Færgerute
og operatør:
Sjællands
Odde - Ebeltoft
Mols-Linien A/S,
Ebeltoft Hjemsted:
Nassau
Kaldesignal:
72.2695.2
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
109,51
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
20,43
m |
Dybgang: |
4,90
m |
Bruttotonnage: |
1.578
rt |
Nettotonnage: |
549
rt |
TDW: |
2.020
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
45
TEUs |
Bil
kapacitet: |
??
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Køjepladser: |
12
pl. |
Passagerpladser ialt: |
12 pl. |
Forhistorie:
Leveret
som ANU i september
1972 til Alander
Frachtsciff GmbH,
Hamburg, Tyskland.
09-1972: Udchartret
til Avomeri Line
Oy, Helsingfors,
Finland. Indsat
på ruten Stockholm
- Helsingfors.
05-02 - 12-06-1973:
Udchartret til North
Sea Feries Rozenburg.
Omdøbt till
NORCLIFF.
Indsat på
ruten Rotterdam
- Hull. 13-06-1973:
Atter omdøbt
til ANU.
I charterfart til
1979 på flere
ruter. 1979
- 1980: Udchartret
til Tor Line. Indsat
på ruten Gøteborg
- Immingham.
06-1980: Solgt til
Tejo Leasing Ltd,
Sark, England. Udchartret
til Sealink (British
Railways). Indsat
på ruten Fishguard
- Rosslare.
09-1980: Solgt til
Javelin Shipping
Co Ltd, Jersey.
Omdøbt til
LUNE BRIDGE.
10 - 13-12-1980:
Udchartret
til Sealink U.K.
Ltd (British Railways).
Indsat på
ruten Belfast -
Heysham. 18-12-1980:
Omdøbt til
LADY CATHERIN.
18-12-1980
- 08-1981: Udchartret
til B+I Line. Indsat
på ruten Dublin
- Holyhead.
06-08-1981 - 02-1982:
Udchartret til Lakespan
Marine Inc Oshawa,
Onta- rio, Canada.
Omdøbt til
LAKESPAN ONTARIO.
Indsat på
ruten Oshawa - Oswega.
02-1982 - 1985:
Indkaldt til Royal
Fleet Auxiliary
(Ministry Of Defence)
London, Omdøbt
til SIR LAMORAK (L3532) Ind- sat
som materiel og
troppetransport-
skib under Falklandskrigen.
01-1985: Solgt til
Cenargo Navigation
Ltd, Douglas, Isle
Of Man. Omdøbt
til MERCHANT TRADER.
|
|
Konstruktionsværft:
Ankerløkken
Verft A/S, Florø,
N (#90)
Byggeår: |
1972 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
- |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
09-1972 |
Indsat: |
1987 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
17-03-1989 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
SEMT-Pielstick
8PC2L |
8.000
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
17½
knob |
Max.
passagerer: |
12 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Anu: |
1972-1980 |
Lune
Bridge: |
1980 |
Lady
Catherin: |
1980-1982 |
Sir
Lamorak
(L3532): |
1982-1985 |
Merchant
Trader: |
1985-1987 |
Mads
Mols: |
1987-1989 |
Pride
of Portsmouth: |
1989-1992 |
Norman
Commodore: |
1992-1995 |
Fjärdvägen: |
1995
- |
Historie:
1987:
Solgt til Scout
Shipping Co Ltd,
Nassau, Bahamas.
(Manager: Baha-
ma difko LXII, København).
1987: Udchartret
til Mols-Linien,
Ebel- toft. Omdøbt
til MADS MOLS.
Indsat på
ruten Sjællands
Odde - Ebeltoft.
17-03-1989: Sejler
sidste tur på
ruten. 1989:
Uchartres til Mainland
Market Deliveries,
England. Omdøbt
til PRIDE OF PORTSMOUTH.
Indsat på
ruten Portsmouth
- Kanal-øerne.
1992: Udchartres
til Commodore Ship
Management. Ltd,
Nassau, Baha- mas.
Navn og rutefart
uændret.
1992: Udchartres
til Commodore Ferries
Ltd, Guernsey, Omdøbt
til NORMAN COMMODORE.
Indsat på
ruten Guernsey -
Jersey.
11-12-1993: Under
overfart udbrød
der brand ombord.
Branden forår-
sagede ikke de store
skader på
skibet. Bugseret
til Rotterdam, siden
til Newcastle for
reparation.
25-03-1994: Solgt
til Clare Business
Ltd, Nassau, Bahamas.
(Mangers Goliath
Shipping co Ltd.)
Indsat på
ruten Guernsey -
Jersey. 18-12-1995:
Solgt til Rederi
Ab Lillgård,
Mariehamn, Finland.
Omdøbt til
FJÄRDVÄGEN.
Indsat på
ruten Långnäs
- Nådendal.
|