Færgerute(r)
og operatør:
Göteborg
- Frederikshavn.
Rederi
Ab Göteborg-Frederikshavn
Linjen, Göteborg.
Hjemsted: Göteborg
Kaldesignal:
6918560.
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
123,45
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
19,61
m |
Dybgang: |
5,25
m |
Bruttoregistertons: |
5.679
t |
Nettoregistertons: |
2.823
t |
TDW: |
1.848
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
4,30
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Max.
akseltryk: |
t |
Lastmeter: |
m |
Lastkapacitet: |
??
lastbiltog |
Bil
kapacitet: |
360
stk.
|
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
|
pl. |
Antal
kahytter: |
?? stk. |
køjepladser
ialt: |
184
pl. |
Passagerpladser ialt: |
1.400 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Aalborg
Værft A/S,
Aalborg, DK (#180)
Byggeår: |
1969 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
09-05-1969 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
09-12-1969 |
Indsat: |
13-12-1969 |
Ombygningsår: |
1976 |
Sidste
tur: |
1981 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
8 x
Nohab-Polar
SF112
VS-E
diesel |
11.475
kW |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
20½
knob |
Max.
passagerer: |
1.400 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Prinsessan
Christina: |
1969-1981 |
Safe
Christina: |
1981-1982 |
Prinsessan
Christina: |
1982-1983 |
Stena
Nordica: |
1983-1985 |
Europafärjan
I: |
1985-1987 |
Lion
Prince: |
1987-1998 |
Stena
Prince: |
1998-1999 |
Commodore: |
1999-2003 |
Palau: |
2003
- |
: |
- |
Historie:
Leveret
som M/F PRINSESSAN
CHRISTINA den 9. December
1969 til Rederi
Ab Göteborg-Frederikshavn
Linjen, Göteborg.
13-12-1969:
Indsatpå ruten
mellem Göteborg
og Frederikshavn.
1974 -
1981: Desuden et
antal ture mellem
Göteborg og
Travemünde.
1976:
Ombygget.
10-1979:
Solgt til Safe Ship
Rederi Ab, Göteborg.
Tilbagechartret
til Rederi Ab Göteborg-Frederikshavn
Linjen, Göteborg.
02-1981:
overleveret til
de nye ejere. Omdøbt
til SAFE
CHRISTINA. Oplagt.
24-08-1981
- 25-10-1981: Udchartret
til Sally Line.
Indsat på
ruten Ramsgate -
Dunkerque.
17-01-1982:
Indsat for Vinga
Line mellem Göteborg
og Frederikshavn.
Denne trafiken var
igang i blot 10
dage, og der transporteredes
kun lastbiler.
27-01-1982:
Solgt til Stena
Line Ab, Göteborg.
Omdøbt til
PRINSESSAN
CHRISTINA igen.
02-1982:
Indsat for Stena
Sessan Line på
ruten Göteborg
- Frederikshavn.
05-1983:
Indsat på
ruten Moss - Frederikshavn
- Göteborg.
15-08-1983:
Omdøbt til
STENA
NORDICA.
10-1984
- 11-1984: Ombygget
ved Cityvarvet,
Göteborg med
60 nye køjeplatser.
Efter ombygning:
1.030 pass., 476
køjer, 267
biler.
10-1985:
Overført
til Lion Ferry.
Omdøbt til
EUROPAFÄRJAN
I.
21-10-1985:
Indsat på
ruten Grenå
- Helsingborg.
1986:
I sommerperioden
indsat på
rute Varberg - Grenå
- Helsingborg -
Grenå.
30-03-1987:
Omdøbt til
LION
PRINCE efter
et værftsbesøg.
09-1988:
Indsat på
rute Halmstad -
Grenå.
1989:
I sommerperioden
indsat på
rute Varberg - Grenå
- Helsingborg -
Grenå.
10-1989:
Ruten Grenå
- Helsingborg nedlagt.
10-1989:
Indsat på
ruten Halmstad -
Grenå.
27-01-1991:
Færgen gik
på kalkgrunden
ud for Grenå.
04-1994:
Indsat på
ruten Varberg -
Grenå.
01-1998:
Omdøbt til
STENA
PRINCE.
01-02-1999:
Sidste dag i trafik.
Lagt op i Varberg
og til salg.
03-1999:
Solgt til Freedom
Ferries SrL, Neapel,
Italien (T.R.I.S).
Omdøbt til
COMMODORE.
17-04-1999:
Afgik fra Varberg
mod Italien.
13-06-1999:
Indsat på
ruten Genova - Paula
(Sardinien) - Porto
Vecchio (Corsica).
14-04-2000:
Indsat på
ruten Genova - Porto
Torres - Propriano.
2001:
Indsat på
ruten Genova - Paula
(Sardinien) - Porto
Vecchio (Corsica).
12-2001:
Indsat på
ruten Portoferraio
- Piombino.
10-2002:
Oplagt Genova, Italien,
efter at T.R.I.S.
var gået konkurs.
2003:
Solgt til Enermar
Trasporti Isole
Sarde S.r.l., Genova,
Italien.
04-2003:
Omdøbt til
PALAU.
11-04-2003:
Indsat på
ruten Genova - Palau. 11-2004:
Udchartret for tre
måneder med
købsoption
til D&P Cruises,
S.p.A. Italien.
12-2004:
Indsat på
ruten Bari - Durazzo. 06-2005:
Indsat på
ruten Genova - Palau. 01-10-2005:
Solgt til D&P
Cruises, S.p.A.
Italien. Indsat
på ruten Bari
- Durres.
|