Færgerute(r)
og operatør:
Hirtshals
- Oslo Hirtshals
- Kristianssand
Moss - Kiel
Color Line A/S,
Oslo, Norge
Hjemsted: Kristianssand
Kaldesignal:
LCVU - 80.2064.2
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
154,48
m |
Length
p p: |
-
m |
Bredde: |
24,24
m |
Dybgang: |
5,82
m |
Bruttotonnage: |
22.161
t |
Nettotonnage: |
8.921
t |
TDW: |
2.880
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
4,50
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
0
m |
Lastbilkapacitet: |
110 stk.
|
Bil
kapacitet: |
550
biler |
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
pl. |
Cafeteria: |
pl. |
Hall
lounge: |
pl. |
|
pl. |
Kahytter: |
344
stk. |
Køjepladser
: |
938 pl. |
Passagerpladser
ialt: |
2.048 pl. |

Forhistorie:
Leveret
som M/F
OLAU BRITANNIA den 5. maj
1982 til Olau Line
Ltd Co, Hamburg,
Tyskland.
07-05-1982:
Officielt døbt
af prinsesse Margaret
i Sherness.
08-05-1982:
Indsat på
ruten Sherness -
Vlissingen.
25-08-1984:
Kollideret med med
RoRo færgen
MONT
LOUIS i Den
engelske Kanal.
04-10-1989:
Solgt til Nordström
& Thulin Ab,
Stockholm for levering
1990.
11-10-1989:
Solgt til
Fred. Olsen &
Co, Oslo, Norge
for levering 1990.
21-05-1990:
Sidste dag i trafik
på ruten Sherness
- Vlissingen.
21-05-1990:
Afgik fra Vlissingen
mod Hamburg.
22-05-1990:
Overtaget af Fred.
Olsen & Co,
Oslo, Norge. Omdøbt
til BAYARD for Fred.
Olsen & Co,
Hirtshals, ved Blohm
& Voss, Hamburg,
Tyskland.
18-06-1990:
Overført
til Fred. Olsen
& Co, Oslo,
Norge.
21-06-1990:
Indsat på
ruten Kristiansand
- Hirtshals. I vinterhalvåret
indsat på
ruten Oslo - Hirtshals.
|

|
Konstruktionsværft:
Weser
Seebeckwerft AG,
Bremerhaven, D (#1031)
Byggeår: |
1982 |
Køl
lagt: |
03-06-1981 |
Søsat: |
05-12-1981 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
05-05-1982 |
Indsat: |
1991 |
Ombygningsår: |
- |
Sidste
tur: |
- |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
4 x
Pielstick/Blohm&Voss
8PC2-5L400
8-Cyl.
diesel |
15.300
kW |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
20
knob |
Max.
passagerer: |
2.048 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Olau
Britannia: |
1982-1990 |
Bayard: |
1990 |
Christian
IV: |
1990 -2008 |
: |
- |
Historie:
14-12-1990:
Solgt til Color
Line A/S, Oslo,
Norge.
15-01-1991:
Omdøbt til
CHRISTIAN
IV. Indsat
på ruten Oslo
- Hirtshals.
29-04-1994:
Indsat på
ruten Kristiansand
- Hirtshals.
24-03 - 31-03-1995:
Indsat på
ruten Moss - Kiel.
01-04-1995:
atter indsat på
ruten Kristiansand
- Hirtshals.
01-1999:
Ombygget ved Fredericia
Værft med
lidt flere restauranger
samt bedre konferencerum.
21-12-2003:
På grund af
stormvejr måtte
færgen anløbe
Frederikshavn i
stedet for Hirtshals.
05-01-2005:
Ankomst til Remontowa,
Gdansk for ombygning.
19-05-2005:
Afgik fra Remontowa
mod Hirtshals.
20-02-2005:
ankomst til Hirtshals.
02-2005:
Udbedring af sprækker
i skroget ved Ørskov,
Frederikshavn.
28-02-2005:
Atter i trafik på
ruten Kristiansand
- Hirtshals.
24-08-2005:
et brændstofrør
til en motor blev
utæt og der
opstod røgudvikling.
Færgen returnerede
til l Kristiansand.
25-06-2005:
Atter i trafik.
18-04 - 21-04-2006:
Værftsbesøg
i Horten.
|