Færgerute(r)
og operatør:
Burgstaaken
- Rødby Havn.
KG Seetouristik
G.m.b.H. Co, Lübeck,
BRD
Hjemsted: Lübeck
Kaldesignal:
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
66,50
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
11,84
m |
Dybgang: |
2,91
m |
Bruttotonnage: |
1.358
rt |
Nettotonnage: |
605
rt |
TDW: |
152
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
m |
Bil
kapacitet: |
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
|
pl. |
Passagerpladser
ialt: |
805 pl. |
Forhistorie:
28-04-1964:
Søsat for
Skagenlinjen Rederi,
Göteborg. (v/
Sten A. Olson)
Leveret som
POSEIDON 21. juni 1964 til Stena
Ab, Göteborg.
06-1964:
Første opgave
blev at føre
Sovjetunionen's
regeringschef Nikita
Chrustjov fra Arendalsvarvet
til Göteborg's
havn.
06-1964:
Indsat på
ruterne Göteborg
- Frederikshavn/Skagen.
1965:
Indsat på
rute fra Trelleborg
via Falsterbokanalen
til København.
06-05-1966 -
27-08-1972: Indsat
på sommerruten
Stockholm - Mariehamn
under "artistnavnet"
Jätten
Finn.
1973:
Solgt til Messers.
Vendettes Armoricaines,
Brest, Frankrike.
19-03-1973 -
15-09-1973: Udchartret
til Brittany Ferries.
Indsat på
ruten Roscoff -
Plymouth.
09-1973:
Solgt til L. Remeeuws
Bekeer BV., Vlissingen,
Holland.
10-06-1974:
Indsat for Zeeland
Lloyd på ruten
Vlissingen - London;
Men debuten gik
ikke så godt,
idet skibet strandede
i nærheden
af Tower Bridge,
London.
1974:
Rederiets navn ændret
til Holland Zeeland
Lloyd efter en domstolsbeslutning.
1974:
Indsat på
ruten Vlissingen
- Great Yarmouth;
men denne rute blev
heller ikke nogen
succes.
06-07-1974:
Trafikken indstillet
og skibet oplagt
i Middleburg til
salg.
07-07-1975:
Solgt til A.G. Ems,
Emden, Tyskland.
Ombygget ved Meyer
Werft, Papenburg,
Tyskland.
|
|
Konstruktionsværft:
Ulstein
M/V A/S, Ulsteinvik,
N (#26)
Byggeår: |
1964 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
28-04-1964 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
21-06-1964 |
Indsat: |
1977 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
1993 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
8-Cyl.,
K-H-D
diesel |
2.640
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
21
knob |
Max.
passagerer: |
805 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Poseidon: |
1964-2000 |
Jätten
Finn: |
1966-1972 |
Poseidin
IV: |
2000-2003 |
Pearl
Cruise
II: |
2003
- |
: |
- |
Historie:
31-12-1977:
Solgt til KG Seetouristik
G.m.b.H. Co, Lübeck,
BRD.
1978:
Indsat på
dagskrydstogter
Burgstaaken - Rødby
Havn.
1984:
Ombygget ved Sietas
Werft, Hamburg-Neuenfelde.
1986:
sommertrafik på
ruten Vlissingen
- Zeebrugge.
1993:
Registreret for
Förde Reederei
Seetouristik GmbH&
Co. KG, Burgstaaken.
01-07-1999 -
08-1999 08. Indsat
på 8-timers
dagskrydstogter
fra Burgstaaken.
08-1999:
Oplagt i Heiligenhafen.
29-04-2000:
Indsat på
8-timers dagskrydstogter
fra Flensburg.
07-2000:
Registreret for
Seetouristik GmbH
& Co. KG, Panama.
Omdøbt til
POSEIDON
IV.
08-2000:
Indsat på
ruten Gdansk - Baltiysk
- Kaliningrad.
14-01-2002:
Oplagt i Burgstaaken.
25-11-2002:
Solgt til Lily Marin,
Indien (ejet af
Mohamed Nasser,
Maldiverne).
20-02-2003:
Omdøbt PEARL
CRUISE II.
2003:
Indsat på
ruten Colombo -
Tuticorin.
|