Færgerute(r)
og operatør:
Frederikshavn
- Læsø
Andels-Dampskibsselskabet
Læsø
Hjemsted: Frederikshavn
Kaldesignal:
OZMV - 65.1293.8
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
47,55
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
10,04
m |
Dybgang: |
2,40
m |
Bruttotonnage: |
499
rt |
Nettotonnage: |
208
rt |
TDW: |
141
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
m |
Bil
kapacitet: |
32
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Cafeteria: |
pl. |
Passagersalon: |
pl. |
Dækspladser: |
150 pl. |
Passagerpladser ialt: |
400 pl. |

Forhistorie:
25-07-1965:
Leveret til D/S
Ærø
som M/F ÆRØBOEN.
30-07 - 02-09-1965:
Udchartret
til Nordisk Færgefart
A/S. Indsat fra
31-07 på ruten
Faaborg – Gelting.
10-1965: I
weekend-fart på
ruten Ærøskøbing
- Kappeln. Oplagt
i Ærøskøbing
sidst på måneden.

|

|
Konstruktionsværft:
Martin
Jansen AG,Leer,
BRD (#70)
Byggeår: |
1965 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
25-03-1965 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
25-07-1965 |
Indsat: |
03-1967 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
1981 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
1 x
MaK
6-Cyl.
4SA
diesel |
980
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
12
knob |
Max.
passagerer: |
400(s)/250(v) |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Ærøboen: |
1965-1967 |
Læsø: |
1967-1980 |
Kattegat: |
1980-1981 |
Öland: |
1981-1982 |
Landskrona: |
1982-1988 |
Yaiza: |
1988-1996 |
Queastor
Artis: |
1996
- |
Historie:
01-11-1966:
Udchartret til Andels-
Dampskibsselskabet
Læsø
af D/S Ærø
med forkøbsret,
der effektuere-
des ved køb
af færgen
i 03-1967. Herefter
indsat på
ruten Frederikshavn
– Læsø.
1967: Omdøbt
til LÆSØ.
1980: Omdøbt
til KATTEGAT.
1981: Solgt til
Rederi AB Ølandssund,
Oskarshamn, Sverige.
Omdøbt til
ÖLAND.
Indsat på
ruten Grankullavik
- Klintehamn. (Gotland-Øland).
1982: Solgt til
Marine Trading i
Halmstad, Sverige.
Omdøbt til
LANDSKRONA.
09-04 - 27-09-1982:
Udchartret til AB
Nabo-Linjen. Indsat
på ruten Lands-
krona - København
(Havnegade). Ikke
overførsel
af biler. 1983:
Solgt til Rederi
AB Polar, Lands-
krona. I fart Landskrona
- Tuborg Havn.
09-09-1984: Rutefarten
indstillet. Oplagt
i Landskrona.
15-06 - 15-09-1985:
Udchartret til SWE-DEN
Line, Simrishamn,
Sverige. Indsat
på ruten Simrishamn
- Allinge. 18-10-1985:
Oplagt i Landskrona.
1987: Solgt til
Amaris Marketing
Inc., Panama (Hjemmehørende
Gomera på
Kanarieøerne,
Spanien) Navn uændret.
1988: Solgt til
Alizur S.A. i Arrecife
på Kanarieøerne,
Spanien. Nyt navn
YAIZA.
Indsat på
ruten Corralejo
- Playa Blanca (Fuerte
Ventura - Lancerote).
1992: Solgt til
Ferry Comera (Lineas
Fred. Olsen), Kanarieøerne,
Spanien Navn uændret.
Oplagt i Las Palmas
på Tenerife.
1994: Solgt til
lokale ejere i Arrecife,
Kanarieøerne,
Spanien. Ombygget
til flydende diskotek.
Navn uændret.
1996: Solgt til
Seaton Finance S.A.,
Belize City. (Mellemamerika)
Nyt navn QUEASTOR ARTIS.
2005:
Strandet på
marokkansk strand,
hvor færgen
stadig ligger som
vrag.
|