Færgerute(r)
og operatør:
Sjællands
Odde - Ebeltoft
m.m. Mols-Linien
A/S, Ebeltoft
Hjemsted: Ebeltoft
Kaldesignal:
OZPC - 65.2514.3
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
92,66
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
16,86
m |
Dybgang: |
4,17
m |
Bruttotonnage: |
2.445
rt |
Nettotonnage: |
986
rt |
TDW: |
869
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Godskapacitet: |
m |
Bil
kapacitet: |
ca.
135
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
|
pl. |
Køjepladser: |
pl. |
Passagerpladser
ialt: |
800 pl. |
Forhistorie:
02-03-1965:
Kontraheret. Leveret
som M/F METTE
MOLS den 15. maj
1966 till Mols Linien,
Ebeltoft.
18-05-1966:
Indsat på
ruten Sjællands
Odde - Ebeltoft.
31-08-1970:
Eksplosion i maskinrum-
met. Samtlige passager
evakueret.
|
|
Konstruktionsværft:
Aalborg
Værft A/S,
DK (#164)
Byggeår: |
1966 |
Køl
lagt: |
12-06-1965 |
Søsat: |
19-10-1966 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
25-08-1977 |
Indsat: |
- |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
1981 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
4 x
B&W
1226-MFBF-4V |
9.600
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
19½
knob |
Max.
passagerer: |
800 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Mette
Mols: |
1965-1974 |
Mette
Mo: |
1974-1977 |
Dana
Gloria: |
1977-1981 |
Balkanija: |
1981-1992 |
Istra: |
1992
- |
: |
- |
Historie:
25-07-1974:
Omdøbt til
METTE
MO i.f. m.
navngivning af ny
"Mette Mols".
1975:
Oplagt i Århus.
06 - 08-1975:
Atter indsat på
ruten Sjællands
Odde - Ebeltoft.
08-1975:
Oplagt.
25-08-1977:
Solgt til DFDS A/S,
Ebeltoft.
19-09-1977:
Omdøbt til
DANA
GLORIA.
23-11-1977:
Udchartret til Maritime
Charter-Touristich
GmbH, Emden, Tyskland
for trafik på
ruten Emden - Delfzijl.
Under forsejling
til chartreren fik
kaptajnen ordrer
på at sejle
tilbage til Århus,
eftersom det tyske
rederis andet fartøj
var blevet arresteret.
12 - 13-12-1977:
Udchartret til Mols
Linjen. Atter indsat
på ruten Sjællands
Odde - Ebeltoft.
14-12-1977:
Oplagt.
17-05 - 13-08-1978:
Udchartret til SF-
Line, Mariehamn,
Finland. Indsat
i Viking Lines trafik
på ruten Kapellskär
- Mariehamn med
artistnavnet ÅLANDSFÄRJAN.
08-1978:
Oplagt.
15-06 - 21-08-1979:
Udchartret til SF-
Line, Mariehamn,
Finland. Indsat
i Viking Lines trafik
på ruten Kapellskär
- Mariehamn med
artistnavnet KAPELLA.
08-1979:
Oplagt.
27-04 - 09-07-1980:
Udchartret til Rederi
Ab Norrtälje.
Indsat for Telje
Line på ruten
Norrtälje -
Mariehamn.
09-07-1980:
Rederiet konkurs,
så færgen
returnerede til
København
for videre oplægning.
07-09 - 28-11-1980:
Udchartret til Nordisk
Færgefart,
A/S, Fåborg.
Indsat på
ruten Fåborg
- Gelting.
30-12-1980 -
29-01-1981: Oplagt
ved Århus
Flydedok A/S, samtidig
renoveredes færgen
indvendig.
29-01-1981:
Solgt til Jadranska
Linijska Plovidba
(Jadrolinija), Rijeka,
Jugoslavien.
09-02-1981:
Omdøbt til
BALKANIJA. Indsat
på ruten Zadar/Split
- Ancona.
1992:
Registreret for
Javno Poduce Jadro-Linja,
Rijeka, Kroatien.
Omdøbt til
ISTRA.
1992:
Indsat på
ruterne Ancona -
Split - Zadar, samt
Dubrovnik - Bari.
04-2004:
Indsat på
ruten Split - Vela
Luka - Ubli.
08-2005:
Indsat på
ruterne Split -
Vela Luka - Ubli/
Split Stari Grad.
11-2005:
Indsat på
ruten Split - Hvar
- Vela Luka - Ubli.
|