Færgerute(r)
og operatør:
Hvalpsund
- Sundsøre
Ålborg Hvalpsund
Jernbane, Ålborg
Hjemsted: Hvalpsund
Kaldesignal:
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
40,30
m |
Length
p p: |
- m |
Bredde: |
8,03
m |
Dybgang: |
2,19
m |
Bruttotonnage: |
213
rt |
Nettotonnage: |
118
rt |
Dwt: |
-
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Sporantal: |
1 |
Sporlængde: |
39,00
m |
Lastkapacitet: |
4
godsvogne |
Bil
kapacitet: |
10
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Passagersalon: |
pl. |
Dækspladser: |
pl. |
Passagerpladser ialt: |
150 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
A/S
Ålborg Skibsværft,
DK (#57)
Byggeår: |
1927 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
- |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
26-01-1927 |
Indsat: |
1927 |
Ombygningsår: |
1970 |
Sidste
tur: |
- |
Forlist: |
1981 |
Levetid: |
54 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
1 x
Holeby
4-Cyl.
diesel |
200
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
7
knob |
Max.
passagerer: |
150 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Hvalpsund: |
1926-1981 |
Hvalp: |
1981 |
Historie:
1926:
Færgen kontraheret
af A/S Aalborg-
Hvalpsund Jernbaneselskab
som landets første
og eneste privatbanejernbanefærge.
26-01-1927: Leveret som M/F HVALPSUND til Aalborg Hvalpsund Banen - AHB.
1927: Indsat på ruten Hvalpsund - Sundsøre.
01-04-1969: AHB
trådt i likvidation;
men færgen
fortsatte som ren
bilfærge i
kommunalt regi under
navnet: Interessentskabet
Louns-Alstrup Kommune
og Thise Kommune,
Hvalpsund .
1970: Nyt maskineri
ilagt. 1981:
Nyt Navn: HVALP.
Færgen erstattet
på ruten af
den tidligere "Sallingsundfærge"
"Sallingsund"
nu omdøbt
"Hvalpsund".
1981: Solgt til
J. Breijnberg
Staaling, Viborg.
Videresolgt til
K. O´Harrigan,
Nassau/Bahamas, Vestindien.
Sunket kort efter
ankomsten!?
|