør,
slukkedes hurtigt.
Et besætningsmedlem
fik mindre læssioner.
16-10-2002: Sidste
dag i trafik på
ruten Stockholm
- Åbo.
17-10-2002: Indsat
på rute mellem
Helsingfors og Tallinn.
15-05-2005: sidste
dag i trafik mellem
Helsingfors og Tallinn.
16-05-2005
- 17-08-2005: Atter
indsat mellem Stockholm
og Åbo.
17-08-2005: Oplagt
i Åbo.
10-2005: Solgt til
Euro Shipping OÜ,
Estland for leverance
i november.
11-2005: Omdøbt
til VIRONIA.
05-11-2005: Afgik
fra Åbo mod
Tallinn. 17-03-2006:
Indsat for Saaremaa
Shipping mellem
Sillamäe og
Kotka.
|