Færgerute(r)
og operatør:
Nakskov
- Spodsbjerg
Korsør - Lohals
A/S Sydfyenske Dampskibsselskab,
Svendborg Hjemsted:
Nakskov > Lohals
Kaldesignal:
OYXC - 70.3470.1
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
52,70
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
10,55
m |
Dybgang: |
3,06
m |
Bruttotonnage: |
399,5
rt |
Nettotonnage: |
124,5
rt |
TDW: |
190
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Godskapacitet
ialt: |
t |
Bil
kapacitet: |
35
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
Passagerpladser ialt: |
270 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Husumer
Schiffswerft AG,
BRD (#1167)
Byggeår: |
1961 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
17-11-1960 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
01-03-1961 |
Indsat: |
03-03-1961 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
09-1982 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
MaK
6-Cyl.
diesel
|
800
HK |
Max.
hastighed: |
13
knob |
Servicefart: |
11½
knob |
Max.
passagerer: |
270 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Langelandsbælt: |
1961-1984 |
Sundlady: |
1984-1989 |
L'
Ile
de Carabane
I: |
1989-1994/5 |
Historie:
Leveret
som M/F LANGELANDSBÆLT den 1. marts
1961 til Sydfynske
Dampskipsselskab,
Svendborg. 03-03-1961:
Indsat på
ruten Nakskov –
Spodsbjerg.
1963: Udchartret
i vintersæsonerne
1963 og 1964 til
Rederi Ab Nordö,
Oskarshamn. Indsat
på ruten Oxelö-
sund - Klintehamn
- Oskarshamn.
07-1974: Indsat
på ruten Korsør
– Lohals. 25-06-1974:
Ny hjemmehavn: Lohals.
09-1982: Oplagt
i Svendborg.
07-1984: Solgt til
Langada Shipping
Co., Limassol, Cypern.
Omdøbt til
SUNDLADY.
1984: Registeret
for Vacher Holdings
S.A., Panama.
08-1984: Solgt til
Sund-Reederei GmbH,
Flensborg, Vesttyskland.
Indsat på
ruten Årøsund
- Flensborg.
1988: Oplagt.
1989: Oplagt i København.
05-05-1989: Solgt
til Vanzee Shipping,
Panama. (Et selskab
i København).
Omdøbt til
L´lLE DE CARABANE I.
12-05-1989: Afgik
fra København
via Kielerkanalen,
Las Palmas til Dakar.
1989: Indsat på
ruten Dakar - Ziguingchor.
1990: Oplagt med
maskinskade.
1994 - eller
1995: Sunket i Bissaus
havn. Den officielle
forklaring var pga.
et sprængt
tæret kølerør,
men der var også
rygter fremme om,
at bundventilerne
var blevet åbnet.
|