Færgerute(r)
og operatør:
Krydstogtskib
o.a. Finska
Ångfartygs
Ab, Helsingfors,
Finland.
Hjemsted: Helsingfors
Kaldesignal:
64.0293.7
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
108,27
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
16,40
m |
Dybgang: |
4,50
m |
Bruttotonnage: |
5.101
rt |
Nettotonnage: |
2.761
rt |
TDW: |
680
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
0
lastbiltog |
Bil
kapacitet: |
50
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
|
pl. |
Køjepladser: |
450 pl. |
Passagerpladser
ialt: |
1.100 pl. |
|
![](images/spacer.gif)
|
Konstruktionsværft:
Oy Wärtsilä
Ab, Helsingfors,
FIN (#375)
Byggeår: |
1964 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
29-10-1963 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
22-04-1964 |
Indsat: |
22-04-1964 |
Ombygningsår: |
1973 |
Sidste
tur: |
1980 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
1 x
Wärtsilä-Sulzer
12MD51
diesel |
??
kW |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
16½
knob |
Max.
passagerer: |
1.100 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Ilmatar: |
1962-1984 |
Viking
Princess: |
1984-1997 |
Palm
Beach
Princess: |
1997
- |
: |
- |
Historie:
14-07-1962: Kontraheret.
Leveret som M/S ILMATAR den 22. april 1964 til Finska
Ångfartygs
AB (FÅA),
Helsingfors, Finland. ILMATAR betyder
"Vindens datter/dronning/ gudinde".
22-04-1964:
Indsat på
krydstogter Hel-singfors
- Leningrad - Stettin
- Danzig - Lübeck.
15-06-1964:
Indsat i Silja Lines
trafik Helsingfors
- Stockholm, samt
Åbo - Stockholm.
13-03-1966:
Fanget i pakis ved
Tjärven på
Ålands hav.
Isbryderen KARHU
skar skibet fri
sammen med den svenske
Statsisbryder TOR.
28-11-1968:
I tæt tåge
kollideret med BOTNIA
som skadedes svært.
Stedet var mellem
Stor-Gotholm og
Stock-sund, nær
Långnäs.
3 personer om-kommet
på BOTNIA,
7 hårdt sårede.
ILMATAR dokket i
Åbo.
02-10-1970:
En jugoslavisk passager
faldt over bord
og druknede. Man
søgte efter
ham i 7 timer, uden
resultat.
01-1973:
Afgik mod Howaldswerke
Werft, Hamburg,
BRD.
07-01-1973:
Forlænget
ved HDW, Hamburg,
BRD. Tillige forbedret
mas-kineri. Efter
ombygning: 128,31
x 16,40 x 4,50 m,
Brt. 7.155/ Nrt.
3,762/ Dwt. 830.
To x Nohab SF116VSF
diesel og en Wärtsilä-Sulzer
12MD51 diesel. Effekt:
7.535 kW., 19 knob.
16-05-1973:
Afgik fra Travemünde
på en presentationsturné.
09-1973:
Krydstogter og charterrejser.
11-1973 -
01-1974: Indsat
for Silja Line på
ruten Helsingfors
- Stockholm.
02-1974 -
04-1974: Indsat
som reserve for
FINLANDIA på
ruten Helsingfors
- København
- Travemünde.
01-04-1974:
Første skib
dokket på
Valmets nye værft
i Vuosaari.
24-04-1974:
Passager faldet
over bord ud for
Gedser. Eftersøgt
i fire timer uden
resultat.
1975:
Udchartret til Finnlines,
Indsat på
ruten Helsingfors
- Travemünde.
31-05-1977:
Første krydstogt
til Leningrad.
1978:
Krydstogter rundt
om i Europa, sommersejlads
på ruterne
Helsingfors - Leningrad
og Helsingfors -
Tallinn.
23-01-1979:
Leveret af Wärtsilä
Helsingfors efter
ombygning til international
krydstogttrafik.
Bedre, flere og
større kahytter.
Efter ombygning:
470 pass., 470 køjer.
30-01-1979:
Første krydstogt
fra Helsingfors
til den Afrikanske
Vestkyst i Silja
Lines regi.
11-02-1979:
Propellerhavari
ved af-gang fra Malaga.
Returneret til
Malaga.
17-02-1979:
Atter i trafik efter
reparation.
04-1980:
Finska Sjömans-Unionen's
storstrejke nåede
ILMATAR, hvor tele-grafisterne
forlod skibet. Efter
at den tyske charteroperatør
havde lovet et tillæg
på ca. 1.000
FIM/ måned
til al-le officerer
ombord atter i trafik.
06-1980 -
08-1980: Indsat
på ruten Helsingfors
- Stockholm (Silja
Line).
27-10-1980:
Solgt til D/S Vesteralens
A/S Stormarknes,
Norge for 6,5 millioner
USD.
04-11-1980:
Registreret i NIS.
27-11-1982:
Oplagt i Toulon,
Frankrig.
03-1984:
Solgt til Palm Beach
Cruises S.A, Panama
(Grunstad Maritime
Overseas Inc Florida)
for 5,5 millioner
USD. Omdøbt
til VIKING
PRINCESS.
04-1984:
Ankomst til San
Diego. Indsat for
Crown Cruise Line
på krydstogter
i mexikansk farvand.
1995:
Oplagt, da rederiet
gik konkurs.
11-1997:
Solgt til Leo Equity
Group Inc, Panama.
Omdøbt til
PALM
BEACH PRINCESS.
|