SJ Färjetrafik    

    

 

foto: Ukendt fotograf (postkort) ©

        D/F Drottning Victoria

Færgerute(r) og operatør:
Trelleborg - Sassnitz
København - Malmö (fra 1965)
Statens Järnvägar, Stockholm
Hjemsted: Trelleborg

Kaldesignal:

Hoveddata: 

Længde over alt:

113,33 m

Length p p:

112,25 m

Bredde:

16,25 m

Dybgang:

5,30 m

Bruttotonnage:

3.372 rt

Nettotonnage:

1.451 rt

TDW:

2.399 t


Lastekapacitet: 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

2

Sporlængde:

167,2 m

antal jernbaneenheder:

18 psv.

Bil kapacitet:

? biler


Passagerpladser m.m.:

1. & 2. klasse spisesalon:

pl.

Saloner under dæk ialt:

pl.

 

pl.

 

pl.

Køjepladser:

pl.

Passagerpladser ialt:

975 pl.

 

Konstruktionsværft:
Swan, Hunter & Wigham Richardson, GB (#802)

Byggeår:

1909

Køl lagt:

-

Søsat:

21-02-1909

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

06-1909

Indsat:

06-07-1909

Ombygningsår:

1952

Sidste tur:

16-12-1967

Ophugget:

1968

Levetid:

59 år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x 3-Cyl. (H-M-L) damp.

5.800 HK

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

16,0 knob

Max. passagerer:

975


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

ingen

Agterportens bredde:

m


Andre navne/ejere: 

Drottning Victoria:

1909-1968

Hjälpkryssare Nr.3:

1939

udrangeret:

1968

:

-


Historie:
Leveret som D/F DROTTNING VICTORIA i juni 1909 til Statens Järnvägar, Stockholm, Sverige.
24-06-1909: Første ankomst til Trelle-borg.
06-07-1909: Indsat på ruten mellem Trelleborg og Saßnitz.
1914: Ved første Verdenskrigs udbrud, oplagt i Stockholm.
26-09-1914: Atter indsat Trelleborg - Saßnitz.
12-04-1917: Vladimir Iljitj Lenin rejste med DROTTNING VICTORIA mellem Saßnitz og Trelleborg.
1926: Kolliderede med det danske skib DRONNING DAGMAR.
01-1929: Jernbanevognene løsrev sig fra forankringerne under hårdt vejr og kun takket være besætningens heroiske indsats undgik man forlis.
28-02-1929: Ekstreme isforhold medfør-te at trafikken indstilledes i nogle dage.
02-1930: Sammen med S/S STARKE lyk-kes det at komme igennem en isbar-riere på højde med Arkona.
93-09-1939: Færgen rekvireredes af den svenske marine og forsejlede til Stockholm for på Finnboda Varv at blive ombygget til HJÄLPKRYSSARE Nr 3.
06-12-1939: Gjorde sin eneste aktive indsats i den svenske flåde, nemlig at udlægg en minespærre mellem Sve-rige og Åland.
08-01-1940: Atter indsat på ruten mellem Trelleborg og Sassnitz.
26-06-1940: Passagertrafikken mellem Trelleborg og Saßnitz indstillet i en periode.
05-1944: Kolliderede med det finske skib POLLUX ud for Arcona.
26-09-1944: Trafikken indstillet helt på ruten Trelleborg - Saßnitz.
11-1945: Ny rute åbnet mellem Trelle-borg og Gdansk, Polen.
24-04-1946 - 19-02-1948:  Indsat på rute mellem Trelleborg og Gdynia.
06-1947: Trafikken til Tyskland genåb-net mellem Trelleborg og Warnemün-de.
02-1948: Trafikken til Polen ændret til Odra Port ved Szczecin.
16-03-1948: Trafikken til Polen ophørt, da havnen i Saßnitz blev genåbnet. Indsat på ruten Trelleborg - Sassnitz.
11-05-1952: Færgen gik på grund i stormvejr ud for Saßnitz.
05-1952: Det lykkedes med hjælp fra slæbebådene HARALD, HERMES og KARL at få DROTTNINGEN VICTORIA fri af grunden.
05-1952: Eftersom færgen alligevel skulle rapareres efter grundstødning, benyttede man lejligheden til at om-bygge den til oliefyring.
14-10-1952: Al trafik til Saßnitz stoppe-des eftersom de østtyske myndighe-der ville bygge en militærbase i Sas-snitz. Trafikken omlagdes til at gå mellem Trelleborg og Warnemünde.
11-1952: Prøvetur mellem Trelleborg og Travemünde, Vesttyskland.
16-08-1953: Atter trafik mellem Trelle-borg og Saßnitz.
1953: Efter ombygningen till oliefyring fik færgen "tykkere" skorstene.
16-06 - 14-09-1953: Indsat på ruten mellem Trelleborg og Travemünde.
05-1955: Kollideret med bølgebry-deren i Trelleborg.
03-07 - 14-08-1960: Indsat på ruten mellem Trelleborg og Travemünde.
03-06 - 03-09-1961: Indsat på ruten mellem Trelleborg og Travemünde.
02-06 - 02-09-1962: Indsat på ruten mellem Trelleborg og Travemünde.
01-06 - 01-09-1963: Indsat på ruten mellem Trelleborg og Travemünde.
16-05 - 30-08-1964: Indsat på ruten mellem Trelleborg og Travemünde.
1965 - 1968:  opplagt/reservefærge, samt nogen trafik mellem Malmö og København som godsfærge.
16-12-1967: Udførte sin sidste tur på ruten Malmö - København. Derefter oplagt i Trelleborg.
04-10-1968: Solgt til Persöner Ab, Ystad.
18-10-1968: Bugseret fra Trelleborg til Ystad for ophugning.

search this site the web

search engine by freefind