Færgerute(r)
og operatør:
København
- Malmö
Statens Järnvägar,
Stockholm Hjemsted:
Malmö
Kaldesignal:
52.1853.5
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
94,40
m |
Length
p p: |
91,61
m |
Bredde: |
16,40
m |
Dybgang: |
4,10
m |
Bruttotonnage: |
2.658
rt |
Nettotonnage: |
1.270
rt |
TDW: |
730
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
2 |
Sporlængde: |
147,18
m |
antal
jernbaneenheder: |
?
gsv. |
Bil
kapacitet: |
?
biler |
Passagerpladser
m.m.:
1.
&
2. klasse
spisesalon: |
pl. |
Saloner
under
dæk
ialt: |
pl. |
Dækspladser: |
498 pl. |
Passagerpladser ialt: |
1.788 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Kockums
Mekaniska Verkstad,
Malmö, S (#219)
Byggeår: |
1945 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
- |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
10-1945 |
Indsat: |
1945 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
30-09-1986 |
Ophugget: |
1988 |
Levetid: |
43 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
MAN
diesel.
|
5.800
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
17,5
knob |
Max.
passagerer: |
1.788/1.290 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
ingen |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Malmöhus: |
1945-1986 |
Vika
Oslo: |
1986-1988 |
: |
- |
Historie:
Leveret
som M/F MALMÖHUS i oktober
1945 til SJ Färjetrafik,
Malmö.
1945:
Indsat på
ruten Malmö
- København.
20-02-1966:
Kolliderede med
passagerskibet GULLFOSS
ud for København.
28-09-1974:
Sidste dag i trafik
med passagerare,
Derefter kun godstrafik.
1976:
I forbindelse med
værftsbesøg
i Landskrona maledes
skroget sort.
30-09-1986:
Sidste dag i trafik.
Derefter oplagt
i Malmö
10-1986:
Solgt til Vikateatret
A/S, Oslo, Norge.
Omdøbt til
VIKA
OSLO. Det
var meningen at
færgen skulle
ombygges til flydende
restaurant og teater.
11-1986:
Ankomst til Sarpsborg
Meka- niske Verkstad,
hvor ombygningen
skulle ske; men
den kom aldrig igang.
02-1988:
Solgt til ophugning
hos Cantabura Metalurgica
S.A. Santander,
Spanien. 15-02-1988:
Ankomst til Santander,
hvor ophugning påbegyndes.
|