Færgerute(r)
og operatør:
Hirtshals
- Langesund
& Langesund - Strömstad
Kystlink A/S, Langesund,
Norge Hjemsted:
Langesund
Kaldesignal:
LNTC - 79.0725.7
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
156,20
m |
Length
p p: |
-
m |
Bredde: |
28,48
m |
Dybgang: |
6,32
m |
Bruttotonnage: |
28.559
t |
Nettotonnage: |
8.568
t |
TDW: |
-
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
1.640
m |
Bil
kapacitet: |
550
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
|
pl. |
Køjepladser: |
300 pl.
|
Passagerpladser
ialt: |
1.500 pl.
|
Forhistorie:
Leveret
som M/F STENA
JUTLANDICA den 31. marts
1983 til Stena Line
Ab, Göteborg.
04-1983:
Fremvisningstur
til Ålborg.
25-04-1983:
Indsat på
ruten Göteborg
- Frederikshavn.
12-1986:
Solgt til Premiraktören
593 Ab, Göteborg.
1987:
Registreret for
B&B Finans Projekt
Ab, Göteborg.
1988:
registreret for
Finans Ab, Göteborg.
12-1988:
Solgt til Wallenius
Safe Jas- mina Ab,
Stockholm. Hjemmehavn:
Göteborg.
01-1990:
Finansnavnet ændret
til Rederi Ab Jutland.
12-1990:
Solgt til Stena
Rederi Ab Göteborg.
25-06-1996:
Sidste dag i trafik
på ruten Göteborg
- Frederikshavn.
26-06-1996:
Ankomst til Lloyd-Werft
Bremerhaven, Tyskland
for ombygning til
sin nye rutetrafik.
07-1996:
registreret for
Crown Tours BV,
Hoek Van Holland,
Holland. Omdøbt
til STENA
EMPEREUR.
08-1996:
Udchartret til Stena
Line UK, London,
England.
05-08-1996:
Afgik fra Bremerhaven
mod Dover.
07-08-1996:
Ankomst til Dover.
15-08-1996:
Indsat på
ruten Dover - Calais.
10-03-1998:
Indsat for P&O
Stena Line Ltd,
Dover på ruten
Dover - Calais.
11-1998:
Omdøbt til
P&O
SL PROVENCE.
24-07-2000:
Registreret for
P&O Stena Short
Sea Ltd, London.
15-10-2002:
Registreret for
P&O Ferries
Invicta, London.
Omdøbt til
PO
PROVENCE. Fortsat
indsat på
ruten Dover - Calais.
10-02-2003:
Omdøbt til
PRIDE
OF PROVENCE.
18-04-2003:
Kolliderede med
bølgebry-
deren i Dover. 18
passagerer og 10
besætningsmedlemmer
måtte en tur
på sygehuset.
14-05-2003 :
Atter i trafik.
29-10-2004:
Solgt til Mili Shipping
Co, Pireus, Grekland
(GA Ferries) for
levering 2005.
19-12-2004:
Sidste dag i trafik
på ruten.
20-12-2004:
Afgik fra Dover
mod Dunkerque.
21-12-2004:
Oplagt i Dunkerque.
01-2005:
Overtaget af de
nye ejere. Omdøbt
til ALKMINI
A.
12-01-2005:
Afgik fra Dunkerque
mod Grækenland.
19-01-2005:
Ankomst til Piræus,
Grækenland. 01-2005:
Ombygget.
01-03-2005:
Under ombygningen
udbrød der
brand på færgen.
Den blev dog hurtigt
slukket.
|

|
Konstruktionsværft:
Chantiers
du Nord et la Mediteranee,
Dunkirque, F (#310)
Byggeår: |
1983 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
- |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
31-03-1983 |
Indsat: |
2005 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
- |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
4 x
Sulzer
12ZV40/48
12-Cyl.
diesel |
25.612
kW |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
19½
knob |
Max.
passagerer: |
1.500 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Stena
Jutlandica: |
1983-1996 |
Stena
Empereur: |
1996-1998 |
P&OSL
Provence: |
1998-2003 |
Pride
of Provence: |
2003-2005 |
Alkmini
A: |
2005 |
Pride
of Telemark: |
2005
- |
Historie:
05-2005:
Udchartret til Kystlink
A/S, Norge.
02-06-2005:
Afgik fra Perama.
10-06-2005:
Ankomst til Hirtshals
for prøveanløb.
Afgik siden mod
Langesund.
10-06-2005:
Opfrisket ved North
Sea Terminal, Brevik. 18-06-2005:
Indsat på
ruten Lange- sund
- Hirtshals med
artistnavnet "PRIDE
OF TELEMARK". 07-10-2005:
Prøvetur
på ruten Langesund
- Strömstad.
27-10-2005:
Registreret for
Kystlink, Langesund
(Lavi Shipping,
Nicosia, Cypern),
Norge. Omdøbt
til PRIDE
OF TELEMARK.
13-07-2006:
Problemer med akterram-
perne, taget ud
af trafik.
15-07-2006:
Atter i trafik.
19-10-2006:
Prøvetur
på ruten Langesund
- Strömstad.
01-11-2006:
Indsat på
ruterne Langesund
- Hirtshals, og
Langesund - Strömstad.
05 - 12-03-2007:
Værftseftersyn
ved Cityvarvet,
Göteborg. 18-05-2007: Solgt til Boa RoRo A/S (Taubåtskompaniet
A/S), Trondheim, Norge (hjemmehavn: Langesund). Fortsat indsat for Kystlink
på ruterne Langesund - Hirtshals og Langesund -
Strömstad. 11-09-2007: På vej ind til Hirtshals kolliderade
færgen med bølgebryderen og fik siden "blackout" i maskineriet. Fik hul i
skroget og efter det lykkedes få færgen til kaj, lagde den sig på
bunden af havnen. Man lænsede færgen og tætnede hullet midlertidigt inden man
forsøgte at flytte færgen. Ingen ombord kom til skade. 25-09-2007: Bugseret fra Hirtshals mod
Göteborg. 26-09-2007: Ankomst til Cityvarvet, Göteborg. 22-11-2007: Bugseret fra Göteborg mod
Hirtshals. 23-11-2007: På grund af hårdt vejr kunne man ikke
komme ind til Hirtshals. 24-11-2007: Ankomst til Frederikshavn. 10-01-2008: Påbegyndt reparation af færgen i
Frederikshavn. 25-07-2008: Teknisk prøvetur efter endt reparation. 14-08-2009: Afgik fra Fredrikshavn mod Sandefjord for oplægning. 09-04-2010: Ankomst til Cityvarvet, Göteborg for
dokning. 19-04-2010: Afgik fra Göteborg mod Langesund. 06-2010: Oplagt i Sandefjord. 29-10-2010: Afgik fra Sandefjord mod Farsund. 30-10-2010: Oplagt i Farsund.
|