Færgerute(r)
og operatør:
Sjællands
Odde - Ebeltoft
Mols-Linien A/S,
Ebeltoft Hjemsted:
Ebeltoft
Kaldesignal:
OZFG - 73.5875.5
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
115,35
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
20,90
m |
Dybgang: |
4,90
m |
Bruttotonnage: |
5.170
rt |
Nettotonnage: |
2.530
rt |
TDW: |
1.560
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Godskapacitet: |
504
m |
Bil
kapacitet: |
ca.
420
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
|
pl. |
Køjepladser: |
64 pl. |
Passagerpladser
ialt: |
1.500 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Helsingør
Værft A/S,
DK (#405)
Byggeår: |
1975 |
Køl
lagt: |
13-09-1973 |
Søsat: |
26-07-1974 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
26-02-1975 |
Indsat: |
18-03-1975 |
Ombygningsår: |
2004 |
Sidste
tur: |
06-07-1996 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
4 x
B&W/HV
6S50HU
diesel |
16.400
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
20½
knob |
Max.
passagerer: |
1.500 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Mette
Mols: |
1975-1996 |
Mette
Mo: |
1996 |
Banassa: |
1996 |
Banasa: |
1996
- |
: |
- |
Historie:
12-06-1972:
Kontraheret.
Leveret
som M/F METTE
MOLS den 26. februar
1975 til Mols Linien
A/S, Ebeltoft.
18-03-1975:
Indsat på
ruten Ebeltoft -
Odden Færgehavn.
05-1975:
Brand i maskinrummet.
Ingen store skader.
07-1975:
På grund ud
for Ebeltoft. Repareret
i Århus.
01-1976:
Explosion i maskinrummet.
02-1976:
Brand i skorstenen.
23-01-1979:
Kollideret med bølge-
bryderen i Ebeltoft.
1985:
Registreret for
J. Lauritzen A/S,
København.
1985:
Ombygget.
10-08-1988:
Solgt til Mols-Linien
K/S (Mols Linien
af 1988 A/S, Difko
62), Ebeltoft.
03-1996:
Omdøbt til
METTE
MO i.f.m.
navngivning af ny
"Mette Mols".
06-07-1996:
Sidste dag i trafik
på overfarten.
07-07-1996:
Oplagt i Grenå.
12-11-1996:
Solgt til Compagnie
Maritime Marocko-Norvegienne
S.A. Tanger, Marocko.
(Comarit). Omdøbt
til BANASSA.
14-11-1996:
Afgik fra Grenå
mod Tanger.
1996:
Omdøbt til
BANASA.
1997:
Indsat på
ruten Tanger - Algeciras.
05-2003:
Maskinhaveri på
en af hovedmotorerne.
06-2003:
Reparation af maskineriet.
10-2003:
Beslutning om at
udskifte hele maskineriet.
10-11-2003:
Ankomst til Ørskov
Værft, Frederikshavn,
for at få
indsat nyt hovedmaskineri
- 4 stk. 8
cyl. MAN/ B&W
hovedmotorer af
typen: L27/38 installeret.
Ydelse: 10.880 kW.
01-04-2004:
Afgik fra Ørskov
Værft, Frederikshavn
mod Hamburg.
02-04-2004:
Ankomst til Blohm
& Voss, Hamburg
for at få
påbygget sidesponsoner
samt "ducktails".
11-05-2004:
Afgik fra Hamburg
efter ombygning.
05-2004:
Atter i trafik.
|