Færgerute(r)
og operatør:
Oslo
- Kiel Color
Line A/S, Oslo,
Norge Hjemsted:
Oslo
Kaldesignal:
JXIO - 85.0631.1
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
166,26
m |
Length
p p: |
-
m |
Bredde: |
28,40
m |
Dybgang: |
6,70
m |
Bruttotonnage: |
31.914
t |
Nettotonnage: |
17.269
t |
TDW: |
4.606
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
1.200
m |
Bil
kapacitet: |
750
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
|
pl. |
Kahytter:
|
470
stk. |
Køjepladser
ialt: |
1.444 pl. |
Passagerpladser
ialt: |
1.444 pl. |

Forhistorie:
Leveret
som M/S KRONPRINS
HARALD den 23. marts
1987 til I/S Jahre
Line, Sandefjord,
Norge.
23-03-1987:
Døbt i Oslo.
26-03-1987:
Indsat på
ruten Oslo - Kiel.
05-1989:
Ombygget med nye
konfe- rencerum
på øverste
dæk ved HDW,
Kiel, Tyskland.
.
|

|
Konstruktionsværft:
Wärtsilä
OY, Turku, FIN (#1292)
Byggeår: |
1987 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
31-08-1986 |
Prøvetur: |
02-02-1987 |
Leveret
til
ejer: |
23-03-1987 |
Indsat: |
26-03-1987 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
- |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
Sulzer
12ZAV40
+ 2
x Sulzer
6ZAL40
diesel |
19.800
kW |
Max.
hastighed: |
23½
knob |
Servicefart: |
22
knob |
Max.
passagerer: |
1.444 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Kronprins
Harald: |
1987
- |
: |
- |
Historie:
10-1990:
Registreret for
Color Line A/S,
Oslo, Norge.
21-09-1997:
Udchartret til at
være startfartøj
for "Whitbread
Round The World
Race" ud for
Southampton.
15-07-1999:
Færgen grundstødt.
Kom flot ved egen
kraft og gik ind
til Moss, hvor passagererne
evakuere- des. Afgik
derefter mod Thyssen-
Nordseewerke, Emden
for reparation.
19-07-1999:
Atter i trafik.
04-2006:
Værftseftersyn
ved Öresundsvarvet,
Landskrona.
11-2006 -
22-01-2007: Færgens
sejlplan ændret
p.g.a. defekt hovedmotor.
22-12-2006:
Efter afgang fra
Kiel, fik man totalt
motorbortfald, men
det lykkedes dog
at få maskineriet
igang igen.
22-01-2007:
Solgt til Irish
Continental Group
(Irish Ferries),
Irland.
02-2007:
Overtaget af de
nye ejere, men tilbagechartret
af Color Line til
slutningen af sommerfartplanen
for 2007.
|