Færgerute(r)
og operatør:
Gedser
- Trawemünde
GT-Link A/S, Nassau
Hjemsted: Nassau
Kaldesignal:
C6DQ4 - 69.1045.3
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
117,51
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
19,44
m |
Dybgang: |
4,28
m |
Bruttotonnage: |
5.049
rt |
Nettotonnage: |
1.945
rt |
TDW: |
1.132
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Godskapacitet
ialt: |
t |
Bil
kapacitet: |
280
biler/
20 lastvognstog |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
|
pl. |
Køjepladser: |
68 pl. |
Passagerpladser ialt: |
1.200 pl. |
Forhistorie:
28-05-1969:
Leveret som M/F FREE ENTERPRISE
IV til European
Ferries Group, Dover,
England. 01-06-1969:
Indsat for Townsend
Thoresen på
ruterne Dover -
Calais, Dover -
Zeebrugge og Dover
- Boulogne.
05-1976: Indsat
på ruten Cairnryan
- Larne. 13-07-1986:
Indsat på
ruten Dover - Calais.
03-08-1986: Indsat
på ruten Dover
- Boulogne.
04-12-1987: Sidste
tur Dover – Boulogne.
05-12-1987: Oplagt
i Chatham, England.
08-03-1988: Det
meddeltes at det
græske rederi
Kefallonia Shipping
Co., Piræus
(Strintzis Lines
S.A.), Grækenland
havde købt
skibet, men handelen
blev dog aldrig
til noget.
|
|
Konstruktionsværft:
I.C.H
Holland Werf Gusto
Schiedam, NL (#719)
Byggeår: |
1969 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
03-01-1969 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
28-05-1969 |
Indsat: |
01-06-1988 |
Ombygningsår: |
1988 |
Sidste
tur: |
19-04-1997 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
MAN/Kinderdijk
diesel
og 1
MaK
9M453
(1990) |
12.240
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
19
knob |
Max.
passagerer: |
1.200 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Free
Enterprice
IV: |
1969-1988 |
Falster
Link: |
1988-1998 |
Tag
Al Salam: |
1998
- |
: |
|
Historie: 09-03-1988:
Solgt til Atlantic
Link Trading Ltd,
Nassau, Bahamas.
(Sea-Link Rederi
Ab, Nacka). Omdøbt
til FALSTER LINK.
10-03-1988: Afgik
fra Chatham med
kurs mod Malmø.
04-1988: Ombygget
på Cityværftet,
Landskrona med bl.a.
ny bovport.
05-1988: Overført
til Windspoint Shipping
Co Ltd, Nassau,
Bahamas.
01-06-1988: Indsat
for GT-Link på
ruten Gedser - Travemünde.
01-04-1990: Ruten
ændret til
Gedser - Rostock.
05-10-1991: Indsat
for Europa Linien
A/S, Gedser.
28-06-1994: Under
overfart Rostock
- Gedser, udbrød
der brand på
bildækket.
En person omkom.
Taget ud af drift
for reparation.
11-08-1996: Oplagt
i Rostock. 09-04
- 19-04-1997: Indsat
for Scand- lines
på ruten Gedser
- Rostock. 20-04-1997:
Oplagt i Rostock
med salg for øje.
02-1998: Solgt til
El Salam Shipping
& Trading, Cairo,
Egypten (Registerad
under Feleela Inc.
S.A., Panama City,
Panama). 26-02-1998:
Afgik fra Rostock
mod Port Said.
05-1998: Omdøbt
til TAG AL SALAM. Indsat
på ruten Port
Safaga - Duba.
|