Færgerute(r)
og operatør:
København
- Malmö
AB GigantFoil, Malmö
Hjemsted: Bergen
Kaldesignal:
68.2578.7
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
37,90
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
7,50
m |
-
(over
bæreplaner): |
16,01
m |
Dybgang: |
(3,50)1,50*
m |
Bruttoregistertons: |
391
t |
Nettoregistertons: |
197
t |
TDW: |
23
t |
*
ved fuld hastighed
Passagerpladser m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Dækspladser:
|
pl. |
Passagerpladser ialt: |
250 pl. |
Forhistorie:
02-1968:
Indregistreret ejer,
P/R for Hf Expressan,
Göteborg.
02-1968:
Under prøveture
kom fægren
ikke op på
de kontrakterade
39 knob.
25-02-1968:
Tilbageleveret til
værftet. Tilbagechartret
af Sessanlinjen
under sommersæsonen.
1968:
Indsat under sommersæsonen
som HSC
EXPRESSAN på
ruten Göteborg
- Frederikshavn.
1969:
Registreret i Det
norske Skibregister
med navnet HF
15.
1969:
Overført
til Ks Scanstar
Hydrolines &
Co A/S, Oslo, Norge.
1969.
Omdöpt till
HYDROLINES.
07-10-1969:
Omdøbt til
SCANRIDE. Indsat
i prøvedrift
på ruten San
Juan - Charlott
Amalie, St Thomas,
men færgen
kom ikke op på
bærepla- nerne
i det varme vand.
Den returnerede
derfor til Norge.
05-1970:
Omdøbt til
NORFOIL.
1972:
Solgt til Johs.
Presthus Rederi
A/S, Bergen, Norge.
1972:
Omdøbt til
PRINCE
OF THE WAVES.
|
|
Konstruktionsværft:
Westermoens
Værft, Mandal,
Norge
(#15)
Byggeår: |
1968 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
- |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
1968 |
Indsat: |
1972 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
1976 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
MTU
12V
1163
TB83
diesel |
5.910
kW |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
36
knob |
Max.
passagerer: |
250 |
Andre
navne/ejere:
Expressan: |
1968-1969 |
HF15: |
1969 |
Hydrolines: |
1969 |
Scanride: |
1969-1970 |
Norfoil: |
1970-1972 |
Prince
of the
Waves: |
1972-1979 |
Prince
of Niagara: |
1979-1988 |
Crown
Diver: |
1988- |
Historie:
1972:
Indsat for Gigant
Foil på ruten
Malmö - København.
(Samarbejde mellem
Rederi Ab Nordö,
Malmö og Johs
Presthus Rederi
A/S, Bergen, Norge).
1974:
Udchartret til Öresundsbolaget
Ab, Malmö.
Indsat på
ruten Malmö
- København.
1975 -
1976: Indsat for
Gigant Foil på
ruten Malmö
- København.
12-1977:
Overført
til KS A/S International
Hydrofoil Operation,
Bergen, Norge.
06-1979:
Solgt til Royal
Hydrofoil S/A, Panama.
Omdøbt til
PRINCE
OF NIAGARA. Indsat
på ruten Fort
Lauderdale - Freeport,
Bahamas. Ruten fik
dog ingen lang levetid
pga. de hårde
vejrforhold.
1980:
Oplagt på
land i Fort Lauderdale.
1984:
Solgt til Royal
Hydrofoil S.A. Springfield,
Massachusetts, USA;
men stadig oplagd
på land.
1988:
Solgt til Crown
Cruises Lines. (Grundstad
Maritime Overseas
Inc Riviera Beach
Florida.) Omdøbt
til CROWN
DIVER.
1989:
Ombygget til normalt
passagerskib med
plads til 33 passagerare
og 33 køjeplatser,
uden bæreplaner. 199?:
Solgt til Arriscado
Inc, Panama.
2002:
Oplagt på
land i Freeport,
Bahamas.
|