Færgerute
og operatør:
Div.
charterkontrakter
C.J. Wrist Shipping, Aalborg
Hjemsted: Oslo
Kaldesignal:
LAUI5 - 72.1472.7
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
113,40
m |
Length
p p: |
103,40 m |
Bredde: |
17,80
m |
Dybgang: |
5,32
m |
Bruttotonnage: |
5.617
t |
Nettotonnage: |
1.686
t |
Dwt: |
2.850
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
?
m |
Frihøjde
vejrdæk: |
?
m |
Sporantal: |
0 |
Lastlængde: |
796
m |
antal
trailerenheder: |
65 |
Bil
kapacitet: |
??
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Køjepladser |
12
pl. |
|
pl. |
Passagerpladser ialt: |
12 pl. |
Forhistorie:
Leveres
som M/S "WESERTAL"
22-07-1972 til J.A.
Reinecke & Co,
Lübeck, BRD
(Registrerad for
KG Transcanaria
Schiffahrtsgesellschaft
Reinecke & Co.,
Hamburg). 11-1972
- 03-1973: Udchartret
til Meyer Lines.
Omdøbt til
"MEYER
EXPRESS".
Indsat Kiel - Moss
- Horten. 05-1973:
Omdøbt til
"WESERTAL".
19-05 - 22-12-1973:
Udchartret til Jahre
Line A/S, Oslo.
Indsat Kiel - Oslo.
08-01 - 10-06-1974:
Udchartret til North
Sea Ferries B.V.,
Rozenburg. Indsat
Zeebrugge - Hull.
Det var tænkt
at omdøbe
fartøjet
til "Norcloud";
men det blev ikke
til noget. 1975 -
02-1977: Udchartret
til Roto Line. Indsat
Göteborg Wallhamn
- Felixstowe.
01-01-1980 - 12-1981
Udchartret til Saga
Linjen, Helsingborg.
Indsat Travemünde
- Helsingborg.
1982: Registreret
for Partenreederei
MS Wesertal.
05-1982: Utchartret
til Townsend Thoresen
(European Ferries)
14 dage. Indsat
Felixstowe - Rotterdam
Europoort. 23-12-1985
- 05-01-1986: Repareret
i Bremerhaven.
06-01-1986 - 02-1988:
Udchartret til Olau
UK Ltd. Indsat Vlissingen
- Sherness.
26-08-1988 - 25-10-1991
Udchartret til North
Sea Ferries B.V.,
Rozenburg. Indsat
Zeebrugge - Middlesbrough.
25-10 - 15-11-1991:
Udchartret til North
Sea Ferries B.V.,
Rozenburg. Indsat
Rotterdam - Hull.
1992: Registreret
for Atlantic Sun
Shipping Co., Limassol,
Cypern. Omdøbt
til "NORCREST".
07-01 - 12-11-1992:
Udchartret til North
Sea Ferries B.V.,
Rozenburg. Indsat
Rotterdam/Zeebrugge
- Hull. 1993:
Solgt til
CO.NA.TIR. SpA,
Trapani, Italien.
Omdøbt til
"VINZIA
E".
04-06-1993 - 09-1994:
Udchartret til Stena
Sealink Line. Indsat
Newhaven - Dieppe.
16-12-1994: Solgt
til Clare Business
Ltd., Oslo (NIS),
Norge. Omdøbt
til "DANA
BALTICA".
1994: Udchartret
til Dan-Liet Line.
Indsat Fredericia
- Klaipeda.
04-08-1995: Udchartret
til DFDS. Indsat
København
- Malmö - Klaipeda.
|
|
Konstruktionsværft:
Rickmers
Werft, Bremerhaven,
BRD (#367)
Byggeår: |
07-1972 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
06-05-1972 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
"ejer": |
22-07-1972 |
Indsat: |
?? |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
?? |
Ophugget: |
?? |
Levetid: |
?? år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
MaK
8M551AK |
5.002
kW |
Max.
hastighed: |
17,0 knob |
Servicefart: |
16,0
knob |
Max.
passagerer: |
12 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
ingen |
Agterportens
bredde: |
?? m |
Andre
navne/ejere:
Wesertal: |
1972 |
Meyer
Express: |
1972-1973 |
Wesertal: |
1973-1992 |
Norcrest: |
1992-1993 |
Vinzia
E: |
1993-1994 |
Dana
Baltica: |
1994-1996 |
Clare: |
1996
- |
Historie:
05-1996:
Afsluttet charter
til DFDS. Omdøbt
til "CLARE".
05 - 29-11-1996:
Udchartret til Norfolk
Line. Indsat Scheveningen
- Felixstowe.
12-1996 - 08-04-1997:
Udchartret til Strandfaraskip
Landsins, Torshavn,
Færøerne.
Indsat Torshavn
- Aberdeen - Cuxhaven.
04-1997: Udchartret
til Amber Line.
Indsat Karlshamn
- Leipaja. 21-05
- 12-1997: Udchartret
til NorSea Link.
Indsat Kristiansand
- Eemshaven.
01-02-1998: Atter
udchartret til DFDS,
København.
Indsat Fredericia
- København
- Klaipeda.
12-1998: Indsat
Ijmuiden - North
Shields. ??-01
- 23-01-1999: Udchartret
til Nato som troppetransportskib.
23-01-1999: Indsat
Ijmuiden - North
Shields. 04-1999:
Udchartret til Cargo
Connect Transport&Logistic
(CCTL), Hamburg.
Indsat Hamburg -
Hull. 15-09-1999:
Udchartret til International
Atlantic Line. Indsat
Southampton - Bayonne.
05-2000: Udchartret
til Condor Ferries.
Indsat Portsmouth
- Jersey - Guernsey.
07-2000: Oplagt
i Horsens med maskinskade.
08-2000: Solgt til
Linie 3 (Management
Rederiet Otto Danielsen),
Nassau, Bahamas
(registrerad for
Clare Maritime Aps,
Nassau, Bahamas).
08-2000: Repareret
ved Svendborg Værft.
25-11-2000: Udchartret
til Poseidon Schiffahrt,
Lübeck. Indsat
Kiel - Riga.
22-01 - 12-03-2001:
Udchartret til Bornholmstrafikken,
Rønne. Indsat
Rønne - Ystad.
03-2001: Udchartret
til Smyril Line.
Indsat Hanstholm
- Lerwick - Torshavn.
200?: Registreret
for Fornæs
Skibsophugning A/S,
Grenå (Michael
Svendsen, Kristen
Hjelm). Sat under
Norsk flag, hjemmehavn:
Oslo. 03-11-2002:
I hårdt vejr
fir fartøjet
maskinskade på
ruten mellem Torshavn
og Hanstholm.
07-11-2002: Bugseret
til Invergordon,
Skotland, hvor maskineriet
og andre skader
blev repareret.
09-09-2003: Afsluttet
charter for Smyril
Line. 26-10-2003:
Oplagt i Frederikshavn.
11 - 12-2003: Udchartret
til NorthLink. Indsat
Lerwick - Aberdeen.
12-2003: Oplagt
i Bergen, Norge.
06-01-2004: Udchartret
til NorthLink. Indsat
Lerwick - Aberdeen.
29-07-2004:
Melding om brand
i maskinrummet efter
afsejling fra Aberdeen.
07-2004: Repareret
i Frederikshavn.
28-08-2004:
Atter i trafik.
|