Færgerute(r)
og operatør:
Hirtshals
- Stavanger - Bergen
Color Line A/S,
Oslo, Norge
Hjemsted: Oslo
Kaldesignal:
LJOF - 79.0489.1
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
205,25
m |
Length
p p: |
-
m |
Bredde: |
26,60
m |
Dybgang: |
6,20
m |
Bruttotonnage: |
35.855
t |
Nettotonnage: |
19.854
t |
TDW: |
3.210
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
900
m |
Bil
kapacitet: |
770
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
Kahytter: |
541
stk. |
Køjepladser
ialt: |
1.664 |

Forhistorie:
Leveret
som M/S PRINSESSE
RAGNHILD den 31. januar
1981 til I/S Jahre
Line, Sandefjord,
Norge.
1981:
Indsat på
ruten Oslo - Kiel.
1990:
Ombygget med flere
kahytter ved værftet
i Horten..
|

|
Konstruktionsværft:
SHowaldswerke
Deutsche Werft,
Kiel, D (#164)
Byggeår: |
1981 |
Køl
lagt: |
03-1980 |
Søsat: |
01-08-1980 |
Prøvetur: |
12-12-1980 |
Leveret
til
ejer: |
31-01-1981 |
Indsat: |
2004 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
- |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
Stork
Werkspoor
TM410
diesel |
17.664
kW |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
21
knob |
Max.
passagerer: |
1.875 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Prinsesse
Ragnhild: |
1981-2008 |
Bahamas Celebration: |
2008 - |
: |
- |
Historie:
14-09-1990:
Registreret for
Color Line A/S Oslo,
Norge.
25-10-1991:
Ankomst til Oslo
for senere at afgå
mod Cadiz.
01-11-1991:
Ankomst til Astilleros
Españoles,
Cadiz, Spanien for
ombygning, bl.a.
forlængedes
færgen med
33,5 meter.
15-06-1992:
Indsat i trafik
efter ombygning.
16-02 - 01-03-1997:
Udchartret til Ski-
VM i Trondheim,
Anvendtes som hotelskib
i Trondheim, Norge.
08-07-1999:
Brand i maskine
under overfart Kiel
- Oslo ud for Göteborg,
samtlige passagerer
evakueret. Færgen
bugseret til Göteborg
for undersøgelse.
Senere bugseret
til Blohm &
Voss, Hamburg, Tyskland
for reparation.
31-08-1999:
Afgik fra værftet
mod Oslo for atter
at sættes
i trafik.
09-03-1999:
Indsat på
ruten Oslo - Kiel.
01-03-2002:
Atter brand i maskin-
rummet, slukket
på ca. 15
minutter. Taget
ud af trafik for
reparation.
13-03-2002:
Atter i trafik.
06-01 - 19-02-2003:
Ombygget ved Blohm
& Voss, Hamburg,
Tyskland med bl.a.
agtersponson, samt
renovering af maskineriet.
24-12-2003:
Under overfart Kiel
- Oslo skete en
kortslutning bag
et elskab og en
mindre brand, som
dog hurtigt slukkedes,
udbrød. Færgen
ankrede op i Drøbaksundet
under afklaringen
af problemet.
06-03-2004:
Brand i en kahytt
under overfart Kiel
- Oslo. Den blev
dog hurtigt slukket.
To personer som
befandt sig i kahytten
blev ført
til sygehus i Danmark
for behandling.
10-12-2004:
Ankomst til Oslo
på sidste
tur Kiel - Oslo.
10-12-2004:
Afgik fra Oslo mod
Kristiansand for
prøveanløb.
11-12-2004:
Afgik fra Kristiansand
mod Hirtshals for
prøveanløb.
11-12-2004:
Afgik fra Hirtshals
mod Fredericia for
værftsbesøg.
03-01 - 28-02-2005:
indsat på
ruten Kristiansand
- Hirtshals.
28-02 - 18-04-2005:
Ombygget ved Fredericia
Værft.
19-04-2005:
Ankomst til Kristiansand.
23-04-2005:
Fremvisning i Stavanger.
24-04-2005:
Fremvisning i Bergen.
27-04-2005:
Indsat på
ruten Bergen - Stavanger
- Hirtshals.
09-12-2006:
Under overfart Hirtshals
- Stavanger ud for
Farsund udviklede
der sig en explosionsagtig
brand i den ene
hjælpemotor.
Branden slukkedes
dog hurtigt v.hj.a.
Hi-Fog systemet.
Man forsøgte
at lave et kontrolleret
"black-out";
men det blev totalt.
Ca. kl. 01:00 var
alt ovre, og man
fik strømmen
tillbage og fortsatte
rejsen mod Stavanger.
Havde det blot været
generatoren, som
var ødelagt,
ville det have kunnet
løses under
opholdet i Bergen
fra søndag
eftermiddag til
mandag morgon; men
eftersom en masse
højspændingskabler
var ødelagte,
var man tvunget
til at tage færgen
ud af trafik mens
nye blev installeret.
25-12-2006:
Atter i trafik. 20-01-2007:
Efter afgang fra
Hirtshals mod Bergen,
slog en stor bølge
mod færgen
og knuste to vinduesruder.
08-11-2007: Under overfart fra Hirtshals mod Stavanger - Bergen gik færgen
ind til Kristiansand på grund af hårdt vejr.
01-2008: Sejlads på ruten Bergen - Stavanger - Hirtshals ophørte.
08-01-2008: Indsat på ruten Oslo - Hirtshals.
22-04-2008: Det blev besluttet at nedlægge ruten Oslo - Hirtshals
og sætte færgen til salg.
06-05-2008: Sidste dag i trafik på ruten Oslo - Hirtshals.
09-05-2008: Afgik fra Oslo mod Sandefjord for oplægning.
03-09-2008: Solgt til Celebration Cruise Holdings, Nassau, Bahamas.
01-10-2008: Overtaget af det nye rederi. Omdøbt til BAHAMAS
CELEBRATION.
01-10-2008: Afgik fra Sandefjord mod Freeport, Bahamas. Imidlertid opstod der et lille problem inden afgangen, idet
ankeret havde sat sig fast.
24-02-2009: Afgik fra Grand Bahama Shipyard, Freeport, Bahamas efter ombygning på
værftet.
24-02-2009: Ankomst til Port Everglades, Fort Lauderdale, Florida.
03-2009: Indsat for Imperial Majesty Cruise Line på to - tre dages
krydstogter.
|