Færgerute(r)
og operatør:
Svendborg
- Rudkøbing
Nakskov - Spodsbjerg
A/S Sydfyenske Dampskibsselskab,
Svendborg Hjemsted:
Nakskov
Kaldesignal:
OUHZ - 66.1501.5
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
51,80
m |
Length
p p: |
- m |
Bredde: |
11,01
m |
Dybgang: |
3,66
m |
Bruttotonnage: |
399,4
rt |
Nettotonnage: |
150,8
rt |
Dwt: |
203
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Sporantal: |
1 |
Sporlængde: |
46,70
m |
Godskapacitet: |
5-6
godsvg. |
Bil
kapacitet: |
30
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Passagersalon: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
Passagerpladser ialt: |
630 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Svendborg
Skibsværft
A/S, DK (#70)
Byggeår: |
1955 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
18-02-1955 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
21-05-1955 |
Indsat: |
1955 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
1979 |
Ophugget: |
1990 |
Levetid: |
35 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
Deutz
RV-6
diesel
|
1.000
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
13½
knob |
Max.
passagerer: |
630 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Lolland: |
1955-1979 |
Green
Bay
Transport
I: |
1979-1990
|
: |
- |
Historie:
Leveret
som M/F LOLLAND den 21. maj
1955 til Sydfyenske
Dampskibsselskab,
Svendborg.
23-05-1955 -
01-1956: Indsat
på ruten Spodsbjerg
- Nakskov.
01-1956:
Indsat på
ruten Rudkøbing
- Svendborg.
01 - 18-03-1956:
Indsat på
ruten Spodsbjerg
- Nakskov.
18-03 - 20-06-1956:
Udchartret til DSB.
Indsat på
ruten Nyborg - Korsør.
24-06 - 15-09-1956:
Indsat på
ruten Spodsbjerg
- Nakskov.
16-09 - 11-10-1956:
Indsat på
ruten Rudkøbing
- Svendborg.
12-10 - 23-10-1956:
Udchartret til DSB.
Indsat på
ruten Nyborg - Korsør.
24-10-1956 -
01-1957: Indsat
på ruten Spodsbjerg
- Nakskov.
01 - 02-1957:
Indsat på
ruten Rudkøbing
- Svendborg.
16-03 - 13-04-1957:
Udchartret til DSB.
Indsat på
ruten Mommark -
Faaborg.
13-04 - 24-04-1957:
Indsat på
ruten Nyborg - Korsør.
28-04 - 15-09-1957:
Indsat på
ruten Spodsbjerg
- Nakskov.
15 - 25-09-1957:
Indsat på
ruten Rudkøbing
- Svendborg.
25-09-1957 -
04-01-1958: Indsat
på ruten Spodsbjerg
- Nakskov.
04-01 - 01-02-1958:
Indsat på
ruten Rudkøbing
- Svendborg.
01-02-1958 -
23-02-1959: Indast
på ruten Spodsbjerg
- Nakskov.
23-02 - 07-03-1959:
Indsat på
ruten Rudkøbing
- Svendborg.
07-03-1959 -
15-02-1960: Indsat
på ruten Spodsbjerg
- Nakskov.
15-02 - 28-02-1960:
Indsat på
ruten Rudkøbing
- Svendborg.
28-02-1960 -
26-03-1961: Indsat
på ruten Spodsbjerg
- Nakskov.
26-03-1961 -
29-09-1962: Indsat
på ruten Rudkøbing
- Svendborg.
29-09-1962: Sejladsen
indstillet ved Langelandsbroens
indvielse.
01-10-1962 -
03-1963: Indsat
på ruten Spodsbjerg
- Nakskov.
04 - 30-05-1963:
Indsat på
ruten Spodsbjerg
- Nakskov samt visse
ture på ruten
Lohals - Korsør.
01-06 - 18-11-1963:
Indsat på
ruten Spodsbjerg
- Nakskov.
01 - 02-1964:
Indsat på
ruten Lohals - Korsør.
02 - 16-03-1964:
Værftseftersyn. 16-03
- 31-12-1964: Indsat
på ruten Spodsbjerg
- Nakskov.
01-01 - 02-1965:
Indsat på
ruten Lohals - Korsør.
02-1965 -
10-1969: Indsat
på ruten Spodsbjerg
- Nakskov.
10-1969 -
02-1970: Udchartret
til Dampskibsselskab
Ærø
A/S, Ærøskø-
bing. Indsat på
ruten Ærøskøbing
- Svendborg. 02-1970
- 30-04-1975: Indsat
på ruten Spodsbjerg
- Nakskov.
01-05-1975 -
05-1978: Indsat
på ruten Spodsbjerg
- Taars.
1979:
Oplagt i Nakskov.
1979:
Solgt til Green
Bay Transport Ld.,
St. John's, Canada.
Omdøbt til
GREEN
BAY TRANSPORT NO
1.
1979:
Indsat på
ruten Burnside -
St. Brendans.
1990:
Ophugget ved Marystown
Shipyard Ltd., ST.
John's, Canada.
En del af agterskibet
nedskåret
til pram.
|