Mols-Linien    

    

 

foto: Kattegat, 06-1978, Kai W. Mosgaard ©

        M/F Mette Mols

Færgerute(r) og operatør:
Sjællands Odde - Ebeltoft
Mols-Linien A/S, Ebeltoft
Hjemsted: Ebeltoft

Kaldesignal: OZFG - 73.5875.5

Hoveddata: 

Længde over alt:

115,35 m

Length p p:

m

Bredde:

20,90 m

Dybgang:

4,90 m

Bruttotonnage:

5.170 rt

Nettotonnage:

2.530 rt

TDW:

1.560 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Godskapacitet:

504 m

Bil kapacitet:

ca. 420 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Hall lounge:

pl.

Dækspladser:

pl.

 

pl.

Køjepladser:

64 pl.

Passagerpladser ialt:

1.500 pl.

 

 

Konstruktionsværft:
Helsingør Værft A/S, DK (#405)

Byggeår:

1975

Køl lagt:

13-09-1973

Søsat:

26-07-1974

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

26-02-1975

Indsat:

18-03-1975

Ombygningsår:

2004

Sidste tur:

06-07-1996

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 4 x B&W/HV 6S50HU diesel

16.400 HK

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

20½ knob

Max. passagerer:

1.500


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Mette Mols:

1975-1996

Mette Mo:

1996

Banassa:

1996

Banasa:

1996 -

:

-


Historie:
12-06-
1972: Kontraheret.
Leveret som M/F METTE MOLS den 26. februar 1975 til Mols Linien A/S, Ebeltoft.
18-03-
1975: Indsat på ruten Ebeltoft - Odden Færgehavn.
05-
1975: Brand i maskinrummet. Ingen store skader.
07-
1975: På grund ud for Ebeltoft. Repareret i Århus.
01-
1976: Explosion i maskinrummet.
02-
1976: Brand i skorstenen.
23-01-
1979: Kollideret med bølge- bryderen i Ebeltoft.
1985: Registreret for J. Lauritzen A/S, København.
1985: Ombygget.
10-08-
1988: Solgt til Mols-Linien K/S (Mols Linien af 1988 A/S, Difko 62), Ebeltoft.
03-
1996: Omdøbt til METTE MO i.f.m. navngivning af ny "Mette Mols".
06-07-
1996: Sidste dag i trafik på overfarten.
07-07-
1996: Oplagt i Grenå.
12-11-
1996: Solgt til Compagnie Maritime Marocko-Norvegienne S.A. Tanger, Marocko. (Comarit). Omdøbt til BANASSA.
14-11-
1996: Afgik fra Grenå mod Tanger.
1996: Omdøbt til BANASA.
1997: Indsat på ruten Tanger - Algeciras.
05-
2003: Maskinhaveri på en af hovedmotorerne.
06-
2003: Reparation af maskineriet.
10-
2003: Beslutning om at udskifte hele maskineriet.
10-11-
2003: Ankomst til Ørskov Værft, Frederikshavn, for at få indsat nyt hovedmaskineri -  4 stk. 8 cyl. MAN/ B&W hovedmotorer af typen: L27/38 installeret. Ydelse: 10.880 kW.
01-04-
2004: Afgik fra Ørskov Værft, Frederikshavn mod Hamburg.
02-04-
2004: Ankomst til Blohm & Voss, Hamburg for at få påbygget sidesponsoner samt "ducktails". 
11-05-
2004: Afgik fra Hamburg efter ombygning. 
05-
2004: Atter i trafik.

search this site the web

search engine by freefind