Color Line    

    

 

foto: Kiel 07-01-2007. © Foto Christian Eckardt ©

        M/S Kronprins Harald

Færgerute(r) og operatør:
Oslo - Kiel
Color Line A/S, Oslo, Norge
Hjemsted: Oslo

Kaldesignal: JXIO - 85.0631.1

Hoveddata: 

Længde over alt:

166,26 m

Length p p:

- m

Bredde:

28,40 m

Dybgang:

6,70 m

Bruttotonnage:

31.914 t

Nettotonnage:

17.269 t

TDW:

4.606 t


Lastekapacitet: 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Lastkapacitet:

1.200 m

Bil kapacitet:

750 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Hall lounge:

pl.

 

pl.

Kahytter:

470 stk.

Køjepladser ialt:

1.444 pl.

Passagerpladser ialt:

1.444 pl.

 

Forhistorie:
Leveret som M/S KRONPRINS HARALD den 23. marts 1987 til I/S Jahre Line, Sandefjord, Norge.
23-03-
1987: Døbt i Oslo.
26-03-
1987: Indsat på ruten Oslo - Kiel.
05-
1989: Ombygget med nye konfe- rencerum på øverste dæk ved HDW, Kiel, Tyskland. .

Konstruktionsværft:
Wärtsilä OY, Turku, FIN (#1292)

Byggeår:

1987

Køl lagt:

-

Søsat:

31-08-1986

Prøvetur:

02-02-1987

Leveret til ejer:

23-03-1987

Indsat:

26-03-1987

Ombygningsår:

-

Sidste tur:

-

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x Sulzer 12ZAV40 + 2 x Sulzer 6ZAL40 diesel

19.800 kW

Max. hastighed:

23½ knob

Servicefart:

22 knob

Max. passagerer:

1.444


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Kronprins Harald:

1987 -

:

-


Historie:
10-1990: Registreret for Color Line A/S, Oslo, Norge.
21-09-
1997: Udchartret til at være startfartøj for "Whitbread Round The World Race" ud for Southampton.
15-07-
1999: Færgen grundstødt. Kom flot ved egen kraft og gik ind til Moss, hvor passagererne evakuere- des. Afgik derefter mod Thyssen- Nordseewerke, Emden for reparation.
19-07-
1999: Atter i trafik.
04-
2006: Værftseftersyn ved Öresundsvarvet, Landskrona.
11-
2006 - 22-01-2007: Færgens sejlplan ændret p.g.a. defekt hovedmotor.
22-12-
2006: Efter afgang fra Kiel, fik man totalt motorbortfald, men det lykkedes dog at få maskineriet igang igen.
22-01-
2007: Solgt til Irish Continental Group (Irish Ferries), Irland. 
02-
2007: Overtaget af de nye ejere, men tilbagechartret af Color Line til slutningen af sommerfartplanen for 2007.

search this site the web

search engine by freefind