Færgerute(r)
og operatør:
København
- Rønne -
Ystad A/S Bornholmerfærgen
af 1962, Rønne
Hjemsted: Rønne
Kaldesignal:
54.0554.2
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
88,10
m |
Length
p p: |
-
m |
Bredde: |
16,21
m |
Dybgang: |
4,22
m |
Bruttotonnage: |
2.964
rt |
Nettotonnage: |
1.464
rt |
TDW: |
737
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
m |
Bil
kapacitet: |
100
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
|
pl. |
Køjepladser: |
268 pl. |
Passagerpladser
ialt: |
1.000 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Bartram
& Sons, Sunderland
GB (skrog) Bremer
Vulcan Schiffbau
AG, BRD (#397)
Byggeår: |
1963 |
Køl
lagt: |
28-01-1963 |
Søsat: |
09-05-1963 |
Prøvetur: |
30
- 31-7-1963 |
Leveret
til
ejer: |
04-08-1963 |
Indsat: |
05-08-1963 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
1964 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
M.A.N.
G9V30/45AL |
5.240
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
17,0
knob |
Max.
passagerer: |
1.000 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Jens
Kofoed: |
1963-1964 |
Skipper
Clement: |
1964-1976 |
Slavija: |
1976 |
Slavija
I: |
1976-1998 |
Europa
I: |
1998
- |
: |
- |
Historie:
Leveret
som M/F JENS
KOFOED den 4. august
1963 til A/S Bornholmsfærgen
Af 1962, Rønne.
05-08-1963:
fremvist i Rønne.
07-08-1963:
Indsat på
ruten København
- Rønne -
Ystad.
27-08-1963:
Teknisk prøvetur
på ruten Rønne
- Swinoujscie -
Rønne.
02-04-1964:
Indsat på
ruterne Ystad -
Swinoujscie og Ystad
- Rønne -
København.
25-11-1964:
Solgt til DFDS A/S,
København.
04-12-1964:
Overtaget af DFDS
A/S. Omdøbt
til SKIPPER
CLEMENT.
22-12-1964:
Indsat på
ruten København
- Ålborg. 1965
- 1974: Indsat
på ruten Oslo
- Frederikshavn,
samt i visse perioder
på ruterne
København
- Århus/ Ålborg.
1966 -
1968: I visse
perioder udchart-
ret til Mols-Linien
under de ordinære
færgers værftsophold.
Indsat på
ruten Ebeltoft -
Sjælland Odde.
1971 -
1974: I vinterhalvåret
indsat på
ruten Oslo - Ålborg.
1973:
Skroget malet
hvidt.
01-1974:
Trafikken Oslo -
Ålborg nedlagt.
26-06 - 06-07-1974:
Udchartret til BP
for trafik fra Newcastle/
Leith til olierigger
i Nordsøen.
11-08 - 22-08-1974:
Udchartret til BP
for trafik fra Newcastle/
Leith til olierigger
i Nordsøen.
21-10 - 03-11-1974:
Indsat på
ruten Oslo - København.
04-11-1974:
Oplagt.
06 - 09-1975:
Udchartret til Aznar
Line, Alcudia, Spanien.
Indsat på
ruten Port Vendres
- Alcudia.
04-1976:
Udchartret til Jadrolinija,
Rijeka, Jugoslavien.
Omdøbt til
SLAVIJA.
04-1976:
Indsat på
ruten Rijeka - Rab
- Zadar - Split
- Hvar - Korcula
- Dubrovnik - Korfu
- Igoumenitsa. Jadrolinija
fik forkøbsret
til færgen
efter 6 måneder,
06-09-1976:
Solgt til Jadrolinija,
Rijeka, Jugoslavien.
Omdøbt till
SLAVIJA
I.
10-1998:
Solgt til Inver
Shipping Ltd, Kingstown,
Saint Vincent. Omdøbt
til EUROPA
I.
1999:
Indsat for Skenderbeg
Lines på ruten
Brindisi - Valona.
03-04-2001:
Færgen arresteret
i Brindisi, Italien,
efter at de Italienske
myndigheder havde
opdaget, at der
fandtes et illegalt
casino om- bord,
samt at der transporteres
illegale flygtninge
til Italien.
07-2001:
Atter i trafik på
ruten Valona - Brindisi.
2002:
Omflaget til Bolivia's
flag. Ny hjemmehavn:
La Paz.
03-12-2003:
Oplagt i Brindisi,
på grund af
manglende sødygtighed.
2004:
Atter i trafik
på ruten Valona
- Brindisi.
|