foto: Ubekendt fotograf (postkort) ©

        M/F Jens Kofoed

Færgerute(r) og operatør:
København - Rønne - Ystad
A/S Bornholmerfærgen af 1962, Rønne
Hjemsted: Rønne

Kaldesignal: 54.0554.2

Hoveddata: 

Længde over alt:

88,10 m

Length p p:

- m

Bredde:

16,21 m

Dybgang:

4,22 m

Bruttotonnage:

2.964 rt

Nettotonnage:

1.464 rt

TDW:

737 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Lastkapacitet:

m

Bil kapacitet:

100 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Hall lounge:

pl.

 

pl.

Køjepladser:

268 pl.

Passagerpladser ialt:

1.000 pl.

 

 

Konstruktionsværft:
Bartram & Sons, Sunderland GB (skrog) Bremer Vulcan Schiffbau AG, BRD (#397)

Byggeår:

1963

Køl lagt:

28-01-1963

Søsat:

09-05-1963

Prøvetur:

30 - 31-7-1963

Leveret til ejer:

04-08-1963

Indsat:

05-08-1963

Ombygningsår:

-

Sidste tur:

1964

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x M.A.N. G9V30/45AL

5.240 HK

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

17,0 knob

Max. passagerer:

1.000


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Jens Kofoed:

1963-1964

Skipper Clement:

1964-1976

Slavija:

1976

Slavija I:

1976-1998

Europa I:

1998 -

:

-


Historie:
Leveret som M/F JENS KOFOED den 4. august 1963 til A/S Bornholmsfærgen Af 1962, Rønne.
05-08-
1963: fremvist i Rønne.
07-08-
1963: Indsat på ruten København - Rønne - Ystad.
27-08-
1963: Teknisk prøvetur på ruten Rønne - Swinoujscie - Rønne.
02-04-
1964: Indsat på ruterne Ystad - Swinoujscie og Ystad - Rønne - København.
25-11-
1964: Solgt til DFDS A/S, København.
04-12-
1964: Overtaget af DFDS A/S. Omdøbt til SKIPPER CLEMENT.
22-12-
1964: Indsat på ruten København - Ålborg.
1965 - 1974:  Indsat på ruten Oslo - Frederikshavn, samt i visse perioder på ruterne København - Århus/ Ålborg.
1966 - 1968:  I visse perioder udchart- ret til Mols-Linien under de ordinære færgers værftsophold. Indsat på ruten Ebeltoft - Sjælland Odde.
1971 - 1974:  I vinterhalvåret indsat på ruten Oslo - Ålborg.
1973:  Skroget malet hvidt.
01-
1974: Trafikken Oslo - Ålborg nedlagt.
26-06 - 06-07-
1974: Udchartret til BP for trafik fra Newcastle/ Leith til olierigger i Nordsøen.
11-08 - 22-08-
1974: Udchartret til BP for trafik fra Newcastle/ Leith til olierigger i Nordsøen.
21-10 - 03-11-
1974: Indsat på ruten Oslo - København.
04-11-
1974: Oplagt.
06 - 09-
1975: Udchartret til Aznar Line, Alcudia, Spanien. Indsat på ruten Port Vendres - Alcudia.
04-
1976: Udchartret til Jadrolinija, Rijeka, Jugoslavien. Omdøbt til SLAVIJA.
04-
1976: Indsat på ruten Rijeka - Rab - Zadar - Split - Hvar - Korcula - Dubrovnik - Korfu - Igoumenitsa. Jadrolinija fik forkøbsret til færgen efter 6 måneder,
06-09-
1976: Solgt til Jadrolinija, Rijeka, Jugoslavien. Omdøbt till SLAVIJA I.
10-
1998: Solgt til Inver Shipping Ltd, Kingstown, Saint Vincent. Omdøbt til EUROPA I.
1999: Indsat for Skenderbeg Lines på ruten Brindisi - Valona.
03-04-
2001: Færgen arresteret i Brindisi, Italien, efter at de Italienske myndigheder havde opdaget, at der fandtes et illegalt casino om- bord, samt at der transporteres illegale flygtninge til Italien.
07-
2001: Atter i trafik på ruten Valona - Brindisi.
2002: Omflaget til Bolivia's flag. Ny hjemmehavn: La Paz.
03-12-
2003: Oplagt i Brindisi, på grund af manglende sødygtighed.
2004:  Atter i trafik på ruten Valona - Brindisi.

search this site the web

search engine by freefind