foto: Hirtshals 04-08-2006. © Marko Stampehl ©

        M/F Pride of Telemark

Færgerute(r) og operatør:
Hirtshals - Langesund
& Langesund - Strömstad
Kystlink A/S, Langesund, Norge
Hjemsted: Langesund

Kaldesignal: LNTC - 79.0725.7

Hoveddata: 

Længde over alt:

156,20 m

Length p p:

- m

Bredde:

28,48 m

Dybgang:

6,32 m

Bruttotonnage:

28.559 t

Nettotonnage:

8.568 t

TDW:

- t


Lastekapacitet: 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Lastkapacitet:

1.640 m

Bil kapacitet:

550 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Hall lounge:

pl.

Dækspladser:

pl.

 

pl.

Køjepladser:

300 pl.

Passagerpladser ialt:

1.500 pl.

 

Forhistorie:
Leveret som M/F STENA JUTLANDICA den 31. marts 1983 til Stena Line Ab, Göteborg.
04-
1983: Fremvisningstur til Ålborg.
25-04-
1983: Indsat på ruten Göteborg - Frederikshavn.
12-
1986: Solgt til Premiraktören 593 Ab, Göteborg.
1987: Registreret for B&B Finans Projekt Ab, Göteborg.
1988: registreret for Finans Ab, Göteborg.
12-
1988: Solgt til Wallenius Safe Jas- mina Ab, Stockholm. Hjemmehavn: Göteborg.
01-
1990: Finansnavnet ændret til Rederi Ab Jutland.
12-
1990: Solgt til Stena Rederi Ab Göteborg.
25-06-
1996: Sidste dag i trafik på ruten Göteborg - Frederikshavn.
26-06-
1996: Ankomst til Lloyd-Werft Bremerhaven, Tyskland for ombygning til sin nye rutetrafik.
07-
1996: registreret for Crown Tours BV, Hoek Van Holland, Holland. Omdøbt til STENA EMPEREUR.
08-
1996: Udchartret til Stena Line UK, London, England.
05-08-
1996: Afgik fra Bremerhaven mod Dover.
07-08-
1996: Ankomst til Dover.
15-08-
1996: Indsat på ruten Dover - Calais.
10-03-
1998: Indsat for P&O Stena Line Ltd, Dover på ruten Dover - Calais.
11-
1998: Omdøbt til P&O SL PROVENCE.
24-07-
2000: Registreret for P&O Stena Short Sea Ltd, London.
15-10-
2002: Registreret for P&O Ferries Invicta, London. Omdøbt til PO PROVENCE. Fortsat indsat på ruten Dover - Calais.
10-02-
2003: Omdøbt til PRIDE OF PROVENCE.
18-04-
2003: Kolliderede med bølgebry- deren i Dover. 18 passagerer og 10 besætningsmedlemmer måtte en tur på sygehuset.
14-05-
2003 : Atter i trafik.
29-10-
2004: Solgt til Mili Shipping Co, Pireus, Grekland (GA Ferries) for levering 2005.
19-12-
2004: Sidste dag i trafik på ruten.
20-12-
2004: Afgik fra Dover mod Dunkerque.
21-12-
2004: Oplagt i Dunkerque.
01-
2005: Overtaget af de nye ejere. Omdøbt til ALKMINI A.
12-01-
2005: Afgik fra Dunkerque mod Grækenland.
19-01-
2005: Ankomst til Piræus, Grækenland.
01-2005: Ombygget.
01-03-
2005: Under ombygningen udbrød der brand på færgen. Den blev dog hurtigt slukket.

Konstruktionsværft:
Chantiers du Nord et la Mediteranee, Dunkirque, F (#310)

Byggeår:

1983

Køl lagt:

-

Søsat:

-

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

31-03-1983

Indsat:

2005

Ombygningsår:

-

Sidste tur:

-

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 4 x Sulzer 12ZV40/48 12-Cyl. diesel

25.612 kW

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

19½ knob

Max. passagerer:

1.500


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Stena Jutlandica:

1983-1996

Stena Empereur:

1996-1998

P&OSL Provence:

1998-2003

Pride of Provence:

2003-2005

Alkmini A:

2005

Pride of Telemark:

2005 -


Historie:
05-2005: Udchartret til Kystlink A/S, Norge.
02-06-
2005: Afgik fra Perama.
10-06-
2005: Ankomst til Hirtshals for prøveanløb. Afgik siden mod Langesund.
10-06-
2005: Opfrisket ved North Sea Terminal, Brevik.
18-06-2005: Indsat på ruten Lange- sund - Hirtshals med artistnavnet "PRIDE OF TELEMARK".
07-10-2005: Prøvetur på ruten Langesund - Strömstad.
27-10-
2005: Registreret for Kystlink, Langesund (Lavi Shipping, Nicosia, Cypern), Norge. Omdøbt til PRIDE OF TELEMARK.
13-07-
2006: Problemer med akterram- perne, taget ud af trafik.
15-07-
2006: Atter i trafik.
19-10-
2006: Prøvetur på ruten Langesund - Strömstad.
01-11-
2006: Indsat på ruterne Langesund - Hirtshals, og Langesund - Strömstad.
05 - 12-03-
2007: Værftseftersyn ved Cityvarvet, Göteborg.
18-05-2007: Solgt til Boa RoRo A/S (Taubåtskompaniet A/S), Trondheim, Norge (hjemmehavn: Langesund). Fortsat indsat for Kystlink på ruterne Langesund - Hirtshals og Langesund - Strömstad.
11-09-2007: På vej ind til Hirtshals kolliderade færgen med bølgebryderen og fik siden "blackout" i maskineriet. Fik hul i skroget og efter det lykkedes få færgen til kaj, lagde den sig på bunden af havnen. Man lænsede færgen og tætnede hullet midlertidigt inden man forsøgte at flytte færgen. Ingen ombord kom til skade.
25-09-2007: Bugseret fra Hirtshals mod Göteborg.
26-09-2007: Ankomst til Cityvarvet, Göteborg.
22-11-2007: Bugseret fra Göteborg mod Hirtshals.
23-11-2007: På grund af hårdt vejr kunne man ikke komme ind til Hirtshals.
24-11-2007: Ankomst til Frederikshavn.
10-01-2008: Påbegyndt reparation af færgen i Frederikshavn.
25-07-2008: Teknisk prøvetur efter endt reparation.
14-08-2009: Afgik fra Fredrikshavn mod Sandefjord for oplægning.
09-04-2010: Ankomst til Cityvarvet, Göteborg for dokning.
19-04-2010: Afgik fra Göteborg mod Langesund.
06-2010: Oplagt i Sandefjord.
29-10-2010: Afgik fra Sandefjord mod Farsund.
30-10-2010: Oplagt i Farsund.

search this site the web

search engine by freefind