Færgerute(r)
og operatør:
Frederikshavn
- Larvik Color
Line A/S, Oslo,
Norge Hjemsted:
Larvik
Kaldesignal:
LMYM - 78.2679.0
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
168,49
m |
Length
p p: |
-
m |
Bredde: |
26,40
m |
Dybgang: |
5,80
m |
Bruttotonnage: |
30.317
t |
Nettotonnage: |
16.558
t |
TDW: |
3.515
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
?
m |
Bil
kapacitet: |
570
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Lounge: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
|
pl. |
Kahytter: |
517
stk. |
Køjepladser
ialt: |
1.818 |

Forhistorie:
Leveret
som M/F GOTLAND den 24. juni
1981 til Rederi
Ab Gotland, Visby.
25-06-1981:
Udchartret til Oy
Vasa- Umeå
Ab, Vasa, Finland.
Omdøbt til
WASA
STAR.
01-07-1981:
Indsat på
ruten Sundsvall
- Vasa.
02-1982:
Indsat på
ruten Vasa - Umeå.
14-02-1982:
Gik på grund
ud for Holmsund.
Kom flot; men fik
lækage i tre
tanke.
16-02-1982:
Ankomst til Helsingfors
for reparation;
men værftet
havde ikke plads
til at udføre
arbejdet. Afgik
derfor mod HDW,
Kiel, Tyskland.
19-02-1982:
Ankomst til Kiel.
01-04-1982:
Indsat på
ruten Vasa - Sundsvall.
05-1982:
Værftsbesøg
i Nådendal.
31-08-1982:
Taget ud af trafik,
da de tyske ejere
af "Vasa-båtarna"
(Enso- Gutzeit)
hævdede at
færgen havde
dålige is-egenskaper.
Færgen blev
lagt op i Sundsvall
i en periode. Der
var desuden problemer
med charter- kontrakten
mellem Enso-Gutzeit
og Rederi Ab Gotland.
Enso-Gutzeit hævdede
desuden, at færgen
ikke indgik i aftalen
ved købet
af "Vasa- båtarna".
05-1983:
Udchartret til Karageorgis
Line, Piræus,
Grækenland.
05-1983:
Afgik fra Sundsvall
mod Valletta, Malta.
05-1983:
Fik bundmaling ved
værftet i
Valletta, Malta.
06-1983:
Indsat på
ruten Patras - Ancona,
samt en gang om
ugen på ruten
Ancona - Igoumenitsa.
Mange og besværlige
problemer om charteraftalen
mellem Enso-Gutzeit,
Karageorgis og Gotlandsbolaget
førte til,
at færgen
først "kapredes"
af en svensk besætning,
der førte
den til til Valetta,
Malta - og siden
til Lands- krona,
hvor den lå
oplagt I en længere
periode.
|

|
Konstruktionsværft:
Öreseundsvarvat
AB, Landskrona,
S, (#279)
Byggeår: |
1981 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
05-12-1980 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
24-06-1981 |
Indsat: |
1984 |
Ombygningsår: |
1988/2003 |
Sidste
tur: |
- |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
4 x
B&W
Götaverken
8-Cyl.
8K45GUC
diesel |
21.480
kW |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
22
knob |
Max.
passagerer: |
2.100 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Gotland: |
1981 |
Wasa
Star: |
1981-1984 |
Peter
Wessel: |
1984-2008 |
SNAV Toscana: |
2008 - |
: |
- |
Historie:
29-08-1983:
Solgt til A/S Larvik-
Frederikshavnferjen,
Larvik, Norge.
12-01-1984:
Afgik fra Landskrona
mod Norge.
03-1984:
Omdøbt til
PETER
WESSEL. Indsat
på ruten Larvik
- Frederikshavn.
27-06-1986:
Kolliderat med det
Pana- ma-registrerede
fragskib SYDFJORD.
Hele besætningen
på SYDFJORD
omkom da skibet
sank.
01-09-1988:
Ankomst til værftet
Blohm & Voss,
Hamburg, Tyskland
for at blive forlænget
med 22,5 meter.
27-10-1988:
Tilbageleveret fra
værftet.
01-1990:
Overført
til Vard A/S (Larvik
Line A/S), Larvik,
Norge.
01-10-1996:
Udchartret til Color
Line, Larvik, Norge.
Samme rutetrafik.
1999:
En del af bildækket
ombygget til manskabskahytter,
hvilket reduce-
rede antallet af
bilpladser ombord.
03-03 - 11-04-2003:
Ombygget ved Remontowa,
Polen med blandt
andet stabilitetstanke
på siden af
skroget.
11-04-2003:
Atter i trafik på
ruten Larvik - Frederikshavn.
04-2006:
Indsat på
ruten Larvik - Hirtshals. 22-03-2007:
Der udbrød
bran bag en elektrisk
tavle med røgudvikling
til følge
under overfart Larvik
- Hirtshals. Bugseret
til Frederikshavn
under stor mediebevågenhed.
26-04-2007:
Atter i trafik på
ruten Hirtshals
- Larvik. 20-08 - 09-09-2007: Indsat på ruten Larvik - Frederikshavn på grund af ombygning af terminalen i
Hirtshals. 10-09-2007: Atter indsat på ruten
Larvik - Hirtshals. 19-10-2007: Solgt til Mediterranean Shipping Company, Italien for leverance i april 2008. 06-04-2008: Sidste dag i trafik på ruten Larvik - Hirtshals. 04-2008: Afgik fra Larvik mod Sandefjord. 16-04-2008: Overtaget af de nye ejere i Sandefjord. Omdøbt til
SNAV TOSCANA. 19-04-2008: Afgik fra Sandefjord mod Middelhavet. 2008: Indsat på ruten Civitavecchia - Olbia.
|