Færgerute(r)
og operatør:
Hirtshals
- Larvik Frederikshavn
- Larvik Color
Line A/S, Oslo,
Norge Hjemsted:
Larvik
Kaldesignal:
LMMW - 80.0022.6
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
140,80
m |
Length
p p: |
-
m |
Bredde: |
24,80
m |
Dybgang: |
5,76
m |
Bruttotonnage: |
17.046
t |
Nettotonnage: |
7.729
t |
TDW: |
4.150
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastkapacitet: |
1.150
m |
Bil
kapacitet: |
730/450
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
|
pl. |
Kahytter: |
80
stk. |
Køjepladser: |
284 pl. |
Passagerpladser
ialt: |
1.800 pl. |

Forhistorie:
Navngivet M/F
Travemünde
den 17. juni 1981 af
Prinsesse Benedikte
ved ceremoni i København.
19-06-1981: Indsat
på ruten Gedser
– Travemünde.
18-06-1986: Kollideret
med bølgebryderen
ved indsejlingen
til Travemünde
havn. 02-04-1986:
Rederiet ændrer
navn til GT Linien
A/S. 03-1987:
Selskabet
gået konkurs,
og færgen
solgt til ASX 10969
A/S, Gedser. Navn
og fart uændret.
26-04-1988: Solgt
til Sea-Link Ab,
Nassau, Bahamas
(Sea-Link Ab, Nacka,
Sverige). Overført
til GT Link A/S,
Nassau, Bahamas.
28-04-1988: Omdøbt
til "Travemünde
Link".
06-12-1988: Solgt
Rederi AB Gotland
(Sally Line Ltd.),
Nassau. Udchartret
til Sally Line i
en 5-års periode
for trafik Ramsgate
– Dunkirk fra 07-12.
Omdøbt til
"Sally Star".
20-12-1988: Efter
afgang fra Dunkerque,
udbrød der
brand i maskinrummet.
Færgen bugseret
ind til Ramsgate.
21-12-1988: Færgen
bugseret til Dunkerque
for reparation.
27-01-1989: Atter
i normal fart.
25-08-1994: Atter
maskinrumsbrand
under overfart mellem
Ramsgate og Dunkerque.
Bugseret til Ramsgate,
hvor skibet blev
tømt for
last, senere bugseret
til Arno Shipyard,
Dunkerque for reparation.
14-10-1994. Atter
i normal fart.
09-03-1997: Kollideret
med katamaranen
"Holyman Diamant"
i Ramsgate. Afsejlet
senere til Arno
Shipyard, Dunkerque
for reparation.
13-04-1997: Har
sejlet sidste tur
på ruten Dunkerque
- Ramsgate.
05-1997: Overføret
til Finland Levantlinjen
Ab, Mariehamn, Finland.
(Et konsortium bestående
af også Rederi
Ab Hoburgen, Visby,
og Rederi Ab Gotland,
Visby). 08-05
- 14-09-1997: Udchartret
til Silja Line,
Åbo, Finland.
I fart Vasa - Umeå
under kunstnernavnet
"Wasa Express".
15-09-1997: Afsejlet
fra Vasa mod Bremerhaven.
18-09-1997: Ankomst
til Lloyd-Werft,
Bremerhaven for
ombygning og indretning
til den nye fart.
11-1997: Overført
til Rederi Ab Gotland,
Visby, Omdøbt
til "Thjelvar"
i Bremerhaven under
ombygning med bl.a.
katalysatorer, sidesponsons
rundt om agterskibet.
Yderligere kahytter,
ny cafeteria agter,
samt almindeligt
vedligehold.
14-12-1997: Afsejlet
fra værftet
mod Visby. 01-01-1998:
Indsat i Destination
Gotlands trafik
mellem Oskarshamn
og Visby. I sommerhalvåret
også Oskarshamn
- Visby - Nynäshamn.
1999: I sommersæsonen
- kun i fart
Visby - Nynäshamn.
2000: I sommersæsonen
- kun i fart
Visby - Nynäshamn
2001: I sommersæsonen
- kun i fart
Visby - Oskarshamn
2002: I sommersæsonen
- kun i fart
Visby - Oskarshamn
2003: Bareboat-chartret
af Color Line, Oslo.
Overført
til Norsk skibsregister.
30-11-2003: Sidste
dag fart for Destination
Gotland mellem Visby
- Oskarshamn.
|

|
Konstruktionsværft:
OY
Wärtsilä
AB, Helsinki, FIN
(#432)
Byggeår: |
1981 |
Køl
lagt: |
05-08-1980 |
Søsat: |
30-01-1981 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
15-06-1981 |
Indsat: |
25-06-2004 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
15-12-2006 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
Wärtsilä
12V32
12-Cyl.
diesel |
7.420
kW |
Max.
hastighed: |
19,4
knob |
Servicefart: |
17,0
knob |
Max.
passagerer: |
1.800 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Trawemünde: |
1981-1988 |
Trawemünde
Link: |
1988 |
Sally
Star: |
1988-1997 |
Tjelvar: |
1997-2004 |
Color Traveller: |
2004-2006 |
Tjelvar: |
2006-2007 |
Rostock: |
2007-2010 |
Tjelvar: |
2010 - |
Historie:
15-12-2003:
Overtaget af Color
Line. 08-01-2004:
Afgik fra Visby
mod Fredericia for
ombygning. 10-02-2004:
Registreret for
Thjelvar A/S, Larvik,
Norge. Omdøbt
til COLOR
TRAVELLER 10-03-2004:
Efter værftsophold
i Fredericia, indsat
på ruten Hirtshals
- Larvik. (medtog
kun 150 passagerer
i denna trafik).
21-04-2004: Prøvetur
på ruten Larvik
- Strömstad.
25-06 - 08-08-2004:
Indsat
på ruten Frederikshavn
- Larvik. (Medtog
da 1.000 passagerer).
08-2004: Indsat
på ruten Larvik
- Hirtshals.
06 - 08-2005: Indsat
på ruten Larvik
- Frederikshavn.
(Medtog da 1.000
passagerare).
08-2005: Indsat
på ruten Larvik
- Hirtshals.
15-12-2006: Sidste
dag i trafik på
ruten Larvik - Hirtshals.
15-12-2006:
Afgik fra Larvik
mod Fredericia.
19-12-2006: Afsluttet
charter for Color
Line og tilbageleveret
til Rederi Ab Gotland,
Visby. Atter omdøbt
til THJELVAR og tilbageført
til svensk flag.
28-12-2006:
Ankomst til Visby
for oplægning.
(leje 2). 17-02-2007:
Forhalet til leje
3 i Visby. 10-05-2007: Flyttet fra Visby til Slite for videre oplægning.
01-07-2007: Afgik fra Slite mod Öre-sundsvarvet, Landskrona for repara-tion af agterampe.
08-2007: Udchartret til Scandlines.
01-10-2007: Omdøbt til ROSTOCK og overført til Tysk flag, hjemmehavn Rostock (Management: Scandlines A/S).
04-10-2007: Afgik fra Landskrona.
15-10-2007: indsat som lastbilfærge på ruten Gedser - Rostock.
08-11-2007: Indsat på en tur på ruten Rostock - Hangö - Rostock.
03-2008: Fik lettere bundkending på vej ind mod Gedser.
10-03-2008: Ankom til Ørskov, Frede-rikshavn for undersøgelse for even-tuelle skader.
10-2008: Taget ud af trafik og oplagt i Rostock.
10-2008: Flyttet til Sassnitz for videre oplægning.
04-2009: Flyttet til Puttgarden.
06-2009 - 08-2010: Udchartret til Comarit og indsat på ruten Almeria - Nador.
20-08-2010: Afgik fra Almeria mod Landkrona.
27-08-2010: Ankomst til Landkrona og tilbagelevering til Rederi Ab Gotland.
09-2010: Atter omdøbt til THJELVAR og optaget i Svensk skibsregister.
05-10-2010: Afgik fra Landskrona mod Norrköping.
06-10-2010: Ankomst til Norrköping for oplæggning.
|