Mols-Linien    

    

 

foto: © foto Jürgen Stein ©

        M/F Mads Mols

Færgerute og operatør:
Sjællands Odde - Ebeltoft
Mols-Linien A/S, Ebeltoft
Hjemsted: Nassau

Kaldesignal: 72.2695.2

Hoveddata: 

Længde over alt:

109,51 m

Length p p:

m

Bredde:

20,43 m

Dybgang:

4,90 m

Bruttotonnage:

1.578 rt

Nettotonnage:

549 rt

TDW:

2.020 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Lastkapacitet:

45 TEUs

Bil kapacitet:

?? biler


Passagerpladser m.m.:

Køjepladser:

12 pl.

Passagerpladser ialt:

12 pl.

 

Forhistorie:
Leveret som ANU i september 1972 til Alander Frachtsciff GmbH, Hamburg, Tyskland.
09-1972: Udchartret til Avomeri Line Oy, Helsingfors, Finland. Indsat på ruten Stockholm - Helsingfors.
05-02 - 12-06-1973: Udchartret til North Sea Feries Rozenburg. Omdøbt till
NORCLIFF. Indsat på ruten Rotterdam - Hull.
13-06-1973: Atter omdøbt til
ANU. I charterfart til 1979 på flere ruter.
1979 - 1980: Udchartret til Tor Line. Indsat på ruten Gøteborg - Immingham.
06-1980: Solgt til Tejo Leasing Ltd, Sark, England. Udchartret til Sealink (British Railways). Indsat på ruten Fishguard - Rosslare.  
09-1980: Solgt til Javelin Shipping Co Ltd, Jersey. Omdøbt til
LUNE BRIDGE.
10 - 13-12-1980:  Udchartret til Sealink U.K. Ltd (British Railways). Indsat på ruten Belfast - Heysham.
18-12-1980: Omdøbt til
LADY CATHERIN.  
18-12-1980 - 08-1981: Udchartret til B+I Line. Indsat på ruten Dublin - Holyhead.
06-08-1981 - 02-1982: Udchartret til Lakespan Marine Inc Oshawa, Onta- rio, Canada. Omdøbt til
LAKESPAN ONTARIO. Indsat på ruten Oshawa - Oswega.
02-1982 - 1985: Indkaldt til Royal Fleet Auxiliary (Ministry Of Defence) London, Omdøbt til
SIR LAMORAK (L3532) Ind- sat som materiel og troppetransport- skib under Falklandskrigen.
01-1985: Solgt til Cenargo Navigation Ltd, Douglas, Isle Of Man. Omdøbt til
MERCHANT TRADER.

Konstruktionsværft:
Ankerløkken Verft A/S, Florø, N (#90)

Byggeår:

1972

Køl lagt:

-

Søsat:

-

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

09-1972

Indsat:

1987

Ombygningsår:

-

Sidste tur:

17-03-1989

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x SEMT-Pielstick 8PC2L

8.000 HK

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

17½ knob

Max. passagerer:

12


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Anu:

1972-1980

Lune Bridge:

1980

Lady Catherin:

1980-1982

Sir Lamorak (L3532):

1982-1985

Merchant Trader:

1985-1987

Mads Mols:

1987-1989

Pride of Portsmouth:

1989-1992

Norman Commodore:

1992-1995

Fjärdvägen:

1995 -


Historie:
1987: Solgt til Scout Shipping Co Ltd, Nassau, Bahamas. (Manager: Baha- ma difko LXII, København).
1987: Udchartret til Mols-Linien, Ebel- toft. Omdøbt til MADS MOLS. Indsat på ruten Sjællands Odde - Ebeltoft.
17-03-1989: Sejler sidste tur på ruten.
1989: Uchartres til Mainland Market Deliveries, England. Omdøbt til
PRIDE OF PORTSMOUTH. Indsat på ruten Portsmouth - Kanal-øerne.
1992: Udchartres til Commodore Ship Management. Ltd, Nassau, Baha- mas. Navn og rutefart uændret.
1992: Udchartres til Commodore Ferries Ltd, Guernsey, Omdøbt til
NORMAN COMMODORE. Indsat på ruten Guernsey - Jersey.  
11-12-1993:  Under overfart udbrød der brand ombord. Branden forår- sagede ikke de store skader på skibet. Bugseret til Rotterdam, siden til Newcastle for reparation.
25-03-1994: Solgt til Clare Business Ltd, Nassau, Bahamas. (Mangers Goliath Shipping co Ltd.) Indsat på ruten Guernsey - Jersey.
18-12-1995: Solgt til Rederi Ab Lillgård, Mariehamn, Finland. Omdøbt til
FJÄRDVÄGEN. Indsat på ruten Långnäs - Nådendal.


M/F FJÄRDVÄGEN ud for Åland 19-03-2007. © Foto Olav Klemets.

search this site the web

search engine by freefind