Color Line    

    

 

foto: Hirtshals15-01-2005. © Per Jensen ©

        M/F Prinsesse Ragnhild

Færgerute(r) og operatør:
Hirtshals - Stavanger - Bergen
Color Line A/S, Oslo, Norge
Hjemsted: Oslo

Kaldesignal: LJOF - 79.0489.1

Hoveddata: 

Længde over alt:

205,25 m

Length p p:

- m

Bredde:

26,60 m

Dybgang:

6,20 m

Bruttotonnage:

35.855 t

Nettotonnage:

19.854 t

TDW:

3.210 t


Lastekapacitet: 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Lastkapacitet:

900 m

Bil kapacitet:

770 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Hall lounge:

pl.

Dækspladser:

pl.

Kahytter:

541 stk.

Køjepladser ialt:

1.664

Forhistorie:
Leveret som M/S PRINSESSE RAGNHILD den 31. januar 1981 til I/S Jahre Line, Sandefjord, Norge.
1981: Indsat på ruten Oslo - Kiel.
1990: Ombygget med flere kahytter ved værftet i Horten..

Konstruktionsværft:
SHowaldswerke Deutsche Werft, Kiel, D (#164)

Byggeår:

1981

Køl lagt:

03-1980

Søsat:

01-08-1980

Prøvetur:

12-12-1980

Leveret til ejer:

31-01-1981

Indsat:

2004

Ombygningsår:

-

Sidste tur:

-

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x Stork Werkspoor TM410 diesel

17.664 kW

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

21 knob

Max. passagerer:

1.875


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Prinsesse Ragnhild:

1981-2008

Bahamas Celebration:

2008 -

:

-


Historie:
14-09-1990: Registreret for Color Line A/S Oslo, Norge.
25-10-
1991: Ankomst til Oslo for senere at afgå mod Cadiz.
01-11-
1991: Ankomst til Astilleros Españoles, Cadiz, Spanien for ombygning, bl.a. forlængedes færgen med 33,5 meter.
15-06-
1992: Indsat i trafik efter ombygning.
16-02 - 01-03-
1997: Udchartret til Ski- VM i Trondheim, Anvendtes som hotelskib i Trondheim, Norge.
08-07-
1999: Brand i maskine under overfart Kiel - Oslo ud for Göteborg, samtlige passagerer evakueret. Færgen bugseret til Göteborg for undersøgelse. Senere bugseret til Blohm & Voss, Hamburg, Tyskland for reparation.
31-08-
1999: Afgik fra værftet mod Oslo for atter at sættes i trafik.
09-03-
1999: Indsat på ruten Oslo - Kiel.
01-03-
2002: Atter brand i maskin- rummet, slukket på ca. 15 minutter. Taget ud af trafik for reparation.
13-03-
2002: Atter i trafik.
06-01 - 19-02-
2003: Ombygget ved Blohm & Voss, Hamburg, Tyskland med bl.a. agtersponson, samt renovering af maskineriet.
24-12-
2003: Under overfart Kiel - Oslo skete en kortslutning bag et elskab og en mindre brand, som dog hurtigt slukkedes, udbrød. Færgen ankrede op i Drøbaksundet under afklaringen af problemet.
06-03-
2004: Brand i en kahytt under overfart Kiel - Oslo. Den blev dog hurtigt slukket. To personer som befandt sig i kahytten blev ført til sygehus i Danmark for behandling.
10-12-
2004: Ankomst til Oslo på sidste tur Kiel - Oslo.
10-12-
2004: Afgik fra Oslo mod Kristiansand for prøveanløb.
11-12-
2004: Afgik fra Kristiansand mod Hirtshals for prøveanløb.
11-12-
2004: Afgik fra Hirtshals mod Fredericia for værftsbesøg.
03-01 - 28-02-
2005: indsat på ruten Kristiansand - Hirtshals.
28-02 - 18-04-
2005: Ombygget ved Fredericia Værft.
19-04-
2005: Ankomst til Kristiansand.
23-04-
2005: Fremvisning i Stavanger.
24-04-
2005: Fremvisning i Bergen.
27-04-
2005: Indsat på ruten Bergen - Stavanger - Hirtshals.
09-12-
2006: Under overfart Hirtshals - Stavanger ud for Farsund udviklede der sig en explosionsagtig brand i den ene hjælpemotor. Branden slukkedes dog hurtigt v.hj.a. Hi-Fog systemet. Man forsøgte at lave et kontrolleret "black-out"; men det blev totalt. Ca. kl. 01:00 var alt ovre, og man fik strømmen tillbage og fortsatte rejsen mod Stavanger. Havde det blot været generatoren, som var ødelagt, ville det have kunnet løses under opholdet i Bergen fra søndag eftermiddag til mandag morgon; men eftersom en masse højspændingskabler var ødelagte, var man tvunget til at tage færgen ud af trafik mens nye blev installeret.
25-12-
2006: Atter i trafik.
20-01-2007: Efter afgang fra Hirtshals mod Bergen, slog en stor bølge mod færgen og knuste to vinduesruder.
08-11-2007: Under overfart fra Hirtshals mod Stavanger - Bergen gik færgen ind til  Kristiansand på grund af hårdt vejr.
01-2008: Sejlads på ruten Bergen - Stavanger - Hirtshals ophørte.
08-01-2008: Indsat på ruten Oslo - Hirtshals.
22-04-2008: Det blev besluttet at nedlægge ruten Oslo - Hirtshals og sætte færgen til salg.
06-05-2008: Sidste dag i trafik på ruten Oslo - Hirtshals. 
09-05-2008: Afgik fra Oslo mod Sandefjord for oplægning.
03-09-2008: Solgt til Celebration Cruise Holdings, Nassau, Bahamas.
01-10-2008: Overtaget af det nye rederi. Omdøbt til BAHAMAS CELEBRATION.
01-10-2008: Afgik fra Sandefjord mod Freeport, Bahamas. Imidlertid opstod der et lille problem inden afgangen, idet ankeret havde sat sig fast.

24-02-2009: Afgik fra Grand Bahama Shipyard, Freeport, Bahamas efter ombygning på værftet.
24-02-2009: Ankomst til Port Everglades, Fort Lauderdale, Florida.
03-2009: Indsat for Imperial Majesty Cruise Line på to - tre dages krydstogter.

search this site the web

search engine by freefind