Mols-Linien    

    

 

foto: Havnegade - Kai W. Mosgaard ©

        M/F Mikkel Mols

Færgerute(r) og operatør:
Sjællands Odde - Ebeltoft
Mols-Linien A/S, Ebeltoft
Hjemsted: Ebeltoft

Kaldesignal: OZCQ - 69.0065.4

Hoveddata: 

Længde over alt:

92,66 m

Length p p:

m

Bredde:

16,72 m

Dybgang:

4,17 m

Bruttotonnage:

2.430 rt

Nettotonnage:

1.003 rt

TDW:

790 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Godskapacitet:

m

Bil kapacitet:

ca. 135 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Hall lounge:

pl.

Dækspladser:

pl.

 

pl.

Køjepladser:

20 pl.

Passagerpladser ialt:

800 pl.

 

 

Konstruktionsværft:
Aalborg Værft A/S, DK (#179)

Byggeår:

1969

Køl lagt:

02-07-1968

Søsat:

25-10-1968

Prøvetur:

29-03-1969

Leveret til ejer:

30-03-1969

Indsat:

01-04-1969

Ombygningsår:

-

Sidste tur:

1975

Ophugget:

1975

Levetid:

1975


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 4 x B&W 1426-MTBF-40V

11.080 HK

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

20 knob

Max. passagerer:

800


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Mikkel Mols:

1969-1980

Viking 2:

1979

Teistin:

1980-1996

Ålandsfärjan:

1984-1985

Moby Ale:

1996 -

:

-


Historie:
Leveret som M/F MIKKEL MOLS den 30. marts 1969 til Mols-Linien A/S, Ebeltoft.
01-04-
1969: Indsat på kattegatruten Sjællands Odde - Ebeltoft.
1975: Oplagt i Århus.
1977-1980: Indsat som afløserfærge i flere omgange på ruten Sjællands Odde - Ebeltoft.
25-08-
1977: Solgt til DFDS A/S, Ebeltoft.
01-09-
197: Udchartret til Maritime Charter-Touristich GmbH, Emden, Tyskland. Indsat på ruten Emden - Delfzijl.
26-11-
1977: Rederiet fik økonomiske problemer og "Mikkel Mols" blev "ar- resteret". Efter diverse forhandlinger blev færgen dog frigivet og returne- rede herefter til Århus for oplægning.
05-
1979: Udchartret til Rederi Ab Sally, Mariehamn, Finland. 
15-05 - 21-08-
1979: Indsat i Viking Lines trafik på ruten Kapellskär - Marie- hamn under "artistnavnet" VIKING 2.
27-03-
1980: Solgt til Rederi Strandfara- skip Landsin (Færørenes Landsstyre), Thorshavn, Færøerne,
04-04-1980: Omdøbt til TEISTIN.
04-
1980: Indsat på ruterne Thorshavn - Suderøy/Klaksvig.
1982 - 1983: Udchartret til Trinidad's regering for trafik på ruten Trinidad - Tobago.
06-
1984: Udchartret til SF-Line, Mariehamn, Finland. 
15-06 - 12-08-
1984: Indsat i Viking Lines trafik på ruten Kapellskär - Marie- hamn under "artistnavnet" ÅLANDSFÄRJAN.
09-
1984: Udchartret til Aabenraa Linjen A/S, Aabenraa. Insatt på ruten Aabenraa - Eckernförde. Trafikken sluttede dog hurtigt, da pengene slap op.
05-
1985: Udchartret til SF-Line, Mariehamn, Finland. 
24-05 - 11-08-
1985: Indsat i Viking Lines trafik på ruten Kapellskär - Marie- hamn under "artistnavnet" ÅLANDSFÄRJAN.
11-
1996: Solgt til Navigazione Arcipe- lago Maddalenino Spa, Napoli, Italien. (Moby Lines). Omdøbt til MOBY ALE.
30-03-
1997: Indsat på ruten Piombino - Portoferraio.
19-02-
2000: Med retning mod Porto- ferraio udbrød der brand i maskin- rummet. Kom dog ind til Portoferraio.

search this site the web

search engine by freefind