Færgerute(r)
og operatør:
Hanstholm
- Egersund - Haugesund
- Bergen Fjordline
A/S, Bergen, Norge
Hjemsted: Bergen
Kaldesignal:
LMDV - 85.0239.1
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
161,52
m |
Length
p p: |
-
m |
Bredde: |
27,60
m |
Dybgang: |
6,50
m |
Bruttotonnage: |
31.356
t |
Nettotonnage: |
14.025
t |
TDW: |
4.800
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
1.400
m |
Bil
kapacitet: |
450
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
|
pl. |
Kahytter: |
501
stk. |
Køjepladser: |
1.320 pl. |
Passagerpladser
ialt: |
1.600 pl. |
Forhistorie:
Leveret
30. maj 1986 som PETER PAN til
TT-Line GmbH &
Co, Hamburg, Tyskland.
02-06-1986:
Indsat på
ruten Travemünde
- Trelleborg.
12-1990:
Solgt til Goverment
Of State, Tasmanien,
Australien for levering
i september 1993.
31-08-1993:
Sidste dag i trafik
på ruten Travemünde
- Trelleborg.
01-09-1993:
Overtaget af de
nye ejere. Ombygget
ved Lloyd werft.
Bremerhaven, Tyskland
30-09-1993:
Omdøbt til
SPIRIT OF TASMANIA.
01-10-1993:
Prøvetur.
10-1993:
Afgang fra Tyskland
mod Australien.
12-11-1993:
Ankomst til Devonport.
28-11-1993:
Indsat på
ruten Devonport
- Melbourne.
05-09-1999:
Under overfart fra
Devonport til Melbourne
fik færgen
maskinskade. Blev
repareret i Devonport.
21-09-1999:
Atter i trafik.
01-09-2002:
Sidste dag i trafik,
derefter oplagt
og sat til salg.
07-09-2002:
Ankomst til Sydney
for oplægning.
|

|
Konstruktionsværft:
Seebeckwerft
AG, Bremerhaven,
D (#1058)
Byggeår: |
1986 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
30-11-1985 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
30-06-1986 |
Indsat: |
2003 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
12-10-2006 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
4 x
MaK
8M552
8-Cyl.
diesel |
19.600
kW |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
21½
knob |
Max.
passagerer: |
1.600 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Peter
Pan: |
1986-93 |
Spirit
of Tasmania: |
1993-2002 |
Spir: |
2002-03 |
Fjord
Norway: |
2003-06 |
Princess
of Norway: |
2006
- |
Historie:
11-12-2002:
Solgt til Kommanditt-
selskapet Nordsjøferger
K/S, Bergen, Norge
for 260 millioner
NOK for at blive
sat ind i Fjord
Lines trafik.
24-12-2002:
Omdøbt til
SPIR. Afgik
fra Sydney via Colombo
- Suez mod Frederikshavn.
28-01-2003:
Ankomst til Ørskov
Værft, Frederikshavn
for ombygning for
sin nye trafik som
kom til at koste
95 millioner NOK.
03-04-2003:
Omdøbt til
FJORD
NORWAY i Bergen.
08-04-2003:
Indsat på
ruten Bergen - Haugesund
- Egersund - Hanstholm.
21-12-2003:
Ved afgang fra Hanstholm
blæste det
kraftigt og uheldigvis
kom en trosse ind
i bovpropellen.
Det gjorde at færgen
var tvunget til
at blive i havn
til mandag, hvor
en bugserbåd
ankom og hjalp færgen
ud af Hanstholm
havn.
03-11-2005:
Prøvetur
på ruten Bergen
- Stavanger - Newcastle.
17-11-2005:
Tillige indsat på
ruten Bergen - Stavanger
- Newcastle.
06-09-2006:
Solgt til DFDS A/S,
København
for levering 16.
oktober.
12-10-2006:
Sidste dag i trafik
for Fjord Line.
14-10-2006:
Afgik fra Bergen
mod Frederikshavn.
15-10-2006:
Ankomst til Ørskov
Værft, Frederikshavn.
16-10-2006 kl.
16:30: Overtaget
af DFDS A/S, København.
Omdøbt til
PRINCESS
OF NORWAY. 06-11-2006:
Afgik fra Frederikshavn
mod Bergen. 08-11-2006:
Ankomst til Bergen,
samt "dåb".
09-11-2006:
Indsat på
ruten Bergen - Stavanger
- Newcastle.
30-12-2006 -
02-01-2007: "Nytårskryds"
Bergen - Göteborg
- Bergen.
22-01 - 04-02-2007:
Værftsbesøg
ved Ørskov
Værft, Frederikshavn.
29-05-2007: Indsat på ruten
Newcastle - Ijmuiden.
|