foto: Fotografen ubekendt (postkort) ©

        M/F Lolland

Færgerute(r) og operatør:
Svendborg - Rudkøbing
Nakskov - Spodsbjerg
A/S Sydfyenske Dampskibsselskab, Svendborg
Hjemsted: Nakskov

Kaldesignal: OUHZ - 66.1501.5

Hoveddata: 

Længde over alt:

51,80 m

Length p p:

- m

Bredde:

11,01 m

Dybgang:

3,66 m

Bruttotonnage:

399,4 rt

Nettotonnage:

150,8 rt

Dwt:

203 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Sporantal:

1

Sporlængde:

46,70 m

Godskapacitet:

5-6 godsvg.

Bil kapacitet:

30 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Passagersalon:

pl.

Dækspladser:

pl.

Passagerpladser ialt:

630 pl.

 

Konstruktionsværft:
Svendborg Skibsværft A/S, DK (#70)

Byggeår:

1955

Køl lagt:

-

Søsat:

18-02-1955

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

21-05-1955

Indsat:

1955

Ombygningsår:

-

Sidste tur:

1979

Ophugget:

1990

Levetid:

35 år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x Deutz RV-6 diesel

1.000 HK

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

13½ knob

Max. passagerer:

630


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Lolland:

1955-1979

Green Bay Transport I:

1979-1990

:

-


Historie:
Leveret som M/F LOLLAND den 21. maj 1955 til Sydfyenske Dampskibsselskab, Svendborg.
23-05-
1955 - 01-1956: Indsat på ruten Spodsbjerg - Nakskov.
01-
1956: Indsat på ruten Rudkøbing - Svendborg.
01 - 18-03-
1956: Indsat på ruten Spodsbjerg - Nakskov.
18-03 - 20-06-
1956: Udchartret til DSB. Indsat på ruten Nyborg - Korsør.
24-06 - 15-09-
1956: Indsat på ruten Spodsbjerg - Nakskov.
16-09 - 11-10-
1956: Indsat på ruten Rudkøbing - Svendborg.
12-10 - 23-10-
1956: Udchartret til DSB. Indsat på ruten Nyborg - Korsør.
24-10-
1956 - 01-1957: Indsat på ruten Spodsbjerg - Nakskov.
01 - 02-
1957: Indsat på ruten Rudkøbing - Svendborg.
16-03 - 13-04-
1957: Udchartret til DSB. Indsat på ruten Mommark - Faaborg.
13-04 - 24-04-
1957: Indsat på ruten Nyborg - Korsør.
28-04 - 15-09-
1957: Indsat på ruten Spodsbjerg - Nakskov.
15 - 25-09-
1957: Indsat på ruten Rudkøbing - Svendborg.
25-09-
1957 - 04-01-1958: Indsat på ruten Spodsbjerg - Nakskov.
04-01 - 01-02-
1958: Indsat på ruten Rudkøbing - Svendborg.
01-02-
1958 - 23-02-1959: Indast på ruten Spodsbjerg - Nakskov.
23-02 - 07-03-
1959: Indsat på ruten Rudkøbing - Svendborg.
07-03-
1959 - 15-02-1960: Indsat på ruten Spodsbjerg - Nakskov.
15-02 - 28-02-
1960: Indsat på ruten Rudkøbing - Svendborg.
28-02-
1960 - 26-03-1961: Indsat på ruten Spodsbjerg - Nakskov.
26-03-
1961 - 29-09-1962: Indsat på ruten Rudkøbing - Svendborg.
29-09-1962:
Sejladsen indstillet ved Langelandsbroens indvielse.
01-10-
1962 - 03-1963: Indsat på ruten Spodsbjerg - Nakskov.
04 - 30-05-
1963: Indsat på ruten Spodsbjerg - Nakskov samt visse ture på ruten Lohals - Korsør.
01-06 - 18-11-
1963: Indsat på ruten Spodsbjerg - Nakskov.
01 - 02-
1964: Indsat på ruten Lohals - Korsør.
02 - 16-03-
1964: Værftseftersyn.
16-03 - 31-12-1964: Indsat på ruten Spodsbjerg - Nakskov.
01-01 - 02-
1965: Indsat på ruten Lohals - Korsør.
02-
1965 - 10-1969: Indsat på ruten Spodsbjerg - Nakskov.
10-
1969 - 02-1970: Udchartret til Dampskibsselskab Ærø A/S, Ærøskø- bing. Indsat på ruten Ærøskøbing - Svendborg.
02-1970 - 30-04-1975: Indsat på ruten Spodsbjerg - Nakskov.
01-05-
1975 - 05-1978: Indsat på ruten Spodsbjerg - Taars.
1979: Oplagt i Nakskov.
1979: Solgt til Green Bay Transport Ld., St. John's, Canada. Omdøbt til GREEN BAY TRANSPORT NO 1.
1979: Indsat på ruten Burnside - St. Brendans.
1990: Ophugget ved Marystown Shipyard Ltd., ST. John's, Canada. En del af agterskibet nedskåret til pram.

search this site the web

search engine by freefind