foto: Langelinie, Kai W. Mosgaard ©

        M/S Ilmatar

Færgerute(r) og operatør:
Krydstogtskib o.a.
Finska Ångfartygs Ab, Helsingfors, Finland.
Hjemsted: Helsingfors

Kaldesignal: 64.0293.7

Hoveddata: 

Længde over alt:

108,27 m

Length p p:

m

Bredde:

16,40 m

Dybgang:

4,50 m

Bruttotonnage:

5.101 rt

Nettotonnage:

2.761 rt

TDW:

680 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Lastkapacitet:

0 lastbiltog

Bil kapacitet:

50 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Hall lounge:

pl.

 

pl.

Køjepladser:

450 pl.

Passagerpladser ialt:

1.100 pl.

 

Konstruktionsværft:
Oy Wärtsilä Ab, Helsingfors, FIN (#375)

Byggeår:

1964

Køl lagt:

-

Søsat:

29-10-1963

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

22-04-1964

Indsat:

22-04-1964

Ombygningsår:

1973

Sidste tur:

1980

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 1 x Wärtsilä-Sulzer 12MD51 diesel

?? kW

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

16½ knob

Max. passagerer:

1.100


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Ilmatar:

1962-1984

Viking Princess:

1984-1997

Palm Beach Princess:

1997 -

:

-


Historie:
14-07-1962
: Kontraheret.
Leveret som M/S ILMATAR den 22. april 1964 til Finska Ångfartygs AB (FÅA), Helsingfors, Finland. ILMATAR betyder "Vindens datter/dronning/ gudinde".
22-04-
1964: Indsat på krydstogter Hel-singfors - Leningrad - Stettin - Danzig - Lübeck.
15-06-
1964: Indsat i Silja Lines trafik Helsingfors - Stockholm, samt Åbo - Stockholm.
13-03-
1966: Fanget i pakis ved Tjärven på Ålands hav. Isbryderen KARHU skar skibet fri sammen med den svenske Statsisbryder TOR.
28-11-
1968: I tæt tåge kollideret med BOTNIA som skadedes svært. Stedet var mellem Stor-Gotholm og Stock-sund, nær Långnäs. 3 personer om-kommet på BOTNIA, 7 hårdt sårede. ILMATAR dokket i Åbo.
02-10-
1970: En jugoslavisk passager faldt over bord og druknede. Man søgte efter ham i 7 timer, uden resultat.
01-
1973: Afgik mod Howaldswerke Werft, Hamburg, BRD.
07-01-
1973: Forlænget ved HDW, Hamburg, BRD. Tillige forbedret mas-kineri. Efter ombygning: 128,31 x 16,40 x 4,50 m, Brt. 7.155/ Nrt. 3,762/ Dwt. 830. To x Nohab SF116VSF diesel og en Wärtsilä-Sulzer 12MD51 diesel. Effekt: 7.535 kW., 19 knob.
16-05-
1973: Afgik fra Travemünde på en presentationsturné.
09-
1973: Krydstogter og charterrejser.
11-
1973 - 01-1974: Indsat for Silja Line på ruten Helsingfors - Stockholm.
02-
1974 - 04-1974: Indsat som reserve for FINLANDIA på ruten Helsingfors - København - Travemünde.
01-04-
1974: Første skib dokket på Valmets nye værft i Vuosaari.
24-04-
1974: Passager faldet over bord ud for Gedser. Eftersøgt i fire timer uden resultat.
1975: Udchartret til Finnlines, Indsat på ruten Helsingfors - Travemünde.
31-05-
1977: Første krydstogt til Leningrad.
1978: Krydstogter rundt om i Europa, sommersejlads på ruterne Helsingfors - Leningrad og Helsingfors - Tallinn.
23-01-
1979: Leveret af Wärtsilä Helsingfors efter ombygning til international krydstogttrafik. Bedre, flere og større kahytter. Efter ombygning: 470 pass., 470 køjer.
30-01-
1979: Første krydstogt fra Helsingfors til den Afrikanske Vestkyst i Silja Lines regi.
11-02-
1979: Propellerhavari ved af-gang fra Malaga. Returneret til Malaga.
17-02-
1979: Atter i trafik efter reparation.
04-
1980: Finska Sjömans-Unionen's storstrejke nåede ILMATAR, hvor tele-grafisterne forlod skibet. Efter at den tyske charteroperatør havde lovet et tillæg på ca. 1.000 FIM/ måned til al-le officerer ombord atter i trafik.
06-
1980 - 08-1980: Indsat på ruten Helsingfors - Stockholm (Silja Line).
27-10-
1980: Solgt til D/S Vesteralens A/S Stormarknes, Norge for 6,5 millioner USD.
04-11-
1980: Registreret i NIS.
27-11-
1982: Oplagt i Toulon, Frankrig.
03-
1984: Solgt til Palm Beach Cruises S.A, Panama (Grunstad Maritime Overseas Inc Florida) for 5,5 millioner USD. Omdøbt til VIKING PRINCESS.
04-
1984: Ankomst til San Diego. Indsat for Crown Cruise Line på krydstogter i mexikansk farvand.
1995: Oplagt, da rederiet gik konkurs.
11-
1997: Solgt til Leo Equity Group Inc, Panama. Omdøbt til PALM BEACH PRINCESS.

search this site the web

search engine by freefind