Færgerute(r)
og operatør:
København
- Malmø
AB GigantFoil, Malmö
Hjemsted: Bergen
Kaldesignal:
7103576.
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
37,90
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
7,50
m |
-
(over
bæreplaner): |
16,01
m |
Dybgang: |
(3,50)1,50*
m |
Bruttoregistertons: |
307
t |
Nettoregistertons: |
197
t |
TDW: |
23
t |
*
ved fuld hastighed
Passagerpladser m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Dækspladser:
|
pl. |
Passagerpladser ialt: |
250 pl. |
Forhistorie:
03-1971: Leveret
som HSC PRINCESS OF THE WAVES til Johs Prestus
A/S, Bergen, Norge.
1971:
Indsat i trafik
rundt om De kanariske
Øer.
06-1972:
Udchartret til Prince
Line.
22-06-1972:
Indsat på
rute mellem Stockholm
og Mariehamn - på
visse dage videre
til Åbo, Finland.
21-08-1972:
Rederiet erklæret
konkurs.
|
|
Konstruktionsværft:
Westermoens
Værft, Mandal,
Norge
(#20)
Byggeår: |
1971 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
- |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
03-1971 |
Indsat: |
1972 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
1975 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
MTU
12V
1163
TB83
diesel |
5.910
kW |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
36
knob |
Max.
passagerer: |
250 |
Andre
navne/ejere:
Princess
of the
Waves: |
1971-1979 |
Princess
of the
Lakes: |
1979-1984 |
Princess
of the
Waves: |
1984-1991 |
Crown
Pearl: |
1991
- |
: |
- |
Historie:
21-08-1972:
Rederiet erklæret
konkurs.
1972:
Udchartret til Gigant
Foil, Malmö.
Indsat på
rute Malmö
- København,
Havnegade.
05-1974:
Udchartret til D/S
Øresund.
Fortsat indsat mellem
Malmö og København.
1975 -
1976: Atter udchartret
til Gigant Foil.
Stadig indsat mellem
Malmö og København.
1977:
Overtaget af KS
A/S International
Hydrofoil Operation,
Bergen, Norge.
06-1979:
Solgt til Royal
Hydrofoil S/A, Panama.
Omdøbt til
PRINCESS
OF THE LAKES. Indsat
på rute Fort
Lauderdale - Freeport,
Bahamas.
1980:
Oplagt på
land i Port Everglades.
1981:
Overtaget af Royal
Hydrofoil S.A. Massachusetts,
men fortsat oplagt
på land.
1984:
Omdøbt til
PRINCESS
OF THE WAVES og bugseret
til San Diego.
1987:
Bæreplanerne
fjernet og ombygget
til almindeligt
passagerskib for
dykkerkrydsninger.
1991:
Overtaget af Crown
Cruise Line, Nassau,
Bahamas. Omdøbt
til CROWN
PEARL.
1993:
Solgt til Igalla
Ondonot Monda, Gabon.
1994:
Strøget af
klasselisten, videre
skæbne ukendt.
|