Færgerute(r)
og operatør:
Trelleborg - Sassnitz
København - Malmö
(fra 1965) Statens
Järnvägar,
Stockholm Hjemsted:
Trelleborg
Kaldesignal:
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
113,33
m |
Length
p p: |
112,25
m |
Bredde: |
16,25
m |
Dybgang: |
5,30
m |
Bruttotonnage: |
3.372
rt |
Nettotonnage: |
1.451
rt |
TDW: |
2.399
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
2 |
Sporlængde: |
167,2
m |
antal
jernbaneenheder: |
18
psv. |
Bil
kapacitet: |
?
biler |
Passagerpladser
m.m.:
1.
&
2. klasse
spisesalon: |
pl. |
Saloner
under
dæk
ialt: |
pl. |
|
pl. |
|
pl. |
Køjepladser: |
pl. |
Passagerpladser ialt: |
975 pl. |
|
|
Konstruktionsværft:
Swan,
Hunter & Wigham
Richardson, GB (#802)
Byggeår: |
1909 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
21-02-1909 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
06-1909 |
Indsat: |
06-07-1909 |
Ombygningsår: |
1952 |
Sidste
tur: |
16-12-1967 |
Ophugget: |
1968 |
Levetid: |
59 år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
3-Cyl.
(H-M-L)
damp.
|
5.800
HK |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
16,0
knob |
Max.
passagerer: |
975 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
ingen |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Drottning Victoria: |
1909-1968 |
Hjälpkryssare Nr.3: |
1939 |
udrangeret: |
1968 |
: |
- |
Historie:
Leveret som D/F DROTTNING VICTORIA i juni 1909 til Statens Järnvägar, Stockholm, Sverige. 24-06-1909: Første
ankomst til Trelle-borg.
06-07-1909:
Indsat på ruten mellem Trelleborg
og Saßnitz.
1914: Ved
første Verdenskrigs
udbrud, oplagt i
Stockholm. 26-09-1914:
Atter indsat
Trelleborg - Saßnitz.
12-04-1917:
Vladimir
Iljitj Lenin rejste med
DROTTNING VICTORIA
mellem Saßnitz
og Trelleborg.
1926: Kolliderede
med det danske skib
DRONNING DAGMAR.
01-1929: Jernbanevognene
løsrev
sig fra forankringerne
under hårdt
vejr og kun takket
være besætningens
heroiske indsats
undgik man forlis.
28-02-1929:
Ekstreme isforhold
medfør-te
at trafikken indstilledes i
nogle dage.
02-1930: Sammen
med S/S STARKE lyk-kes
det at komme igennem
en isbar-riere
på højde
med Arkona.
93-09-1939:
Færgen rekvireredes
af den svenske marine
og forsejlede til
Stockholm for på
Finnboda Varv at
blive ombygget til
HJÄLPKRYSSARE
Nr 3. 06-12-1939:
Gjorde
sin eneste aktive
indsats i den svenske
flåde, nemlig
at udlægg
en minespærre
mellem Sve-rige og
Åland.
08-01-1940:
Atter indsat på ruten mellem
Trelleborg og Sassnitz.
26-06-1940:
Passagertrafikken
mellem Trelleborg
og Saßnitz
indstillet i en
periode. 05-1944:
Kolliderede med det
finske skib POLLUX
ud for Arcona.
26-09-1944:
Trafikken indstillet
helt på ruten Trelleborg
- Saßnitz.
11-1945:
Ny rute åbnet mellem
Trelle-borg og Gdansk,
Polen. 24-04-1946
- 19-02-1948: Indsat på rute mellem Trelleborg
og Gdynia. 06-1947:
Trafikken
til Tyskland genåb-net
mellem Trelleborg
og Warnemün-de.
02-1948: Trafikken
til Polen ændret
til Odra Port ved Szczecin.
16-03-1948: Trafikken
til Polen ophørt,
da havnen i Saßnitz
blev genåbnet.
Indsat på ruten Trelleborg
- Sassnitz.
11-05-1952:
Færgen gik
på grund i
stormvejr ud for
Saßnitz.
05-1952: Det
lykkedes med hjælp
fra slæbebådene
HARALD, HERMES og
KARL at få
DROTTNINGEN VICTORIA
fri af grunden.
05-1952: Eftersom
færgen alligevel
skulle rapareres efter
grundstødning,
benyttede man lejligheden
til at om-bygge den
til oliefyring.
14-10-1952:
Al trafik til Saßnitz
stoppe-des eftersom
de østtyske
myndighe-der ville
bygge en militærbase
i Sas-snitz. Trafikken
omlagdes til
at gå mellem
Trelleborg og Warnemünde.
11-1952: Prøvetur
mellem Trelleborg
og Travemünde,
Vesttyskland.
16-08-1953:
Atter trafik mellem
Trelle-borg og Saßnitz.
1953: Efter
ombygningen till
oliefyring fik
færgen "tykkere"
skorstene. 16-06 - 14-09-1953:
Indsat på ruten mellem Trelleborg
og Travemünde.
05-1955: Kollideret
med bølgebry-deren
i Trelleborg.
03-07 - 14-08-1960: Indsat på ruten mellem
Trelleborg og Travemünde.
03-06 - 03-09-1961: Indsat på ruten mellem
Trelleborg og Travemünde.
02-06 - 02-09-1962: Indsat på ruten
mellem
Trelleborg og Travemünde.
01-06 - 01-09-1963: Indsat på ruten
mellem
Trelleborg og Travemünde.
16-05 - 30-08-1964: Indsat på ruten
mellem
Trelleborg og Travemünde.
1965 - 1968: opplagt/reservefærge,
samt nogen trafik
mellem Malmö
og København
som godsfærge.
16-12-1967:
Udførte
sin sidste tur på ruten
Malmö
- København.
Derefter oplagt
i Trelleborg.
04-10-1968:
Solgt til Persöner
Ab, Ystad.
18-10-1968:
Bugseret fra Trelleborg
til Ystad for ophugning.
|