Færgerute(r)
og operatør:
Helsingør
- Helsingborg
H-H Ferries A/S,
Helsingør
Hjemsted: København
Kaldesignal:
OXIE2 - 86.1168.5
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
95,80
m |
Length
p p: |
89,70
m |
Bredde: |
17,00
m |
Dybgang: |
3,61
m |
Bruttotonnage: |
4.296
t |
Nettotonnage: |
1.288
t |
Dwt: |
1.300
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
290
m |
Bil
kapacitet: |
170
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Cafeteria: |
pl. |
Lounge: |
pl. |
Dækspladser: |
67 pl. |
|
pl. |
Passagerpladser
ialt: |
387 pl. |
Forhistorie:
14-02-1988: Teknisk prøvetur - færgen var leveringsklar som SUPERFLEX NO- VEMBER; men forblev oplagt ved værftet i Sunderland.
|
|
Konstruktionsværft:
North
East Shipbuilers,
Sunderland - GB (#3014)
Byggeår: |
07-1989 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
12-12-1988 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
06-1989 |
Indsat: |
01-11-1990 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
- |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
10 x
Cummins
NTA-855-G2 dieselelektrisk
genera-torsæt |
2.750
kW |
Max.
hastighed: |
14
knob |
Servicefart: |
13
knob |
Max.
passagerer: |
387(S)/320(V) |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Superflex
November: |
1989 |
Mercandia
IV: |
1989
- |
: |
- |
Historie:
05-1989: Solgt til A/S Mercandia Lin- ierne, København, og omdøbt til M/F MERCANDIA IV.
12-07-1989: Afgik fra værftet mod Fredericia. 14-07-1989: Ankomst til Fredericia for oplægning.
01-11-1990 - 30-05-1996: Indsat på "Kattegatbroen" Juelsminde - Kalundborg.
01-06-1996: Indsat i "Sundsbroen"s trafik på ruten Helsingborg - Helsingør.
15-04-1997: Udchartret til H-H Ferries for samma trafik. Navn uændret.
03-1998: Solgt til HH-Ferries, Helsingør, Danmark.
2001: H-H
Ferries solgt til
et dattersel-skab
af det svenske rederi
Stena Line.
11-09-2006: Færgen kolliderede med SUNDBUSS PERNILLE i Helsingør havn I tæt tåge. MERCANDIA IV som var på vej ud fra Helsingør, fik mindre skader
på bovporten.
|