Færgerute(r)
og operatør:
Göteborg
- Frederikshavn.
Rederi
Ab Göteborg-Frederikshavn
Linjen, Göteborg.
Hjemsted: Göteborg
Kaldesignal:
70.3780.6
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
123,45
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
19,60
m |
Dybgang: |
5,25
m |
Bruttoregistertons: |
5.694
t |
Nettoregistertons: |
2.861
t |
TDW: |
1.800
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
4,30
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Max.
akseltryk: |
t |
Lastmeter: |
m |
Lastkapacitet: |
??
lastbiltog |
Bil
kapacitet: |
230
stk.
|
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
|
pl. |
Antal
kahytter: |
?? stk. |
køjepladser
ialt: |
126
pl. |
Passagerpladser ialt: |
1.400 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Aalborg
Værft A/S,
Aalborg, DK (#190)
Byggeår: |
1971 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
20-11-1970 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
01-06-1971 |
Indsat: |
06-1971 |
Ombygningsår: |
19?? |
Sidste
tur: |
1982 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
8 x
Nohab
SF112
V diesel |
11.475
kW |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
18
knob |
Max.
passagerer: |
1.400 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Prinsessan
Desirée: |
1971-1982 |
Viking
2: |
1982 |
Europafärjan: |
1983-1985 |
Europafärjen
II: |
1985-1987 |
Lion
Prince: |
1987-1994 |
Bohus: |
1994
- |
: |
- |
Historie:
Leveret
som M/F PRINSESSAN
DESIRÉE den 1. juni
1971 til Rederi
Ab Göteborg-
Frederikshavn Linjen
Ab, Göteborg.
(Sessan Linjen).
06-1971:
Indsat på
ruten Göteborg
- Frederikshavn.
01-01-1980:
Driftsselskabet
"Sessan Tor
Line", Göteborg
dannet med de to
rederier Tor Line
og Rederi Ab Göteborg-Frederikshavn
Linjen Ab, Göteborg
som delejere.
02-1981:
Registreret for
Stena Line, Göteborg.
02-1981 -
10-04-1981; Indsat
i "Stena Sessan
Line"s trafik
mellem Göteborg
og Frederikshavn.
04-1981:
Udchartret til Bandi
Line for trafik
mellem Irland og
England.
06-05-1981 -
07-06-1981: Udchartret
til B&I Line,
Dublin, Irland.
Indsat på
ruten Pembroke -
Rosslare.
09-07-1981 -
10-08-1981: Udchartret
til Sealink U.K.
Ltd. Indsat på
ruten Holyhead -
Dun Laoghaire.
09-1981:
Tilbage fra charter.
Atter indsat på
ruten Göteborg
- Frederikshavn
- senere oplagt.
26-06-1982 -
05-09-1982: Udchartret
til Sally Line U.K.
Indsat på
ruten Ramsgate -
Dunkerque. Fik "artistnavnet"
VIKING
2 på
siden.
10-1982:
Tilbage fra charter,
oplagt i Göteborg.
03-1983:
Overført
till Varberg-Grenå
Linjen Ab, Varberg.
(Stena Line Ab).
Omdøbt til
EUROPAFÄRJAN
. Indsat
på ruten Varberg
- Grenå.
1984:
Registreret for
Stena Line Ab, Göteborg.
1984:
Registreret for
Varberg-Grenå
Linjen AB, Varberg.
1985:
Registreret for
Lion Ferry A/S,
Grenå. Omdøbt
til
EUROPAFÄRJAN
II.
1986:
I sommerperioden
indsat på
rute Varberg - Grenå
- Helsingborg.
03-1987:
Omdøbt til
LION
PRINCESS.
29-10-1989:
Ruten Helsingborg
- Grenå nedlagt.
20-10-1989:
Indsat på
ruten Varberg -
Grenå.
1990:
På visse dage
indsat på
rute Halmstad -
Grenå.
12-1993:
Solgt til Scandi
Lines A/S, Sandefjord,
Norge.
03-1994:
Renoveret og opfrisket
ved Götaverken,
Göteborg. Efter
ombygning: Brt/
Nrt/ Dwt: 8.772/
2.631/ 1.819.Omdøbt
til BOHUS.
14-04-1994:
Indsat på
ruten mellem Strömstad
(S) og Sandefjord
(N). Tillige afløser
på ruten Larvik
- Frederikshavn.
04-1994:
(muligvis i maj),
Kolliderede BOHUS
med CONBERRA i Tjømebåen.
BOHUS gik tillbake
til Sandefjord,
hvor færgen
repareredes ved
Framnäs Mekaniske
Verksted. Der var
en ca. 30 meter
lång revne
ved restauranten,
som måtte
repareres.
01-01-1999:
Registreret for
Color Line A/S,
Oslo.
|